Annons

Bildpool: Barnfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Ravestream

Aktiv medlem
Hur ska det vara ? vem ska få vara med i en grupp/pool eller inte, ansökte för väldigt länge sen av den enkla anledningen, jag hade en dotter, jag gillar att fotografera, jag ville lära mig mer. det var inte skäl nog man var väl inte bra nog utan man skulle fört bli bättre på att hantera kamera mm mm.. Fine tänker jag och väntar ca 1 år och över 10 tusen bilder till i bagaget samt ännu en dotter, och mailar ansvarig för gruppen då den gamla ansökan är den som räknas tydligen och den var ju avslagen.
Inte ens ett svar har jag fått.

Vad tycker du ?
 

vfx

Aktiv medlem
Du har läst poolens syfte?
Jag ansökte själv till samma pool för ett tag sedan, för lite tips och kritik inför ett dokumentäruppdrag om barns utveckling.
Vore ju bra, tänkte jag - men fick liksom du avslag.

Själv tänkte jag inte mer på det. Men om du undrar och frågar så tycker jag du är värt ett svar, helt klart!

Sedan om man tittar på de bilder som är på poolens förstasida så uppfyller ju inte alla bilder det syfte som poolen beskriver sig som, så jag vet inte.

Kanske en klubb för inbördes...? ;-)

Men häng inte läpp för det. kritik och utveckling får man i andra pooler också - inte minst kritikpoolen
 

Ravestream

Aktiv medlem
Du har läst poolens syfte?
Jag ansökte själv till samma pool för ett tag sedan, för lite tips och kritik inför ett dokumentäruppdrag om barns utveckling.
Vore ju bra, tänkte jag - men fick liksom du avslag.

Själv tänkte jag inte mer på det. Men om du undrar och frågar så tycker jag du är värt ett svar, helt klart!

Sedan om man tittar på de bilder som är på poolens förstasida så uppfyller ju inte alla bilder det syfte som poolen beskriver sig som, så jag vet inte.

Kanske en klubb för inbördes...? ;-)

Men häng inte läpp för det. kritik och utveckling får man i andra pooler också - inte minst kritikpoolen

Jo det var lite så jag funderade med till slut, om det var en klubb för inbördes beundran.
Men visst finnsdet andra ställen men funderar samtidigt om det ska behöva vara så att en person kan bestämma på eget tycke vad som är bra elelrinte sen bara släppa in dom han gillar, helt skruvat tycker jag.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Kan inte låta bli att lyfta den här tråden lite,
Hur är det generellt i en grupp ? kan man få en grupp skapa sen bara ha den för "sitt eget gäng"
att man heller inte får ett svar senare stör mig väl nästan mest av allt.
 

Lena W

Aktiv medlem
När man går in på den här poolen står det "snart är sommaren här..." Sidan har inte uppdaterats på ett tag, så det kanske har hänt något. Det kanske inte finns någon ansvarig just nu, eller??
 

Ravestream

Aktiv medlem
När man går in på den här poolen står det "snart är sommaren här..." Sidan har inte uppdaterats på ett tag, så det kanske har hänt något. Det kanske inte finns någon ansvarig just nu, eller??
Man ser på hans sida att han har varit inloggad iaf, Fått veta att det tydligen är en hel del som inte "platsar" i den poolen :( trist tycker jag.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag tittar rätt ofta i den poolen och ser mestadels bilder visar ett gulligt barn. Likadant är det i husdjurspoolen. Där är det gulliga hundar, katter och hästar. Det är liksom det som är grejen med de flesta korten. Att de visar något gulligt, även om det står i beskrivningarna av poolerna att bilden ska visa något mer än bara något som är "ulligt och gulligt"...

