Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omvandlingsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Allting bara krånglar, först fick jag lära mig att jag skannade in i för låg upplösning och alltså ökade jag den. Nu visar det sig att när jag spar om bilder från ps till JPG och sedan öppnar dem igen så får jag upp en skylt att färgerna måste omvandlas. Detta hände inte tidigare och jag har inte förändrat något mer än upplösningen.
Jag skannar in dia med Minolta Scan dual II. Både photoshop (7) och skannern är inställda på adobe RGB.
Snälla ni svara enkelt för jag är inte duktig på det här.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Det gör väl ingenting. Du skannade ju med Photoshop-färger vilket är okay, men Du behöver RGB färger så det är bara att omvandla till RGB.
Det gör jag varje gång.
 

Eva R

Aktiv medlem
OK, jag håller med att det är snabbt gjort, men jag behövde inte göra det tidigare, varför nu?
En annan grej, vissa bilder får så stort format, så ps vill inte omvandla dem till JPG. Vad gör jag då?
 

Hassan

Aktiv medlem
Om du har för avsikt att jobba vidare med bilder så är det bättre att spara i .psd eller tiff. JPG kastar bort en massa data som kan vara bra att ha när du öppnar bilden i photoshop.

Att Photoshop klagar över att bilden är för stor har jag råkat ut för när jag valt "Save for web". Då får man använda "Save as". Då är det inga problem att komprimera stora bilder.
 

Ingo

Aktiv medlem
Det är väl inte så att din hårddisk är full? Även om filen finns på hårddisken redan så krävs det ett ledigt utrymme stort som filen för att PS skall kunna spara...

Har för mig att det går att ta bort filer från hårddisken även om dom är öppna i ps, men om det forfarande inte går att spara så har du naturligtvis problem eftersom arbetet då går förlorat

/Ingo
 
Senast ändrad:

Eva R

Aktiv medlem
Jag kan spara i ps men inte göra om dem till JPG, då får jag ett meddelande om att filen är för stor och jag kan förlora information om jag fortsätter.
 

gors

Aktiv medlem
Kan det vara så att du skannar i 16 bitars färg? Omvandla i så fall till 8 bitar via "bild -> läge" och försök med "save as" igen.
 

Eva R

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara en lösning. Jag ska testa. Nu skannar jag in i 16 bitar. Har jag någon nytta av det eller kan jag lika gärna ha 8 från början?
 

Ingo

Aktiv medlem
Om du skall manipulera bilden med kurvor, histogram eller liknande har du nog nytta av de 16 bitarna, men kanppast senare.

Gjorde ett litet test för att försöka återskapa ditt problem och testa PS minnesanvändning: Jag tog den fetaste bilden på hårddisken (10356x7323 pixlar, CMYK-färg, 320.2 MB) och sparade ned den till JPG (högsta kvalite) för att testa PS minnesanvändning. Resultatet var att växlingsfilen på hårddisken, och internminnesanvändningen var ungefär lika stor genom hela processen (ca 600 MB växlingfil och runt 600MB internminne). Under själva JPG operationen knyckte datorn ungefär 50 MB internminne till. Jag inser att jag nog har mer minne än de flesta, och det kanske inte är direkt applicerbart på ditt problem men filen var inte så liten heller... Summa sumarum är att PS använder en himla massa minne, och att JPG-uträkningen i sig inte tar så mycket minne, så det borde vara allmänt lagringsutrymme i någon form som tar slut för dig... (internminne eller virtuellt minne (hårddisk))

Jag tror att PS växlingsfil för dig är så stor att det inte finns plats för antingen JPG-uträkningen eller sparandet av filen. Hur mycket hårddiskutrymme har du ledigt när filen skall sparas? Under alla omständigheter tror jag du skulle må bra av att minimera bildens storlek i minnet:

* Använd 8-bitars färg när det är dags att spara som gors föreslog.
* Använd så få lager som möjligt hela tiden.
* Slå samman lagren innan du spar undan. Du förlorar ju dem ändå när du spar i JPG-format.

