Annons

Nikon Capture NX2, Hur ska ja lära mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneiz

Aktiv medlem
Hej!

Har en instruktionsbok men det e ju brutal.
Lärde mig ps via moderskeppets skivor!
Har kanske nikon någon motsvarighet?

Någon som har erfarenhet av programmet kan väl dela med
sig av erfarenheter, vad är bra / dåligt om man jämför med
camera raw eller rentav PS!

MVH
 

Gården

Aktiv medlem
Det finns många böcker på Amazon.

Bara att välja och vraka. Jag köpte NX2 after the shoot. Väldigt detaljerad.
 

Kent Q

Ny medlem
hej.Jag rekomendera dej att köpa boken Capture NX 2.After the shoot av Mike Hagen.Jag köpte boken av Bokus pris ca 150kr.Den har hjälpt mej att kunna arbeta med Capture NX 2.Hälsningar Kent.
 

Daneiz

Aktiv medlem
Jo, i det här fallet är annorlunda = bättre!
När du jobbat färdigt i NX, och plockar upp dem i PS och gör något nytt.
Finns det inte risk att bilden tappar något av det som NX är så bra på?
Är lite förvirrad om man ska köra bara nx eller både och?
Föresten så har jag itne riktigt förstått om man kan maska i NX, kanske du vet!? MVH
 

Lena W

Aktiv medlem
När du jobbat färdigt i NX, och plockar upp dem i PS och gör något nytt.
Finns det inte risk att bilden tappar något av det som NX är så bra på?
Är lite förvirrad om man ska köra bara nx eller både och?
Föresten så har jag itne riktigt förstått om man kan maska i NX, kanske du vet!? MVH
Nej, den tappar inte. Jag kör både och. För just mig "måste" jag ha båda två. I NX2 fixar jag till det mesta som att räta upp om det är snett, vitbalansera, mer blått på himlen om det behövs, ja det mesta. I CS4 storleksändrar jag med script, och ändrar det jag inte kan ändra i NX2.

Man kan maska i NX2. Antingen målar man med penselverktyget eller markerar med verktyget som ser ut som en rundel med en spets i. Vill jag ljusa upp en viss färg, trycker jag Ctrl+Shift+A och klickar i färgen. Sedan drar jag i reglagen som kommer upp. Det finns andra sätt också, men nu skriker min 4-åring. Jag återkommer i ärendet! Denna förklaring är mycket ofullständig. Ha tålamod, jag återkommer som sagt!
 

Lena W

Aktiv medlem
Läste häromdagen i Illustrerad Vetenskap att för att bli superduktig på något, måste man öva 10.000 timmar...

Det är en omöjlighet att kunna allt med en gång utan att försöka. Alla har sin trösken och det är bara att sätta igång.

En gång i tiden skulle jag hålla utbildning i ett nytt ordbehandlingsprogram till hösten. I juni månad skaffade jag programvaran och den 7 cm tjocka pärm jag skulle använda som lärare.

I tre veckor satt jag med skiten (tyckte jag just då). Solen sken varje dag och jag satt inne och blev mer och mer frustrerad. Jag fattade ingenting, och snart skulle det säkert börja regna, också.

Detta ordbehandlingsprogram, var som inget annat ordbehandlingsprogram och utbildningspärmen hade brister som få. Efter dessa tre veckor tog jag fram manualen och det visade sig att författaren till denna pärm, hade skrivit av manualen mer eller mindre till punkt och pricka. Han kunde inte programmet själv alls, utan skrev av manualen! Rakt av!!

Sittandes där utan vettig dokumentation tänkte jag: "Hur j:a svårt kan det vara egentligen"? Jag satte mig ner utan dokumentation och testade mig fram. Efter tre-fyra dagar satt programmet som en smäck och utbildningen till hösten gick som en dans. Ett tillfälle glömmer jag aldrig för där satt några med senaste versionen, ett par andra med versionen innan, någon med programmet på engelska och de andra på svenska. Jag har nog aldrig lyckats så bra med en kurs någon gång som denna.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, ge inte upp. Det är bara att lära sig. Så svårt är det inte, man måste bara fundera över hur programmakaren tänkt och sedan sitter det där!

OK, nog med moralpredikan, här kommer det:

När du plockat upp råfilen i programmet, ligger det en lista till höger med namnen: Kamerainställningar, Snabbfix samt Kamera- och objektivkorrigeringar.

Börja uppifrån. I Kamerainställningar ligger de inställningar som du hade i kameran där du tog kortet; vitbalans, bildkontroll brusreducering. Är dessa inställningar till belåtenhet, d v s har du ställt in kameran optimalt för denna plåtning, behöver du inte ändra här. Själv behöver jag ibland justera vitbalansen med pipetten.

Förminska fönstret sedan (Klicka på nedåtriktade trekanten till vänster om rubriken Kamerainställningar) och gå loss på Snabbfixen. Här justerar du exponeringen, kontrast, högdagrar och skuggor, men även mättnaden. Inget konstigt, bara skjutreglage. Du kan justera antingen med kurvor eller med reglagen, kanske jag ska tillägga.