Om man visste vilka inträdesprov som behövdes, så vore det enklare ifall man ville gå med. Nu ligger man i händerna på välvillighet, verkar det som.
 

janeck

Avslutat medlemskap
Bildpoolers vara eller icke vara

Jag hoppas och tror att det inte är klubbar för inbördes beundran,att en del är B Wissers får man nog räkna med,men det största problemet för en
pool är nog att granska bildmaterialet så det överensstämmer med vad man tänkt sig skall ingå i poolen,lyckas man inte med det så faller hela idèn
och då får man en massa som blir förbannade,kolla på "Diskutera bildbudskap" den försvann så som jag uppfattade det hela för att man inte skickade in bilder dit utan skickade dom till "Kritikbilder" när dom
i själva verket var verkliga dikussitionsbilder med stort tolkningsutrymme.Och många av bilderna som hamnade där var inte representativa för att diskutera i någon större utsträckning.Jag tror att man måste försöka ha självkritik,öppenhet och lyhördhet i poolerna,så kommer detta på sikt att bli bra.(Självfallet är det ren skit att inte svara på mail frågor)
Janne
 

Ravestream

Aktiv medlem
Jag hoppas och tror att det inte är klubbar för inbördes beundran,att en del är B Wissers får man nog räkna med,men det största problemet för en
pool är nog att granska bildmaterialet så det överensstämmer med vad man tänkt sig skall ingå i poolen,lyckas man inte med det så faller hela idèn
och då får man en massa som blir förbannade,kolla på "Diskutera bildbudskap" den försvann så som jag uppfattade det hela för att man inte skickade in bilder dit utan skickade dom till "Kritikbilder" när dom
i själva verket var verkliga dikussitionsbilder med stort tolkningsutrymme.Och många av bilderna som hamnade där var inte representativa för att diskutera i någon större utsträckning.Jag tror att man måste försöka ha självkritik,öppenhet och lyhördhet i poolerna,så kommer detta på sikt att bli bra.(Självfallet är det ren skit att inte svara på mail frågor)
Janne
Kan hålla med, nu är det inte så att jag springer runt & kör auto och när jag fick avslaget så tänkte jag att okej det är bra jag får öva mer innan, mailar över 10 K exponeringar senare och får inte ens ett svar.
Och samtidigt, är inte en pool till för att utvecklas och lära sig av varandra ?
Jag känner iaf nu att jag på ett sätt hindras då jag inte kan lägga in bilder i poolen och lära mig av.
 

janeck

Avslutat medlemskap
Kan hålla med, nu är det inte så att jag springer runt & kör auto och när jag fick avslaget så tänkte jag att okej det är bra jag får öva mer innan, mailar över 10 K exponeringar senare och får inte ens ett svar.
Och samtidigt, är inte en pool till för att utvecklas och lära sig av varandra ?
Jag känner iaf nu att jag på ett sätt hindras då jag inte kan lägga in bilder i poolen och lära mig av.
Jag har full förståelse för hur du tänker och reagerar,men om du följer övriga pooler,så får du inte så mycket hjälp eller inputs på hur du skall ändra ditt bildtagande,det kanske är för stort och då blir det
snabbt opersonligt,vilket jag ibland tycker att det har blivit,det är lätt att få någon "dummer jöns"hatt på sig här nu mer.Men skit i det,och hoppas att de som styr och ställer på denna sida tar tag i det hela och börjar ställa krav,på både värdar och oss andra,Hur många svar får man på given kritik? Väldans få,och då kan man undra varför man lägger ned tid,och hur mycket kritik får man på givna bilder?Skit få så det är lite uppförsbacke på hela grejjen.
Janne
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag har givit mindre än en procent av ansökningarna avslag. Då av den anledningen att det saknas barnbilder överhuvudtaget. Några ansökningar har jag låtit vara hängande för att sedan komma tillbaka till dem. Anledningen till detta är att det saknas bilder som går i linje med vad som gäller för gruppen. Jag bedömer inte om bilderna är bra eller dåliga utan bara om de passar in på gruppens beskrivning.

Jag har försökt att vara tydlig med gruppens mål. Gruppens intresseområde är dokumentära barnbilder. Bilder där det händer något eller berättar något. Många bilder i poolen passar bättre i Porträttgruppen.

/Per
 

growingart.se

Aktiv medlem
Tanken är väl att man överlag har bilder med innehåll som går i linje med poolen, men flera av oss som är medlemmar har väl syndat och slängt in mer porträttliknande bilder. Har man inga/få bilder på barn uppladdade i sin portfolio så förstår jag poolvärden när man ansöker.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Jag har givit mindre än en procent av ansökningarna avslag. Då av den anledningen att det saknas barnbilder överhuvudtaget. Några ansökningar har jag låtit vara hängande för att sedan komma tillbaka till dem. Anledningen till detta är att det saknas bilder som går i linje med vad som gäller för gruppen. Jag bedömer inte om bilderna är bra eller dåliga utan bara om de passar in på gruppens beskrivning.

