Annons

Vilka inställingar skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias T

Avslutat medlemskap
Hej alla, nu är det så här:

Skulle för en vecka sedan köpa lite ulcs armar och fick ett helt analogt Nikonos paket med i köpet, det är en Nikonos V med bla ett Sea&Sea 15 mm objektiv.

Så jag tänkte prova fota lite i våra gruvor, problemet är att jag aldrig har fotat med en analog kamera innan och tror att utan vägledning detta lilla experiment kommer lyckas mindre bra.

OK till planen:

Först och främst kommer kameran sitta på ett stativ; därefter vill jag sätta kameran på bulb och slå blixtarna manuellt.


1. Finns det något sätt att vara "osynlig" för en öppen kamera?? Alltså ett filter på en lampa exempelvis som inte syns på bilden vid framkallning!?!

2. Vad inställningar skall jag välja på objektivet. OK det kanske beror på hur långt jag kommer vara från kameran, jag kommer vara från 1 m till 10 meter och slå blixtarna.

3. Hur skall jag slå blixtarna relativt till kamerans position, rakt fram, i 45 graders vinkel???

4. Vad skall jag använda för film??

Många frågor med många olika svar men jag är tacksam för all hjälp jag kan få, känns lite som man skulle testat detta för 10 år sedan..men men det är aldrig för sent att testa på nya grejer.

Ha det bra/Mattias
 

Torfa

Aktiv medlem
Kolla med John Gulliver han har fotat länge med Nikonos fast just stigit in i den digitala världen :)
Själv har jag ingen aning :)
 
ANNONS