Till sist: Kamera- och objektivkorrigering: moaré, dust off-bild (läs manualen till kameran), aberration, automatisk distorsionskontroll och lite till. Bara att justera enligt önskemål.

Ja, men sedan, då?

Du har längst ned under denna lista en knapp som heter Nytt steg. Klickar du på den, får du upp resten av alla justeringar du kan göra. Nästan allt kan du lägga på på hela bilden eller delar av den.

Väljer du att justera delar av bilden, kan du måla med penseln (+ lägger justeringen på det målade och - lägger på justeringen på allt utom på det du målat).

Övertoningen lägger på eller lägger inte på den justeirng ju sedan väljer, beroende på om du valde + eller -. Detta funkar mycket bra när man ska göra "miniatyrbilder".

Du har lasso, polygonlasso, rektangulär och cirkulär markering under en och samma knapp. Håll musen nedtryckt på knappens lilla markering på dess högra sida längst ner, så kan du ändra variant. + och - som tidigare.

Bäst tycker jag nog att Markeringskontrollpunkten är. Välj den, klicka på det område i bilden du vill ändra och välj justering. Justeringen blir sömlös, mycket bra.

Med färgkontrollpunkten gör du nästan samma sak fast här ändrar du färg och temperatur med spakar direkt i kontrollpunkten. Du kan finjustera dessa med opaciteten, naturligtvis.

Lättast är om du markerar först och applicerar ändringen efter det. Man kan göra tvärt om också, men det är inte att rekommendera när man inte är van. Man kan göra fel och så blir man bara irriterad.

Tro mig! Detta program är SUPER!!
 

macsailor

Aktiv medlem
Intressant att få liten inblick i hur andra arbetar med programmet. Själv är jag novis när det gäller NX2 och har enbart kört en 60 dagars demo.

Har inte hunnit skaffa en skarp licens än och väntar i det längsta uti fall att det skulle dyka upp en NX3:a. Vill ju inte hamna i den situationen att det kommer en NX3 dagen eller veckan efter jag köpt en licens för NX2. Man är ju inte gjord av pengar.
 

scoter

Avslutat medlemskap
Intressant att få liten inblick i hur andra arbetar med programmet. Själv är jag novis när det gäller NX2 och har enbart kört en 60 dagars demo.

Har inte hunnit skaffa en skarp licens än och väntar i det längsta uti fall att det skulle dyka upp en NX3:a. Vill ju inte hamna i den situationen att det kommer en NX3 dagen eller veckan efter jag köpt en licens för NX2. Man är ju inte gjord av pengar.
Skulle inte tro att det dyker upp en NX3:a inom den snaraste framtiden.
NX2 kom ju för inte så länge sedan och många uppdateringar av NX2 har skett.

Observera att detta bara är gissningar från min sida.

Har själv NX2 och tycker definitivt att det är värt att köpa nu - väldigt kompetent program som det är - gränssnittet är väl det enda man kan ha åsikter om.
 

macsailor

Aktiv medlem
Skulle inte tro att det dyker upp en NX3:a inom den snaraste framtiden.
NX2 kom ju för inte så länge sedan och många uppdateringar av NX2 har skett.

Observera att detta bara är gissningar från min sida.

Har själv NX2 och tycker definitivt att det är värt att köpa nu - väldigt kompetent program som det är - gränssnittet är väl det enda man kan ha åsikter om.
Gränssnittet är ingen höjdare, men bildreslutatet efter att ha »processat» bilden genom NX2 blir desto bättre.
 

highmore

Medlem
Jag kör också med Capture NX2 sen ett par dagar nu och jag måste säga att bilderna blir riktigt bra och när man väl satt sig in i det är programmet faktiskt trevligt. Men nu har jag en fråga. Jag fotografer i RAW och använder View NX för viss enkel editering och för bildvisning och väljer jag 'quick preview' istället för 'Display RAW images' så går det snabbt. Om jag bara vill visa bilderna på datorn (eller Tv:n kopplad till datorn), finns det då någon anledning att konvertera till något annat format som tex jpeg? Jag förstår att om jag vill beställa bilder eller lägga upp på nätet, så måste jag konvertera, men om jag som sagt endast visar dem via View NX? Jag vill ha kvar filerna i RAW, men det känns onödigt att konvertera om jag inte behöver och därmed få dubbla uppsättningar av bilden. Är det något negativt att göra på det här sättet? Hur gör ni andra? Bara RAW? Konverterar alla filer och sparar bägge formaten eller konverterar och kastar RAW?

En annan fråga också.. När jag väljer 'quick preview'. Vad gör View NX då? Skapar en tillfällig jpeg?
 

Daneiz

Aktiv medlem
Hej. Kul att läsa din historia, den var spännande, har labbat lite och kmt är rätt lätt att förstå då jag hajar grunderna väl i ps. Det sista du berättar kräver lite mer labbande för att förstå men ska börja direkt och sedan se hur det går.. Tack så jättemkt för ett jättefint inlägg.
 
ANNONS