Annons

Undervattenshus till systemkamera för 5000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

surfarhy

Ny medlem
Hej,

sitter här och funderar lite kring tillbehör som man köper till sin kamera. Skulle ni själva exempelvis köpa ett UV-hus som passar era systemkameror för 5000kr? Huset kommer ha enkla funktioner och är mestadels tänkt för mindre djup (<30m).

Vad jag har sett så är de flesta ordentliga dykhus helt horribelt dyra, oftast kostar de mer än kamerorna. Som hobbyfotograf är det inte alltid befogat att lägga ut så mycket pengar för ett kameratillbehör.

Hur skulle ni prioritera?

Mvh, Hy Nguyen.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Husen jag brukar använda kostar runt 14 000 SEK. Blixtarna lika mycket, kameran och objektiven en hel del. Om huset skulle kosta 9 000 mindre så skulle jag bli glad. Men om det skulle vara till priset av funktionalitet är det helt ointressant. Då det finns så mycket annat än huset som kostar skjortan är priset på själva huset inte så viktigt. Behövde jag komma ner i pris skulle jag nog hellre satsa på en bra kompakt istället.
 

Sportdykare

Aktiv medlem
Man kan faktiskt ha tur och komma över ett riktigt bra begagnat uv-hus till ett synnerligen humant pris om man håller ett öga på www.ebay.co.uk och www.ebay.com Själv köpte jag ett Sea & Sea DX-D50 hus i ypperligt skick för endast 500 USD i våras. Det är ett mycket bra aluminiumhus som ger mig tillgång till alla kamerans funktioner. Nöjer man sig med ett polykarbonathus kan ett Ikelitehus kosta ännu mindre, beroende på vilken kamera det är avsett för.
 

surfarhy

Ny medlem
Husen jag brukar använda kostar runt 14 000 SEK. Blixtarna lika mycket, kameran och objektiven en hel del. Om huset skulle kosta 9 000 mindre så skulle jag bli glad. Men om det skulle vara till priset av funktionalitet är det helt ointressant. Då det finns så mycket annat än huset som kostar skjortan är priset på själva huset inte så viktigt. Behövde jag komma ner i pris skulle jag nog hellre satsa på en bra kompakt istället.
Jag är medveten om att det finns hus till kompaktkameror för några tusenlappar, men det är inte min poäng riktigt. Det jag försöker ta reda på är om någon skulle vilja ha ett hus ämnat för digitala systemkameror, där man kanske bara skulle ha tillgång till de mest grundläggande funktionerna?

Vad är det som gör att ni måste ha tillgång till alla kamerans funktioner även under vatten? Räcker det inte med att man kan se skärmen, displayen på toppen, komma åt av/på och fokusområde?

Menar ni på att ifall ni hade haft en digital systemkamera och velat ta bilder under vatten (och har begränsad budget), så skulle ni hellre välja en vattentät kompakt istället för att ta med er systemkamera i ett hus med begränsade funktioner?

Vilka krav har ni på ert drömhus? Spelar storleken någon roll undervatten?

Mvh, Hy Nguyen.
 

Maxe

Aktiv medlem
Om det fanns ett UV-hus för 5000 kr till min D700'a så skulle jag köpa detta hellre än en UV-kompakt!!

Inget snack!

Men då snackar vi å andra sidan om ett hus och inte en plastpåse alla EweMarine.

// Maxe
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag är medveten om att det finns hus till kompaktkameror för några tusenlappar, men det är inte min poäng riktigt. Det jag försöker ta reda på är om någon skulle vilja ha ett hus ämnat för digitala systemkameror, där man kanske bara skulle ha tillgång till de mest grundläggande funktionerna?

Vad är det som gör att ni måste ha tillgång till alla kamerans funktioner även under vatten? Räcker det inte med att man kan se skärmen, displayen på toppen, komma åt av/på och fokusområde?

Menar ni på att ifall ni hade haft en digital systemkamera och velat ta bilder under vatten (och har begränsad budget), så skulle ni hellre välja en vattentät kompakt istället för att ta med er systemkamera i ett hus med begränsade funktioner?

Vilka krav har ni på ert drömhus? Spelar storleken någon roll undervatten?

Mvh, Hy Nguyen.
Jag har ett hus som har allt jag behöver. Kalla det ett drömhus om du vill.

Jag tror du missar poängen i mitt inlägg, så jag bör nog uttrycka mig bättre. Den fotoutrustning för uv-bruk jag packar när jag reser nu kostar en del. Nypriset är ungefär som följer:
Kamerahus 25 000
Objektiv 20 000
UV-hus 14 000
Portar 4 000
Blixtkablar 2 000
Blixtar 12 000
Blixtarmar 4 000
Fokusljus 1 500

Som du nog kan se skulle skillnaden för mig vara rätt ointressant om du kunde sälja ett billigare uv-hus till mig, med begränsad funktion och arbetsdjup, då jag ändå har en massa annat som kostar pengar. Visst har jag en dyrare utrustning än standard, men det tillkommer en massa kostnader förutom själva huset att det inte blir någon revolution med ett billigare hus.

