Annons

Måla på fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

kricke99

Medlem
Jag har vissa planer att lägga på kraftigt med färg på några delar av foton som jag låtit kopiera/förstora hos Crimson.
Frågan är vilken färg man skall använda, för handkolorering används vanligen oljefärger, men då är det i tunna lager.
Jag har tänkt mig små områden med tjocka lager och funderar på:

Behöver man grunda ytan innan?
Går det bra att använda oljefärger utan att oljan sugs in i pappret och ger fula missfärgningar runt det jag målat?
Är det något annat man bör tänka på?

Torktider och så är inget problem, jag har gott om tid.

Tacksam om det finns någon som har lite kunskap eller erfarenhet i ämnet.
 

idespiran

Ny medlem
Jag målar med Akryl - fungerar fantastiskt bra...

i alla fall om du har förstorat dina bilder på Canvas. Vet inte hur det ser ut om 10-20 år... Det här ger oanade möjligheter tycker jag...

Jag har vissa planer att lägga på kraftigt med färg på några delar av foton som jag låtit kopiera/förstora hos Crimson.
Frågan är vilken färg man skall använda, för handkolorering används vanligen oljefärger, men då är det i tunna lager.
Jag har tänkt mig små områden med tjocka lager och funderar på:

Behöver man grunda ytan innan?
Går det bra att använda oljefärger utan att oljan sugs in i pappret och ger fula missfärgningar runt det jag målat?
Är det något annat man bör tänka på?

Torktider och så är inget problem, jag har gott om tid.

Tacksam om det finns någon som har lite kunskap eller erfarenhet i ämnet.
 

kricke99

Medlem
Vet inte, men vad du kan göra är att testa på något foto du inte riktigt bryr dej om och så ser du resultatet.
Tanken var att det ska vara ett (relativt) varaktigt konstverk, kanske till och med sälja det.
Då skulle det kännas väldigt oproffsigt om det efter 5-10 år ser för bedrövligt ut på grund av att jag har använt felaktiga material...
 

idespiran

Ny medlem
Kolla med leverantören...

i alla fall om du har förstorat dina bilder på Canvas. Vet inte hur det ser ut om 10-20 år... Det här ger oanade möjligheter tycker jag...
Jag vet ju att Akrylfärgen håller -
vet också att de som printar på canvas lovar lång livslängd...
så det bör inte vara några problem :)

Vet dock inte om det kan uppstå något när dessa båda blandas...
Har som sagt gjort några fina målningar - de är fortfarande "som nya" trots att de har några år på nacken...
 

k.wos

Aktiv medlem
Du kanske ska prata med Crimson och fråga om det vet vilken färg som funkar bäst och hur hållbarheten ser ut. Du kan ju också gå till en konstnärsbutik som tex kreatima och prata med personalen, de kan ju också ha tips.

Men annars skulle jag skriva ut en provkopia och prova både akryl och olja.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Retuscheringsfärger har en känsla av att de var av typ gouache? Det skulle kanske funka, direkt på bara, en gissning dock, många år sen.
 
ANNONS