Annons

Fråga ang. JPEG/TIFF konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Tremere

Aktiv medlem
Har suttit och lusläst detta forum och har några frågor.
Jag vet att JPG är ett destuktivt sätt att komprimera bilder och att TIFF inte är det.
Min kamera (Nikon Coolpix 2100) sparar bilderna i JPG. Med bästa inställning så är de i 1600x1200 och en komprimeringsratio på 1:4.
Min fråga då...
Är det så att varje gång jag öppnar bilden i PS 7 och gör en ändring och sedan sparar den, så förlorar jag information och bilden blir sämre?

Ska jag istället konertera bilderna till TIFF direkt när jag flyttat dem till datorn?
Sedan bara spara dem i JPG när jag t ex skall lägga upp dem på nätet. (Har gott om utrymme att spara på, så det är inget problem)

Kan jag anända ACDSee till konverteringen?
(Vore smidigt eftersom man då kan konvertera alla bilder på en gång)

Vore jättetacksam för några konstruktiva svar.
 

kaw

Aktiv medlem
Tycker det verkar betydligt enklare att skilja på redigerade och orginal-JPEG än att spara som TIFF. Alltså att se till att inte göra flera ändringar på samma JPEG-fil.
 

Tremere

Aktiv medlem
Men blir inte kvaliteten på bilden sämre för varje gång jag sparar den som JPG?
Så har iaf jag fattat det av de diskutioner jag har läst!
 

kaw

Aktiv medlem
Varför göra flera ändringar på samma JPEG-fil om du har kvar orginalet? Men självfallet, under själva mekandet med bilden sparar du den i bildbehandlingsprogrammets eget format med lager osv.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vill mena (hoppas inte min osäkerhet gör svaret destruktivt =)) att högsta kvalitetsnivån i jpeg komprimering är ickeförstörande. Iallafall är kvalitetsförlusten negligerbar över praktiska antal omsparningar i högsta kvalitetsnivån. Anledningen att spara i TIFF är väl främst att bevara en kvantisering på mer än 8-bitar per färg om sådan råder i orginalformatet.

Mvh Richard
 

Tremere

Aktiv medlem
Tack för svaren..

Så (om jag fattat rätt) så kan jag "fippla" med en bild så mycket jag vill och spara, spara, spara så länge jag "fipplar" med en kopia på originalet och så länge jag använder lägsta komprimering/högsta kvalitet vid sparandet?
 

afrika

Aktiv medlem
Fast varför spara i JPEG hela tiden, då förstör du bilden varje gång... använd photoshops egna format .psd istället.. så kan du spara lager och allt.
Sen när du är klar med bilden sparar du i JPEG om du känner att du måste spara plats och tar då bort dina "meckarbilder".
Du kanske inte ser nån skillnad under tiden som folk säger men är det värt några ynka mb?
 

Tremere

Aktiv medlem
Tack Oscar.
Det var ju det frågan handlade om från början.

Min kamera sparar alltså bilderna i JPG.
Det var därför jag undrade om jag skulle konvertera dem till något icke destruktivt format innan jag började redigera dem i PS.

Tycker det verkar enklast att konv. ALLA bilder till t ex TIFF med hjälp av ACDSee först.
Sedan kan jag redigera mina bilder hur mycket jag vill och vid behov spara dem i JPG (för tex publisering på webben)
Platsproblem har jag inte.
Bränner alla mina bilder på CDRW.

Några synpunket?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jpeg 2000 har oförstörande komprimering, dock inte gamla hederliga jpeg.

Tycker Anders rekommendation verkar sund. Spara originalen helt oförändrade från kameran i jpeg men använd alltid tiff om du sparar om.

Naturligtvis kan du konvertera rubbet till tiff om utrymmet inte är en faktor att räkna med. Men det ger ingen kvalitetsfördel. Och det är ju ändå smart att ha en arkiveringsrutin som gör att du alltid har ett obearbetat original att gå tillbaka till och som du aldrig sparar några ändringar i.
 

jnse

Aktiv medlem
Spara bilderna i TIFF format, då kan du göra om dom om du vill och spara hur många gånger som helst..

Sparar du en jpeg fil flera gånger så kommer den till slut vara oanvändbar.

