Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker äldre foton på utklädda!

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Jag jobbar på folkminnesarkivet i Göteborg (www.dag.gu.se) och deltar för närvarande i ett nordiskt dokumentations- och forskningsprojekt om s.k. kalenderbundna utklädningsupptåg. Med anledning av detta söker jag efter äldre fotografier av utklädda människor (för arkivering och eventuellt publicering). Är det någon som har (eller vet någon som har) äldre fotografier på t.ex. påskkäringar, knutgubbar, lussegubbar, Lucia, julbockar, mattesgubbar, fettisdagsgubbar, askkällingar, firegubbar eller dylikt så kontakta mig gärna!

Med vänliga hälsningar
Fredrik Skott
 

xxx

Guest
Bra fråga!

Jag uttryckte mig nog lite svävande. Först och främst är jag intresserad av bilder som är tagna fram till och med 60-talet eller så (för eventuell publicering i en längre vetenskaplig artikel). Däremot är givetvis arkivet intresserade av såväl 1800-tals som 2000-tals bilder som har att göra med upptågen! Eventuella inkomna foton arkiveras för framtida generationers forskare och allmänt intresserade. Fotografen har dock givetvis fortfarande rättigheterna till bilden!

Mvh / Fredrik
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag kan väl leta upp något gammalt foto från slutet av 60-talet med undertecknad i stjärngossekostymen :) Kanske inte så intressant ... :D

Efter att ha läst din förfrågan undrar jag om det ska vara utklätt eller uppklätt, eller kanske båda?

En väg vore att ta kontakt med hembygdsföreningarna, de brukar vara en guldgruva. Andra organisationer kan också vara intressanta, tex de äldre studentföreningarna i Lund och Uppsala. Nordiska Museét borde vara en naturlig samtalspartner samt alla länsmuséer.

/Erik
 
ANNONS