Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F801S vs. F80

Produkter
(logga in för att koppla)

macmolarin

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet mellan dessa två nu när jag ska "bli med kamera" igen.

Har haft en F801S innan och var ganska nöjd med den men det skulle vara kul med något annat nu. Något nytt.

F801S
-begagnad
-ej blixt
-långsam autofokus
+pris
+känsla, tyngd, kvalitet

F80
-ej blixtsynk-kontakt
+ny
+vertikalgrepp/batteripack

Jag vet inte så mycket om F80:n. Har inte känt på någon än utan enbart läst om den. Ska jag blanda in en annan kamera i fighten? Nikon, naturligtvis, då jag har gluggar liggande.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

köp en beg F100, naturligt steg om du haft en 801 innan.. kalaskamera.. och man hittar då o då fina till bra priser 8-9 tusen

Lyckat till

Med vänlig hälsning
Johan
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Vad ska du med en plastig F80 till om du redan har haft en F801 som du verkar varit nöjd med.
Du skriver att du i F80 får en blixt.. Den där inbyggda blixten fyller i princip ingen funktion.

Köp du 801an och investera i bättre optik för mellanskillnaden.
 

Lotus

Aktiv medlem
En sak kan vara bra att veta, F801 kan inte använda AFS-optik, dvs. med ultraljudsmotor, vilket flera nya nikkor-gluggar har.

Men om du är nöjd med dina gluggar och inte tänker köpa nån ny AFS-glugg så är 801 ett utmärkt val.
 

Hassan

Aktiv medlem
molarin skrev:

F801S
-begagnad
-ej blixt
-långsam autofokus
+pris
+känsla, tyngd, kvalitet

F80
-ej blixtsynk-kontakt
+ny
+vertikalgrepp/batteripack

Blixten på F80 betraktar jag mer som en nödlösning. Kan vara andvändbar någon gång men en separat blixt är så mycket bättre.

Avsaknaden av blixtsynk-kontakt på F80 löser man lätt med en som man sätter i tillbehörsskon. Kostar runt 100:-

Sökaren på F801s är bättre. Speciellt om man har glasögon.

F80 är en skön kamera att hålla i. Skönare med batteripack.

Och om du har manuella Nikkor - välj 801'an

Mvh / Hasse
 

macmolarin

Aktiv medlem
Re: Re: Nikon F801S vs. F80

Hassan skrev:
Blixten på F80 betraktar jag mer som en nödlösning. Kan vara andvändbar någon gång men en separat blixt är så mycket bättre.
Blixten skulle främst vara till för min lilla slav men å andra sidan blir en 801 med SB-24 billigare än F80:n.

F90X då? Den finns väl vertikalgrepp till plus att den har synk-kontakt också, eller?

Kul det här! Jag ska börja plåta igen! Undrar om fotohandlarna har öppet i stan i morgon?
 

Hassan

Aktiv medlem
Det finns lite begränsningar när det gäller att trigga slavblixtar från den inbyggda blixten på F80. Den använder förblixt som triggar slaven för tidigt. Man måste köra med manuell exponering för att förblixten inte ska utlösas. Med en äldre blixt på kameran, typ SB22 så är det inga problem då den inte kan avge förblixt. Jag tror SB24 är lika i det avseendet.

F90X har jag inte haft nöjet att prova men jag tror att det är ett bra val. Ska ha snabbare autofokus än F801 bl.a.
 

Pongu

Aktiv medlem
Ett helt ideologiskt val. Gillar du snabb AF (inkl. AF-S), plast och onödiga finesser är F80 det givna valet. Gillar du oförstörbarhet, kvalitet och ändå vill ha alla funktioner du behöver (förutom spegeluppfällning), för manuella eller långsamma AF-objektiv, är F801s det bästa valet! För mig hade valet varit lätt, men just nu älskar jag min EL2 t o m mer än mina 801s!

Inbyggd blixt är ingen användbar funktion, utan bara ett djävulens påfund som lockar en att strunta i att ta med blixten, och att ta zoomen istället för den ljusstarka fasta. Det är helt enkelt bättre att inte ha den!

/Pontus
 

macmolarin

Aktiv medlem
Ok. Jag skippar F80 och letar efter en 801s eller möjligtvis en F90x.

Dessutom är ju ljudet helt underbart!
 

Pongu

Aktiv medlem
molarin skrev:
Dessutom är ju ljudet helt underbart!
Japp, men inte när man fotar skygga djur. När man väl smugit sig på den där haren är det bara att bestämma sig för när man tar första bilden och sedan köra motorn varm medan den flyr...

Gillar klonget från mekaniska kameror också. För att inte tala om skriket windern ger ifrån sig när den drar fram filmen!

/Pontus
 

Festfotografen

Aktiv medlem
F90x har betydligt snabbare autofokus än F801s och autokusfältet är bredare men går även att ställa in så att det har samma storlek som på 801
 

Petsan

Aktiv medlem
Om du har råd...