Det verkar som att du inte själv fotar under vattnet med DSLR, så jag kan förklara vad man använder och vad som inte går att snåla bort.

Man behöver komma åt de flesta funktionerna i kameran om man ska ha någon nytta av att det är en DSLR. Kommer man inte åt (eller tänker använda) programval, exponeringskompensation, tid, bländare, ISO eller val av fokuspunkt ska man nog ha en kompakt. Med kompakt menar jag såklart inte en vattentät opsipopsi som tål stänk, utan en bra kompakt (ex G10) i ett seriöst skal. Sedan skulle jag känna mig handikappad om jag inte kom åt skärpedjupet, vitbalansen och lite till. Det som kostar är inte knappar, utan vred och spakar och jag tror det är självmål att skippa något av vreden som styr de väsentliga funktionerna. Skippar man några knappar gör det nog inte lika mycket, men å andra sidan är det ingen stor besparing.

Vill man ha en rimlig möjlighet att styra blixtljuset och använda e/iTTL duger det inte med någon optisk slavblixtfunktion som triggar på den inbyggda blixten, utan du ska riktiga kabelkontakter och dessutom någon form av elektronik som tolkar e/iTTL-protokollet.

Det finns inga universalportar. Det måste gå att byta port mellan platt och dome, och dessutom måste avståndet mellan kamera och portens glas kunna varieras. Genom porten (eller i närheten av den) måste man kunna komma åt zoom och fokus. Snålar man här blir det helt enkelt skit.

Att göra ett hus billigare innebär att man stryper viktiga funktioner som gör att en DSLR skiljer sig från en bra kompakt. Det finns en del tillverkare som försökt. Jag vet att det finns de som försvarar sitt val av t.ex. Nimar, men det går inte att komma ifrån att de som sparat några tusenlappar på själva skalet offrat exponeringsautomatik med blixt, möjlighet att använda flera vettiga objektiv på marknaden, kantskärpa på en del vanliga objektiv och liknande saker. Att det sedan finns rätt många vittnen på forum världen över som blött ned sina kameror i billiga skal är också intressant.

Om du tar fram ett skal för 5 000 till systemkameror med de begräsningar du beskriver, tror jag absolut att du kan sälja en del. Tyvärr kommer du inte kuna sälja ett nytt skal till dina kunder den dagen de byter kamera, för de kommer bli så besvikna på bilderna de kan ta i det strypta skalet.

Det finns företag som gör riktigt bra fotoutrustning för uv-bruk och det finns de som gör mindre bra prylar. De som gör bra utrustning har duktiga uv-fotografer som ansvarar för framtagandet av produkter. Det verkar som att du behöver hitta någon partner som verkligen kan ämnet, innan du hamnar på fel spår.

Om du verkligen är intresserad och är i närheten av Stockholm kanske jag kan hjälpa dig. Bjuder du på en kaffe så kan vi ta ett längre snack som du kan ha nytta av.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Tack Henrik för ett riktigt uttömmande svar på vad som behövs för bra UV-Foto.

Har under egen dykning många gånger undrat vad som egentligen behövs för att få riktigt bra UV-bilder (jämfört med kompakten jag använt).

Verkligen intressant.
 

surfar_hy

Medlem
Tack Henrik för ett riktigt uttömmande svar på vad som behövs för bra UV-Foto.

Har under egen dykning många gånger undrat vad som egentligen behövs för att få riktigt bra UV-bilder (jämfört med kompakten jag använt).

Verkligen intressant.

Får instämma med Staffan och tacka Henrik för ett riktigt bra svar.

Henrik, ja det stämmer att jag inte har någon erfarenhet av UV-foto. Och för att vidare förklara mig, så stämmer det att jag har en idé om att ta fram ett hus för icke proffs. Så ur den synvinkeln, är du Henrik överkvalificerad.

Det jag har insett är att det idag finns ett produktglapp mellan riktiga proffsUV-hus och de skräppåsar som finns att köpa. En amatör som köper en systemkamera för 7-10000 är knappast intresserad av att köpa UV-tillebör för tre gånger pengarna. Såvida inte den här amatören enbart ska rikta in sig på UV-foto.

Generellt kan man säga att det är vreden som fördyrar UV-hysen. Det blir snabbt trångt och problem med tätningar uppstår osv.

