Annons

Hur använder ni CaptureNx2

Produkter
(logga in för att koppla)

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Jag fick det på köpet när jag köpte kameran. Har bara lite testat det än så länge. Undrar lite vad ni andra som har det brukar göra på den. Vad är dess starka sidor och vad där dess svagheter?
 

grummel

Aktiv medlem
Starka sidor är att "framkalla" nikons NEF filer till snygga färg tiffar. Full kontroll på allting och ser väldigt bra ut på höga ISO jämfört med PS.
Alla inställningar man har i kameran kommer direkt på bilden, så man slipper lite arbete om allt är rätt inställt från början.

De negativa enligt mig är uppskärpnings funktionen (bättre i PS) och kan vara lite svårt att få till sv/v bilder exakt som jag vill, lättare i PS.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Den stora nackdelen är att när man behöver använda mycket D-lighting eller på något annat sätt ljusa upp skuggor så blir färgerna helt åt skogen och bilden ser onaturlig ut.
Dessutom så blir skuggorna väldigt fult brusiga snabbt när man lättar upp dom, även efter den såkallade "fantastiska brusreduceringen. Jag har prövat allt.

Capture NX2 ger fantastiska detaljåtergivning och färger om man älskar att använda blixt alltid vid hårda kontrast-situationer. Men jag hatar blixt. Därför passar Adobe Camera Raw mig mycket bättre.
 

Mankan G

Aktiv medlem
För mig så är det positiva bildernas kvalitet. Dvs färger, upplösning och brusreduseringen. Det negativa är flödet. NX är helt ok för enstaka bilder men suger fett om det är många bilder som skall behandlas....

Mitt basprobram för bildbehandlig är Lightroom. Samtliga bilder som skrivs ut går via Photoshop då jag föredrar dess uppskärpningsprocesser och färghantering. Svåra bilder (oftast bilder tagna på höga iso) går dock först via NX.

Ett omständigt flöde då jag använder tre program men det fungerar perfekt. Förmodligen skulle jag med mer kunskap få till det med respektive program men jag orkar inte lära om mig. Det har trots allt fungerat fläckfritt i en massa år.

Den absoluta majoriteten av mina bilder ser inget annat program än LR så det är egentligen ett icke problem. I princip så föredrar jag till 100% NX sätt att rendera mina bilder före LR/PS men programmet är så in i bäng kass på att hantera bilderna så det får bli LR istället.
 

Lena W

Aktiv medlem
Denna text har jag saxar från en annan tråd där jag skrev detta (om det är arbetsflödet du vill veta mer om):

***********
När du plockat upp råfilen i programmet, ligger det en lista till höger med namnen: Kamerainställningar, Snabbfix samt Kamera- och objektivkorrigeringar.

Börja uppifrån. I Kamerainställningar ligger de inställningar som du hade i kameran där du tog kortet; vitbalans, bildkontroll brusreducering. Är dessa inställningar till belåtenhet, d v s har du ställt in kameran optimalt för denna plåtning, behöver du inte ändra här. Själv behöver jag ibland justera vitbalansen med pipetten.

Förminska fönstret sedan (Klicka på nedåtriktade trekanten till vänster om rubriken Kamerainställningar) och gå loss på Snabbfixen. Här justerar du exponeringen, kontrast, högdagrar och skuggor, men även mättnaden. Inget konstigt, bara skjutreglage. Du kan justera antingen med kurvor eller med reglagen, kanske jag ska tillägga.

Till sist: Kamera- och objektivkorrigering: moaré, dust off-bild (läs manualen till kameran), aberration, automatisk distorsionskontroll och lite till. Bara att justera enligt önskemål.

Ja, men sedan, då?

Du har längst ned under denna lista en knapp som heter Nytt steg. Klickar du på den, får du upp resten av alla justeringar du kan göra. Nästan allt kan du lägga på på hela bilden eller delar av den.

Väljer du att justera delar av bilden, kan du måla med penseln (+ lägger justeringen på det målade och - lägger på justeringen på allt utom på det du målat).

Övertoningen lägger på eller lägger inte på den justeirng ju sedan väljer, beroende på om du valde + eller -. Detta funkar mycket bra när man ska göra "miniatyrbilder".

Du har lasso, polygonlasso, rektangulär och cirkulär markering under en och samma knapp. Håll musen nedtryckt på knappens lilla markering på dess högra sida längst ner, så kan du ändra variant. + och - som tidigare.

Bäst tycker jag nog att Markeringskontrollpunkten är. Välj den, klicka på det område i bilden du vill ändra och välj justering. Justeringen blir sömlös, mycket bra.

Med färgkontrollpunkten (Ctrl+Shift+a) gör du nästan samma sak fast här ändrar du färg och temperatur med spakar direkt i kontrollpunkten. Du kan finjustera dessa med opaciteten, naturligtvis.

Lättast är om du markerar först och applicerar ändringen efter det. Man kan göra tvärt om också, men det är inte att rekommendera när man inte är van. Man kan göra fel och så blir man bara irriterad.
**************

Det som är bäst med programmet är att bilderna blir så bra.
Det sämsta är att det är så evinnerligt långsamt.

Jag fattar inte varför det ska ta sån tid. I ACR är det bara att markera alla bilder man plockat upp och justera en gång, så ligger justeringarna på alla bilder. När man gör liknande i NX2, kan man gå och fika under tiden.

Måste kontakta Nikon om detta... De måste väl vilja att man använder programmet, eller hur...
 
ANNONS