Annons

Vad ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Hej,

Har fått en förfrågan av en organisation som vill köpa en bild. Den ska användas på en poster och tryckas i 500 exemplar. Kommer att se ut ungefär såhär: http://www.aigst.com/equality.htm
Det är en välgörenhetsorganisation så jag har gått med på att ta ut ett lägre pris än vanligt (50-75% av det normala priset?). Vad kan vara ett rimligt pris att begära?

Och hur ska man lyckas få pengarna? (Tror dom håller till i USA).

Tack för all hjälp,
Fredrik
www.worldsphotos.com
 

gors

Aktiv medlem
Prissättningen kan jag inte hjälpa till med, men senast jag gjorde ett jobb för en USA-baserad kund skötte vi betalningen via ett system som heter SWIFT. Då får man pengarna direkt in på sitt konto.

Jag minns inte de exakta skälen, men tjänstemannen på Handelsbanken som hjälpte mig kom fram till att SWIFT var det enda praktiskt genomförbara alternativet. Andra vägar kostade orimligt mycket i avgifter och annat.

Det fungerade utmärkt. Jag fick mina pengar utan problem. Inte kostade det mig mycket extra heller.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Hej Göran och tack för ditt svar.

Vet du om det går att använda sig av SWIFT om man har sitt konto på Föreningssparbanken? Och är det mycket jobb för kunden?

Det rör sig ju knappast om mycket pengar. Skulle det kunna vara enklast att helt enkelt skicka kontanter i ett brev?

Fredrik
 

RolandM

Aktiv medlem
SWIFT är ett internationellt banknät, som gör att banker över hela världen kan utbyta pengar med varandra. Samtliga svenska banker är anslutna och med all sannorlikhet även de amerikanska bankerna. Att föra över pengar till ett svenskt bankkonto den vägen borde fungera bra.

Ett annat alternativ är att mottagaren ställer ut en bankcheck, d v s en check mellan bankerna, på ett belopp som motsvarar det du ska ha betalt för bilden plus dina hanteringskostnader.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Ok, får föreslå SWIFT.

Nån som har nån idé om hur mycket man ska begära? Har verkligen ingen pejl.
 

walter-g

Aktiv medlem
priset

Frågan har diskuterats många gånger tidigare.Borde gå att hitta under sök forum...
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Om ingen vill komma med ett förslag så försöker jag själv...

Det är en liten bild till en poster som ska tryckas i en ganska liten upplaga. Det är en välgörenhetsorhanisation. Man kan nog inte ta särkilt mycket betalt.

300 kr ??
 
ANNONS