Andra bra åtgärder kan vara:

* Töm datorns temporära kataloger på skräpfiler (blir kvar när datorn krashar)
* Töm papperskorgen. (Borttagna filer blir kvar i datorn tills du tömmer papperskorgen).
* Om du har flera hårddiskar i datorn, se till att PS hittar till allihopa. Redigera -> Inställningar -> virtuellt minne
* Du kan ställa in hur mycket av datorns minne PS får lägga beslag på... Pröva att öka värdet i Redigera -> Inställningar -> Minne och bildcache


Hoppas det hjälper


/Ingo
 

gors

Aktiv medlem
Eva R skrev:
Det skulle kunna vara en lösning. Jag ska testa. Nu skannar jag in i 16 bitar. Har jag någon nytta av det eller kan jag lika gärna ha 8 från början?
Håller med Ingo, du har stor nytta av de 16 bitarna om du till exempel vill justera färgbalans eller tonomfång innan du sparar bilden. Ju mer du förändrar bilden, desto viktigare är färgdjupet.

Om du bara brukar göra mindre justeringar av bilden efter inskanning kan det kvitta.

Om man skannar mycket större än man behöver och förminskar bilden innan den sparas finns det inte heller så värst mycket att tjäna på att skanna i 16 bitar, även om man bearbetar bilden rätt kraftigt.
 

Hassan

Aktiv medlem
Eva R skrev:
Ja men med Save as kan jag inte spara i JPG.
Om jag kör 'Save' på en TIFF-fil spar den bara filen som TIFF i den folder där jag hämtade den.

Om jag däremot använder 'Save as' får jag bestämma i vilket format jag vill spara filen - JPG om jag vill - och med vilket namn. .
 

Eva R

Aktiv medlem
Är det 16 bitar har jag inte alternativet JPEG, däremot om jag ändrar till 8. JPEG är väl alltid i 8? Jag har löst problemet med de stora filerna som inte kan sparas i Save for Web genom att först göra om dem till 8-bitars för att sedan spara dem genom Save as. Konstigt nog kan jag trots detta inte spara dem genom Save for Web.
 

gors

Aktiv medlem
Eva R skrev:
Är det 16 bitar har jag inte alternativet JPEG, däremot om jag ändrar till 8. JPEG är väl alltid i 8? Jag har löst problemet med de stora filerna som inte kan sparas i Save for Web genom att först göra om dem till 8-bitars för att sedan spara dem genom Save as. Konstigt nog kan jag trots detta inte spara dem genom Save for Web.
Precis, JPEG hanterar bara åtta bitar.

"Save for web" är gjord just för det - att spara webbilder. Den hanterar inte stora bildfiler och ska inte heller göra det. Anledningen är framförallt förhandsvisningen, det tar för mycket kraft och minne att kalkylera hur en stor bild påverkas av de valda inställningarna.
 

Eva R

Aktiv medlem
Men är det inte just vad som händer om jag sparar i Save for Web, att bilderna omvandlas till 8 bitar? Om jag själv omvandlar dem och sparar i save as som JPEG borde ju slutresultatet bli detsamma. Därför har jag svårt att förstå varför det ena går bra och inte det andra.
 

gors

Aktiv medlem
I tidigare photoshopversioner var man tvungen att slå samman lager innan man kunde spara som JPEG i "spara som". Idag finns en kryssruta där man godkänner att funktionen själv slår samman lagren.

Jag skulle inte bli förvånad om "spara som" i framtida versioner också kan omvandla från 16 till 8 bitar i samband med sparningen. Eventuellt också konvertera färgrymden i samma svep.

Anledningen till att det funkar på ena stället och inte det andra skulle kunna vara att det är olika grupper av programmerare som skriver olika delar av koden. En liknande lustighet är att "spara för web" har en skala från 1-100, medan "spara som" har en skala från 1-12. Även detta är sannolikt ett utslag av samma sak.

Ett sätt att lösa det här smidigt är förstås att göra ett makro som först omvandlar bilden till åtta bitar och sedan öppnar dialogrutan "spara som".
 

haze

Aktiv medlem
Jobbar man med många bilder och vill ha en enkel webversion av dessa kan det ta evigheter att "kopiera ner" originalfilen för att sedan få en webkopia.

Själv gör jag ofta bilder på över 1,5 gig, för billboards etc. På dessa tar jag bara en enkel "printscreen" och monterar i ett nytt fönster, tar bara några sekunder och man har en 72 dpi i 1024 som man sedan kan spara som web.

Ett annat litet trix att tömma minnet är att markera en liten del av sidan och kopiera.
 
ANNONS