Jag har försökt att vara tydlig med gruppens mål. Gruppens intresseområde är dokumentära barnbilder. Bilder där det händer något eller berättar något. Många bilder i poolen passar bättre i Porträttgruppen.

/Per
så det är bara 2 st som har fått avslag ?
okej, så gruppen är inte till för lärande utan bara för dom som har färdiga bilder ? jag har faktiskt helt struntat att lägga flera av mina barnbilder då jag ändå inte har en grupp för dom, Och samtidigt har det inte blivit lika mycket fotograferande av sådant just därför.


När man tittar i gruppen är det många bilder som jag och troligen många andra ser som rena porträttbilder, hur kommer det sig att dom platsar ?

Passar på att ställa frågan om du vet vad som krävs för att få öppna en grupp ?
Kanske skulle döpa om gruppnamnet med ?

Jo jag är faktiskt bitter.
 

Lena W

Aktiv medlem
Jag har inte ens brytt mig om att ansöka om att gå med i någon grupp. Min erfarenhet av mänskligt beteende är att det blir en "kompisklubb" av dylika påfund. Som killen som inte fick plåta sport för att proffsfotograferna fick honom stoppad, är ett exempel på annan nivå, men ändå.

Vad jag menade med att vi nu är två som inte får vara med, är att har man yttrat sig negativt så får man stå sitt kast och sitta med skägget i brevlådan och inte leka med de andra, inte att jag hade fått avslag på ansökan.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Tanken är väl att man överlag har bilder med innehåll som går i linje med poolen, men flera av oss som är medlemmar har väl syndat och slängt in mer porträttliknande bilder. Har man inga/få bilder på barn uppladdade i sin portfolio så förstår jag poolvärden när man ansöker.
Då är det väl helt rimligt att han sparkar dom som lägger in "fel" bilder med ?


Jag har inte ens brytt mig om att ansöka om att gå med i någon grupp. Min erfarenhet av mänskligt beteende är att det blir en "kompisklubb" av dylika påfund. Som killen som inte fick plåta sport för att proffsfotograferna fick honom stoppad, är ett exempel på annan nivå, men ändå.

Vad jag menade med att vi nu är två som inte får vara med, är att har man yttrat sig negativt så får man stå sitt kast och sitta med skägget i brevlådan och inte leka med de andra, inte att jag hade fått avslag på ansökan.
Jag är iofs med i några andra grupper och där funkar det bra, Där verkar det som alla som håller sig till ämnet är välkomna.
Tex bilfoto, det göms inte någonstans att det ska vara just på biltävlingar eller dyl.

Jag fick med lite dom vibbarna och tänkte på det med Scott Kelby priset som stoppades men som sagt på en helt annan nivå.

Ja fler än 2 är vi det vet jag :)
 

Ravestream

Aktiv medlem
Jag har givit mindre än en procent av ansökningarna avslag. Då av den anledningen att det saknas barnbilder överhuvudtaget. Några ansökningar har jag låtit vara hängande för att sedan komma tillbaka till dem. Anledningen till detta är att det saknas bilder som går i linje med vad som gäller för gruppen. Jag bedömer inte om bilderna är bra eller dåliga utan bara om de passar in på gruppens beskrivning.

Jag har försökt att vara tydlig med gruppens mål. Gruppens intresseområde är dokumentära barnbilder. Bilder där det händer något eller berättar något. Många bilder i poolen passar bättre i Porträttgruppen.

/Per
Undrar fortfarande... Får hoppas på du ser detta då du inte svarar på det mail jag skickat innan.
Att det vara skulle vara mindre än 1 % låter konstigt då jag vet om 3 iaf. vilket jag ärligt talat struntar i.
Om man nu ser till mitt fall skulle jag vilja veta vad som hindrar då flera i gruppen har färre bilder på barn än vad jag har mer berättande än många andras.
 
ANNONS