Annons

Slita ut fixet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Nu är det andra gången jag råkar ut för det här, vete tusan hur jag lyckas. Har stått i mörkrummet hela kvällen och tycker att de färdigfrakallade 120-rullarna ser konstigt mörka ut. Pappsen slänger ned en bit oframkallad film i fixet, och naturligtvis händer ingenting. Med andra ord inget fix. Sen droppas några droppar Kaliumjodidlösning ned i lite fix, och ressultatet (som absolut inte får ha en fällning) får konsistensen av risgrisgröt.
Med andra ord är det totalt utslitet och funkar med andra ord inte. Får kasta ned alla rullar i fixet igen, och får bada om de färdigklippta som jag gjorde dagen innan.

Ingen som varit med om något liknande? Känns lite meningslöst när till och med kemikalierna är emot mig, det räcker inte med dåligt väder och tomma batterin.
Någon med erfarenhet?
 

utström

Aktiv medlem
Du verkar har dålig rutin ang. filmframkallning. Använder du stop / vatten mellan framkallaren och fixet? Framkallare i fixet är inte speciellt bra p.g.a att det höjer PH-värdet och gör fixet obrukbart. Iofs så är det bättre med framkallare i fixet än fix i framkallaren men ändå.. Hur länge använder du fixet innan du slänger det?

Känns väldigt onödigt att köra så länge att fixet är helt slut och för att sedan tvingas fixa om filmen ;-)

MVH Erik
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Skapa rutiner som Utström skrev. Kolla vätskornas pH innan du använder dem. Det är bra att göra regelbundet. Annars slänger man gärna ut vätskorna när man tror att de är slut fast de inte är det. Att vätskorna blivit som risgrisgröt har jag aldrig råkat ut för.

Ett tips, om du inte redan har det, är att flaskorna har olika färg på locken. Helst bör det följas av samma färg på trattar och tillbringare också. Då är det mycket svårare att förväxla vätskorna. Det låter som att du inte alls fixat filmerna eftersom de är konstigt mörka. Även dåligt fix borde ge någon liten effekt.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du kanske grisar för mycket med händerna i vätskorna i din strävan efter att få nyttja vårt välfärdssystem i framtiden ;)

Skämt åsido, det kan ligga något i det där med bristande rutiner. Utan ordentligt stoppbad får du mycket framkallare i fixet vilket sliter ut det snabbt.
 

qlicken

Aktiv medlem
Vet inte vilken sort fix du använder troligen snabbfix som tar slut tidigare än gammalt hederligt fix av natriumtiosulfat.
Kanske späder du koncentratet för mycket?
Men har du tillgång till kaliumjodidlösning så förstår jag inte varför du inte testar fixet först.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Nja, dålig rutin vet jag inte, snarare tvärt om. Stena Scanfors snabbfix kör jag med, och det kan bli några månader mellan gångerna jag blandar till nytt.
Förvarar fix/HCA etc... i stora dunkar, så blandat ihop dem tror jag inte jag gjort.

Stoppbad använder jag inte alls, så nog kommer det en del framkallare i fixet, men med tanke på den stora mängd jag använder så borde det motsvara en droppe i havet. Men men... Många bäckar små.
 
ANNONS