Annons

Scanna svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Efwa

Aktiv medlem
Jag har en minolta scan elite II som bara är totalt värdelös att skanna svartvitt i.

Vad jag förstår så finns det genvägar genom att scanna som dia och "ta bort" emulsionen.

Men hittills har jag inte lyckats. Jag vet inte var på mjukvaran man klickar för att "ta bort" den.
Det är ju otroligt larvigt att slösa på diafilm och göra om till svartvitt när det är både billigare och bättre att soppa svartvitt själv.

Hjälp mig :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Allmänt så anses det vara bättre att skanna svartvita bilder i färgläge! Negativ färg.
Man får då mer information, RGB att arbeta med senare. Du kan sedan justera varje kanal för sig.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag återger en liten diskussion från annan plats som kanske kan vara till hjälp, om än kanske lite krånglig att läsa :)

person2: Den begränsar det dynamiska omfånget och klipper högdagrar och skuggor vilket ger intryck av grovt korn
person1: Ah...
person1: That sucks. Verkar ju vara en riktig idiotmanöver. Har inte neg större omfång än dia?
person2: Skannar man i dialäge och vänder själv + lägger på en s-kurva blir det grymt bra
person2: Negg har mindre densitetsomfång, men större exponeringsomfång. Men minoltas drivis är skriven för grymt tunna negg
person1: Åfan. Det ska provas direkt! Fick tre rullar framkallade igår att leka med! :)
person1: Ah... ok. då är jag med.
person2: Prova som dia. Lås exponeringen på en blank ruta så får du ut den bästa kvaliteten
person1: Ok... låsa exponeringen, med risk för att du tappar dom sista gnuttorna respekt för mitt kunnande, hur gör jag det?
person1: Trådläsning kanske?
person2: håll in shift i previewen. Dra i rutan som dyker upp så den bara omfattar helt blank fil. Gör en preview till. Klicka på knappen "Lock exposure". Klart!
person1: Fiffigt. Det lät ju enkelt och bra.
person2: Sen kör du samma exponering på alla rutor på den filmen
person2: nu måste jag rusa. du får rapportera
person1: Ok. Tackar för hjälpen!
person2: en grej till. Skanna i 16 bitar. Och bli inte rädd när du upptäcker hur lite av histogrammet negget fyller ut i dialäge, det är bara att bita ihop och trycka ihop det i efterhand.
person1: Jäpp, 16-bitarsläget brukar jag använda. Ska tänka på histogrammet ja.
person1: Med 16 bitar ska man väl få data så det räcker för att trycka ihop ordentligt va?
person2: japp. Och om inte du gör det så gör skannern det.
person1: Blev sjukt mycket bättre. Fan vilken skillnad!
person2: visst blir det
person1: Galet... hur korkade är Minolta? SV-läget är ju ren skit?
person2: jag förstår inte heller
person2: Man skulle kunna göra en kurva i photoshop för den film och framkallning man använder. Kanske en kurva för högkontrastförhållanden, en för normal kontrast och en för låg kontrast. Sen lägga det i en action så man kan snabbfixa bilderna och lägga tid på finliret istället. Men jag har inte kommit dit än :)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Tjenare Efwa,
Har också Elite II:an och så här gör jag när jag skannar svart/vitt. Börja med att ladda ner den nyare versionen av mjukvaran (v1.02) den erbjuder bättre justeringsmöjligheter än v1.01. Skanna sedan i B/W possitiv läget för att få med hela omfånget hos neget (räcker oftast till men inte alltid). Har du problem med att fylla ut histogrammet åt båda håll så öka exponeringen så att de ljusa partierna i negativet (de som blir svarta när du sedan vänder bilden) ligger så högt upp i histogrammet som möjligt, då fylls histogramet ut som bäst. Vänd negativet rätt och justera sedan nivåer och kurvor med din bildredigeringsmjukvara för att få önskad gråskala.

Jag är rätt nöjd med förfaringssättet även om jag sörjer ibland att ICE^3 inte fungerar på svartvit film.

Jag har inte märkt att jag kan få bättre resultat om jag skannar som färg neg/pos jämfört med B/W positiv. Fast jag har hört många säga det och jag har även sett andras tydliga exempel på det, men jag misstänker att de använt den gamla programvaran.

Alltid 16 bitar för att ha justeringsmån.

Mvh Richard
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Galaxens President skrev:
Jag har inte märkt att jag kan få bättre resultat om jag skannar som färg neg/pos jämfört med B/W positiv.
Samma sak här, jag har aldrig märkt någon skillnad på det.
 

Efwa

Aktiv medlem
Tackar för alla svar....ska testa i helgen. Blir det fler frågor så dör ni väl inte för det?

/Efwa
 
ANNONS