Jag är fortfarande på idestadie, men håller gärna kontakten med er som har erfarenhet av UV-foto om jag kommer vidare med detta. Alla synpunkter och kritik är välkomna. Den dag jag har en prototyp lovar jag o höra av mig igen.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Henrik, ja det stämmer att jag inte har någon erfarenhet av UV-foto. Och för att vidare förklara mig, så stämmer det att jag har en idé om att ta fram ett hus för icke proffs. Så ur den synvinkeln, är du Henrik överkvalificerad.

...

Generellt kan man säga att det är vreden som fördyrar UV-hysen. Det blir snabbt trångt och problem med tätningar uppstår osv.

.
Jag är kanske överkvalificerad som kund, men inte som bollplank. Eftersom jag är en rätt bra uv-fotograf och har gjort mig ett namn i vissa dyk-kretsar, så får jag många frågor. Ofta från de som tänker skaffa utrustning, men även från de som gjort det och är frustrerade över den de köpt. Därför anser jag mig ha rätt bra koll på mer "normala" användares behov och önskemål.

Det kostar klart mer med vred och spakar än med knappar. Där kan du säkert spara in lite pengar. Problemet är dock som jag skrev tidigare att du inte kommer ifrån två saker som är dyra. Bra portar och en blixtelektronik. Att sälja uv-hus med fast port en så kallad universalport eller utan blixtelektronik är på gränsen till lurendrejeri, och då blir man inte långlivad i branschen.

Men jag tror absolut att det finns en marknad för billigare skal än de som finns idag. Lösningen är nog snarare att göra tillverkningen smartare och enklare, och kanske minska sina marginaler, snarare än att förenkla funktionen. Nu när jag tänker på det har jag kanske en idé om hur du skulle kunna göra på ett bra sätt. Den kan du få helt gratis om du vill. Bjud på den kaffe som jag skrev tidigare så ska du få den. Funkar det så vore det bara trevligt att få hjälpa till.
 

hw-tph

Aktiv medlem
Jag, som aktiv sportdykare och amatörfotograf, skulle gärna se ett mellansteg mellan plastpåsarna och de påkostade proffshusen.

Jag förstår att Henrik i egenskap av långt gången UV-fotograf inte vill kompromissa, men jag - som ganska färsk dykare och ingen superfotograf - kan tänka mig att stå över vissa funktioner som finns i de proffsigare undervattenshusen.

Sålunda misstänker jag att jag är medlem i den målgrupp Hy är ute efter: "Vanliga" fotografer och sportdykare som är nöjda med sina systemkameror men gravt missnöjda med kompaktkamerors prestanda under ytan. Jag dyker i princip aldrig djupare än 30m, jag dyker gärna och ofta här hemma i sverige (östersjön, gamla dagbrott, etc), har köpt kompakt med UV-hus (Fuji F100fd) och svär varje gång jag tittar på bilderna efter ett dyk.

Om jag skulle köpa ett billigare hus till min systemkamera skulle det fortfarande vara ett måste att kunna hantera olika objektiv. Jag vill kunna ta med mig antingen vidvinkeln eller ett makroobjektiv, och jag kan inte se någon möjlighet att göra det utan en lösning med portar.

Dessutom måste jag kunna ha möjligheten att använda externa blixtar på armar.

Vad gäller inställningarna på kameran måste jag (så klart) kunna justera slutartid, bländare och ISO. Dessutom är ju vitbalans A och O under vattnet så frågan är om man inte har nästan alla knappar på kameran täckta av de funktionerna?

Jag tror att du skulle kunna få fler svar om du skrev samma från som du gjort här på forumet på www.dykarna.nu.


MVH,
Håkan Wikström
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Du känner ju mig Henrik och vet att jag är minst lika "galen" i uv-foto som du. Har en ungefär lika dyr utrustning osv. Men jag både håller med dig och inte. Efter att ha haft oändligt med strul med mina uv-foto prylar det senaste året har jag fått lära mig att anpassa mig till olika problemsituationer. Vad jag har kommit fram till är att man kan ta väldigt bra kort, utan att komma åt alla funktionerna.
Jag har gjort fotat vid nattdyk i Sverige med endast fokuslampa som belysnig.
Jag har fotat fisk i Sverige i naturligt ljus.
Jag har gjort ett flertal dyk där jag inte har kunna ändra på varken tid eller bländare.
Jag har gjort ett antal dyk med sk fixfokus, där AF varit ur funktion och där manuell skärpa inte heller har gått att ställa in.
På alla dessa dyk har jag tagit ett antal _riktigt_ bra kort.

Visst, det har blivit kompromisser. Ibland har jag blivit smått vansinnig och såklart har jag fått välja bort att ta vissa kort, men det har ändå blivit många och och bra kort på de dyken.

Inte alls så att jag skulle _vilja_ välja bort någon möjlighet. Ingen blev gladare än jag när jag i veckan äntligen, på över ett år, gjorde ett dyk med ett uv-fotosystem som funkade precis som det skulle.

