Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bröllop m stativ o radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudde

Ny medlem
Jag är bjuden på en väns bröllop och det skulle så klart vara trevligt med några riktigt trevliga bilder från kyrkan. Problemet är jag inte har någon lust att stå med kameran framme i bänken under själva akten. Fick då en snilleblixt och tänkte montera kameran på stativ och använda min trådlösa radiosändare för att fota. Tror ni överhuvudtaget det funkar eller är det en lika dålig ide som min fru påstår. Funderade isf på vilken fokusmetod man skulle välja.
tacksam för tips om någon provat något liknande=).

Mvh Olle
 

Santiago

Medlem
Ingen bra idé

Hej personligen så skulle jag har kameran handhållet och fota på in och uttåget, eventuellt också några med din zoom (under akten) som du har enligt din profil (70-210) annars blir det ju mest "ryggskott" under akten, det var väl här jag antar att du skulle ha din kamera monterad så att du kan ta bilderna snett bakom prästen och mot brudparet.

Nä jag tycker du ska köra med ditt normalzoom vid in och uttåget på brudnäbbar och vad alla kallas och gör det lite från höften i låga vinklar skippa de kort som tas i normalhöjd gör det lite annorlunda.

Vet inte heller hur bra du känner brudparet och ifall de har anlitat en "proffsfotograf" men kolla isåfall detta, har de anlitat en sådan kommer han/hon säkerligen att göra en separat skjutning efter vigseln kanske inne i kyrkan eller i anslutning till denna då ska du hänga på och ta bilder själv men gör det snyggt så du inte får med dig ett koppel av andra också då kanske den s.k. proffsfotografen känner sig lite trängd.

Som sagt försök ta de lite annorlunda bilderna både av folk omkring brudparet och brudparet själva.

Lycka till.
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
Jag är bjuden på en väns bröllop och det skulle så klart vara trevligt med några riktigt trevliga bilder från kyrkan. Problemet är jag inte har någon lust att stå med kameran framme i bänken under själva akten. Fick då en snilleblixt och tänkte montera kameran på stativ och använda min trådlösa radiosändare för att fota. Tror ni överhuvudtaget det funkar eller är det en lika dålig ide som min fru påstår. Funderade isf på vilken fokusmetod man skulle välja.
tacksam för tips om någon provat något liknande=).

Mvh Olle
Jag har gjort så på ett par bröllop för att få bilder från olika vinklar samtidigt. En kamera på stativ, med fjärrutlösare, och en kamera i handen. Vid ett tillfälle satte jag en kamera brevid orgeln på balkongen i kyrkan, och hade en så vid vinkel att jag fick med altare, präst, brudpar, och två, tre rader av dom främsta bänkarna. Sen var jag där nere och knäppte, så på några bilder kom jag själv med, och har bilder från olika vinklar tagna exakt samtidigt..
 

JanneOskar

Aktiv medlem
Det kräver nog att både präst och brudpar är med på noterna och vet exakt vart dom ska stå för att komma med i bild och med rätt komposition.

Tvivlar på att brudparet vill ha denna typ av uppstyrning i denna högtidsstund.

Klart, med lite vidvinkel så kanske brudparet kommer med i bild, men det är oftast någon parameter som blir fel när man riggar kameran statiskt.

Så jag håller nog med din fru i detta ärende.
 
ANNONS