Annons

Exportera i lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

felldin

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem. JAg har samlat på mig en hel del bilder som i lightroom är sorterade i "folders". I varje folder har jag valt ut de bilder som jag har vill ha exporterade. Detta har jag gjort genom att markera bilderna som "pick".

Nu vill jag exportera alla utvalda bilder i mitt bibliotek till jpg-format men med bibehållen mappstruktur.

Jag vill helt enkelt att mappstrukturen ska se ut så här efter export:
-folder1
--pick_bild1.jpg
--pick_bild2.jpg
-folder2
--pick_bild1.jpg
--pick_bild2.jpg
-folder3
--pick_bild1.jpg
--pick_bild2.jpg

Går detta att åstadkomma på något enkelt sätt? Som jag ser det verkar jag vara tvungen att exportera varje folder för sig. Då jag har ett hundratal foldrar så vore det kanon om man kunde lösa detta i en enda manöver.
 

henq

Aktiv medlem
En nödlösning kan vara att inkludera katalognamnet i det exporterade filnamnet.
Det blir inte flera kataloger men bilder kommer i ordning och man kan se vilken katalog de kommer från.
 

AFJ

Aktiv medlem
Direkt stöd för vad du vill göra finns inte i Lightroom.

Själv har jag löst det genom att exportera till befintlig katalog. Sedan kör jag en bat-fil som flyttar filerna från befintlig katalog till "spegel-struktur". Denna bat-fil körs automatiskt av Lightroom så det hela funkar helt utan handpåläggning.

Jag har inte kommandoraderna här på jobbet, lägger ut det ikväll (har för mig att jag postat det tidigare på forumet så det kanske går att söka fram...)

Mvh
Anders
 

AFJ

Aktiv medlem
Såg att du fått lite tips om plug-ins.

Själv har jag gjort så här, jag kör Windows Vista.

1) Skapat filen "FlyttaExporteradeBilder.bat" som innehåller en rad

ROBOCOPY E:\Bilder\Original E:\Bilder\Kopior /IF FROM*.JPG /S /MOV

2) Lagt denna fil i mappen ExportActions under Lightroom så att den nu finns som val i "post processing" i Lightrooms export dialog.

3) När jag gör export så ser jag till att välja "Same Folder as original photo".

4) Jag ser också till att välja "Custom Name - Original Number" och anger "Custom Text" till "FromRaw".

5) Sedan är det bara att köra.

Vad som händer då är att alla mina RAW-filer exporteras ut till JPG, hamnar i samma mapp som RAW-filen. Därefter körs bat-filen som då flyttar alla filer som börjar på "From" och har ändelsen ".JPG" till en struktur "bredvid" mina original.

Jag har sparat dessa inställningar som en preset så att det är lätt att välja. Har också en preset där custom Text är "FromJPG" som jag använder för mina bilder från kompatkkameran.

Funkar för mig.

Mvh
Anders
 
ANNONS