Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag få bra svart/vita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag tycker man prövat alla olika metoder i PS för att få fram en bra svartvit bild som inte är dassig eller platt men jag lyckas inte... vill ha en bra tutorial på en bild med hög svärta och bra kontrast... när jag försöker bilr högdagrarna helt utfrätta eller så blir det bara grådassigt.. brukar konvertera till S/V med hjälp av channel mixer...

Tack på förhand

mvh uffe
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
I senaste Fotosidan magasin (el var det förra) finns en väldigt bra guide om det där. Hur som helst, eftersom du redan provat channel mixer så kanske det är kurvorna du ska rycka lite i bara!?
 

Arne S

Aktiv medlem
Har du provat att använda funktionen övertoningskarta? Jag tycker den funkar bra. Efter att ha lagt på den brukar jag bara justera lite i nivåer eller kurvor.
Ett tips är att kolla på www.moderskeppet.se . Där finns många bra tips om bl.a. detta. De har dessutom en DVD som handlar om det.

/Arne
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Tjenare!

när jag försöker bilr högdagrarna helt utfrätta eller så blir det bara grådassigt.. brukar konvertera till S/V med hjälp av channel mixer...

Tack på förhand

mvh uffe
Jag tycker channel mixer är det bästa verktyget, vissa bilder är ju lite halvt omöjliga att få som man vill ha dom genom att bara använda en och samma justering på hela bilden.
Jag brukar lägga olika justeringar för olika delar av bilden.

I den första bilden ser du hur det blir om jag använder justeringen för himlen på hela bilden, i bild 2 ser du hur det blir om jag använder justeringen för marken på hela bilden, där blir himlen utfrätt och träden kolsvarta.

Bild 3 är kombinationen av olika justeringar på olika delar i bilden. Nu har jag inte varit jätte petig när jag gjorde denna svartvit eftersom jag ändå skulle införa en del färg i slutbilden. Men du förstår principen.
 

Bilagor

ANNONS