Sen är det ju bara att spara som jpg om du ska sätta ut bilden på nätet..

Jpeg2000 är det inte många program som har stöd för.. så det är ingen ide att spara i det formatet.
 

Tremere

Aktiv medlem
Tack!

Tack för alla bra svar.
Nu vet jag hur jag skall gå tillväga.

Det får bli en mapp med alla original (JPG direkt från kameran) och de filerna skrivskyddar jag.

Sedan blir det en mapp med alla manipulerade bilder och dessa kommer att sparas i PSD eller TIFF.

Det blir ju rätt många bilder när man har digitalkamera, så lite undermappar i både ORIGINAL och MANIPULERADE måste jag väl ha!

Återigen tack för alla bra svar!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kategorisering genom undermappar kan böka till det mer än underlätta vid framtida omställningar i arkivet. Jag tycker det är smartare att sköta kategoriseringen med ett bildkatalogiseringsprogram.

Photoshop Album är billigt och bra men sparar tyvärr data i ett hemligt format som kan göra det svårt att gå över till andra program i framtiden.

Jag använder Thumbs Plus för närvarande. Lite bökigare program, men kan exportera accessfiler som man kan göra vad som helst med sen.

Fotostation tror jag sparar all info i bildfilen och det är ju egentligen idealet. Extensis Portfolio kan exportera informationen till tabbseparerade textfiler. Portfolio och Fotostation är dock lite dyrare program som främst vänder sig till yrkesanvändare.
 

Tremere

Aktiv medlem
Jag katalogiserar alla bilder i PS Album.
Men jag sorterar även bilderna i mappar för att inte ha 2353 st bilder direkt i någon mapp.
Sorterar dem för närvarande under dagen de är tagna. T ex 2003-05-28 osv...
 

Damocles

Aktiv medlem
Samma här, jag har ett orginal arkiv med alla projekt efter datum och vad det är. Sedan har jag en arbetsmapp för allting där jag tagit ut dom jag arbetar på. Och slutgiltigen ett färdigt gallery(i detta fall en ren kopia av min web, fast liggande på hårddisken).

Och lättaste är att bara ha en orginal kopia på ursprungs JPG'arna som bara ligger där, och efter första öppning i photoshop spara som psd tills allt är klart, sedan en färdig högre komprimerad version för webben, och en mindre komprimerad jpeg eller annat format som man bara har. Vill man göra något finns orginalet kvar, och oftast håller man ju inte på så mycket med alla bilder, och dom som är speciella kan man ju ha i tiff.
 

jnse

Aktiv medlem
Själv så har jag en mapp som kallas bilder..
I den har jag undermappar med datumet då bilderna togs (ex. 2003-05-27), i dom kataolgerna har jag zippat ihop mina originalbilder (Canons RAW-format), + att jag har sparat alla bilder som TIF, i en underkatalog.
(så här kan det alltså se ut, alla originalbilder är i:
h:\bilder\2003-05-27\
och TIF bilderna i
h:\bilder\2003-05-27\TIF\

För att krångla till det mer så har jag även en JPG underkatalog (för bilder jag sätter ut på nätet) som är i
h:\bilder\2003-05-27\JPG\


Det tar en hel del plats, så jag var nyligen tvungen att fixa ny hårddisk också.. :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
spara i jpg!!!

Eftersom bilderna är i jpg-format så vinner du ingenting på att spara dom som original i tiff eller psd. Det tar bara upp mer plats. Spara dom som dom är och använd en kopia när du ska göra något med bilden. Ditt bildprogram konverterar automatiskt till t.ex. psd då du tar upp bilden i photoshop och arbetar med den. Det är helt meningslöst att "packa upp" bilden och spara i ett större format om det är originalbilden du vill ha kvar!!!
 

janc

Aktiv medlem
För egen del har jag valt att arkivera orginalfiler från kameran i mappar som var och en motsvarar en CD i arkivet och under den en nivå där filerna ligger i mappar efter motiv/projekt/plats. Alltså t.ex:

...\orginal-bilder\2003-CD022\xxxx\

och sedan bränner jag en cd som heter 2003-CD022, nästa 2003-CD023 o.s.v

Enkelt om man vill/behöver ha dom offline eller installera på en annan dator.
 
ANNONS