Så satsa på F90X. Den fick toppklass i foto när den kom och för inte alltför länge sen gjorde de en historisk reviex och behöll betyget. Den innehåller en hel del programautomatik som mest känns tramsig, men om man vill är det lätt att hantera kameran utan att komma i kontakt med dessa. Kamerans prestanda är förstklassig och den har bättre och säkrare expoering än 801s (som skulle vara mitt förstahandsval mellan F80an och 801an). Den har bättre blixtautomatik och det blir lättare att växa in i nya prylar med denna kamera än 801an som börjar bli lite inaktuell.

F90X är troligtvis det bästa köpet (mest kamera för pengarna). Sen faller min röst på 801s (jag har en själv som jag inte haft hjärta att göra mej av med, säger väl allt...). Har du ordentligt med pengar verkar ju F100 väldigt rolig, men förbättringen ligger väl främst i AF och val av fokuserings- och exponeringsfält. Har man inte EXTREMT bråttom att ta en bild så ger F90X ett lika gott resultat.

Lycka till!

/P
 

jonaseriksson

Aktiv medlem
F90X

Sattsa på en F90X. Köpte min billigt (3500) för två veckor sedan och den är som en dröm att fota med. Snabb, säker och perfekt.

mvh
Jonas
 

Chano

Aktiv medlem
Har haft 801.
Har 801-s och F90X
Om du köper en 801-s så prova den först.
Begagnade har dom ofta problem med att fokusera.
Ofta ändrar fokuseringen varje gång man trycker på avtryckaren.
Jag tycker ändå att 801:an har varit superbra och klarat många skumpiga mil i ryggsäck, skoter och andra omöjliga ställen.
En mycket bra kamera att köpa för ett överkomligt pris. 1500-2500kr.
Säljer inte min.

F90X är ännu bättre efter mina erfarenheter.
Mycket lättarbetad och härlig att hålla i, om man har den extra batterihållaren speciellt.

Skulle utan tvekan välja en F90X om valet står mellan dom där två. Tror man kan få en fin F90X för så där 5000-6500 kr med extra batterihållare/grepp och ett billigare objektiv.
Kanske billigare.
Säljer inte min.
-Anders
 

Palletheking

Aktiv medlem
Något du bör beakta vid valet av dessa två modeller är att 801:an på sin tid var motsvarigheten till F90x. F80 är dagens motsvarighet till dåtidens 601:a. Jag tror att 801:an slö autofocus till trots är en bättre kamera, den har Bla en synktid på 1/250, F80 har endast 1/125. Det är ovärdeligt med snabb synktid vid dagsljusupplättning, och nu pratar vi om synk med fullt ledtal Dvs inte de moderna kamerornas reducerade High speed-system. Du har dessutom möjlighet att använda manuella objektiv med 801:ans ljusmätning(centrum,spot). Med f80 förlorar du ljusmätningen ihop med manuell optik. Jag har känt på båda kamerorna en hel del och tycker 801:an andas en viss professionell känsla som F80 saknar.
 

macmolarin

Aktiv medlem
Nu ligger det en 801s på mitt "serviceställe" och väntar på att jag ska hämta ut den.

Är det något särskilt man ska kolla på när det gäller skicket/skötseln. Det vanliga med tryckplatta och bortnött text vet jag, men har 801:an något specifikt som kan krångla?

Tack för era åsikter.
 

plf66

Aktiv medlem
Spännande med diskussionen kring F801. Instämmer mycket om att en stor fördel med 801:an är den bra sökaren som passar om man har glasögon, samt mycket bra ljusmätare.

Hoppas jag får flika in en fråga här?

Jag har ägt en F801 med 28-85 zoom sedan 1990. Den är välanvänd (ca 300 filmer), men fungerar ungefär som när den var ny. Huset ser välanvänt ut, men är inte skadat på nått sätt. Objektivet (28-85) är i mycket bra skick, beroende på att jag använde ett 35-70 objektiv under några år. Kamerahuset har sökarskivan med rutmönster och orignalkartonger finns kvar.

Finns det någon andrahandsmarknad för denna typ av utrustning idag när många börjar köra digitalt och vad kan vara rimligt pris att begära för att sälja det?

Senaste 2-3 åren har jag endast tagit 4-5 filmer eftersom jag numera filmar video mest.
 

macmolarin

Aktiv medlem
Jag fick betala 2200:- för min 801s som sägs vara i B-skick.

För ett hus utan s får du nog strax under 2000:-. Objektiven kan du nog få en knapp tusing för per styck.

Sökarskiva med rutmönster låter intressant, visste inte att det fanns. Kan man köpa det nytt?
 

plf66

Aktiv medlem
Oj, det låter kanske som man ska göra ett säljförsök. Kameran var ju iofs inte helt gratis ny heller.

Sökarskivan med rutmönster har nån viss bokstavsbenämning (F?). Jag kan kolla hemma om du vill. Jag köpte den ny med kameran 1990. Vill minnas att den kostade 3-400 kr. Men det har varit ett av de bästa tillbehören. Jag har tagit mycket industribilder, bilder på hus, fordon, och det är ju suveränt att få ordning på horisonten och att se till att man inte får bilder som lutar. Med diabilder är det ju inte så lätt att vrida bilden i efterhand som man gör med digitalbilder i Photoshop. Vill du ha beteckningen kan du maila mig så kollar jag vad det står på asken till sökarskivan.
 
ANNONS