Annons

Gamla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mjonsson

Aktiv medlem
Hejsan
Har efter min morfar fått ett större antal dia & s/v neg i ram. Självklart en hel del familjebilder från 1930 och framåt men, också, ett större antal bilder som skildrar folkliv, stadsdelar osv i skåne. Företrädelsevis Helsingborg.

Någon som känner till föreningar, museum, folklivsforskare osv osv som blir totalt lyriska över sånt material. Det är ett fint material, men tyvärr gör det ju ingen nytta där det står i förrådet. Så, vad man vill göra är ju att skänka det till någon institution, stiftelse (e dyl.) som har intresse av det.

Kanske det finns någon som varit i en liknande situation, arbetar med det eller nåt sånt.

mvh
/Mattias Jonsson
 

xxx

Guest
Folkminnesarkiven...

Hej Mattias!

Själv jobbar jag på folkminnesarkivet i Göteborg och är alltså ganska väl insatt när det gäller arkiv i Sverige (i varje fall folkminnesarkiv). Hade bilderna varit från västra Sverige hade du kunnat vända dig till arkivet jag jobbar på (www.dag.gu.se/). Då de är från Skåne rekommenderar jag dig dock att kontakt Folklivsarkivet i Lund (www.etn.lu.se/) som kanske kan vara intresserade av bilderna. Annars brukar också länsmuseerna vara intresserade!

Med vänliga hälsningar
Fredrik Skott
 
ANNONS