Men, för en person som vill snåla/spara så kommer man väldigt långt utan att behöva ställa in en enda inställning.
Är man erfaren uv-fotograf (som t ex du) så vet man rätt bra i förväg hur tid och bländare skall vara inställda för de flesta korten med tanke på förhållanden, motiv och objektivval. Man planerar och förbereder sig på vilka typer av kort man vill ta. Antingen kör man med en inställning som funkar hyffsat på det mesta, eller så kör man lite mer extremt och söker det där lilla extra. Det är oftast lättare vid makro än vid vidvinkel.

Min poäng är att, visst kan man känna sig lite bakbunden, men nog sjutton kan man ta många och riktigt fina bilder utan att behöva ändra på en enda inställning under hela dyket.

Vitbalansen fixar man ju ändå i raw-konverteraren men personligen skulle jag lida mest över att inte kunna flytta fokuspunkten, fast även det går att leva med. Manuell fokus och krånglande blixtar är dock inget jag ens önskar min värste ovän, men visst går det att fota utan blixt i vissa förhållanden, men då vill man helst vara förberedd på det (Gullmarn 30m med fisheye och utan blixt är väl sådär). ;-)

Alltså, en standard-systemkamera med några år på nacken i ett uv-hus där allt du kan göra är att titta på korten, bläddra bland och kanske zooma in/ut på korten samt trycka av (alltså bara några få knappar) skulle kunna räcka väldigt långt för den med ambitioner att ta kanonfina kort, men med insikten att man blir lite begränsad att variera sig under dyket. Bara valet av systemkamera i sig innebär ju både möjligheter och begränsningar. Vidvinkel eller makro osv.

Om man toppar det med möjligheten att kunna använda den interna blixten (som i alla fall de flesta D-SLR har) och kanske lyxar till och kombinerar det med en enkel extern slavblixt, så borde totalsumman fortfarande vara relativt låg.

Kanske skulle det bara finnas en 6" vidvinkeldome i akryl för Tokina 10-17 och en makro-port för ca 60mm. Det skulle räcka väldigt väldigt långt.

Nöjer man sig med ett makro objektiv, så kan man t ex köpa Nikon 60mm AF-D som duger till att vinna vilka makro/mid uv-foto tävlingar i världen som helst (jag har vunnit guld i både både uv-NM och flera internationella uv-foto tävlingar med det ;-)) så kan man idag komma över ett sådant för ett par tusen (eller mindre).

Kvalitén på korten skulle smiska vilket svindyrt kompaktsystem som helst.

Men, om allt man skulle uppnå var ett par tusen billigare totalt så faller ju hela idén. Det måste såklart bli mkt billigare.

Du och jag m fl skulle såklart inte nöja oss med ett sådant begränsat system, men jag tror många andra skulle.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Om det fanns ett UV-hus för 5000 kr till min D700'a så skulle jag köpa detta hellre än en UV-kompakt!!

Inget snack!

Men då snackar vi å andra sidan om ett hus och inte en plastpåse alla EweMarine.

// Maxe
Fast har du investerat i en D700 har du säkert även investerat i objektiv för riktigt feta summor. Kostnaden för ett uv-hus är i det läget nästan marginellt. Skulle hellre aldrig "chansa" och ta ner en D700 + objektiv i ett relativt billigt uv-hus.

Billiga uv-hus är nog mer lämpade för D-SLR av enklare och kanske tom äldre modeller.
 

kokkaffe

Aktiv medlem
Här är kanske en liten ide som skulle kunna lösa problemet med att vred och spakar kostar extra. Ja har ingen som helst erfarenhet av uv-foto. Men ja har rätt bra koll på elektronik och inser att man antagligen behöver rätt avancerade packningar för att få vred att fungera.

Men, eftersom huset förmodligen kommer göras utefter kameramodell så skulle ja tycka en "enkel" lösnining till dyra packningar skulle kunna vara att nyttja motorer/magneter och en yttre trådlös kontroll för kamerans samtliga funktioner. Då skulle man få möjlighet att ta kort och ändra inställningar, kanske inte optimalt men som amatör skulle man nog säkert kunna vara nöjd. Och 5000 känns som en väldigt rimligt pris baserat på dessa lösningar.
 

Max Gennel

Aktiv medlem
Intressant läsning.

Halloj.

Jag är på jakt efter en "påse"/dykhus till min kamera men den ska användas för surfbilder. I och ovan vattenbrynet.
Skulle då tex Ewe-Marine fungera?
Har ni erfarenhet av den "påsen"?

Mvh
MaxG
 

Walle

Aktiv medlem
Ewa-Marines värre påsar går ju att dyka bra djupt med, de värre klarar väl 30 meter har jag för mig, kanske även djupare, så jag skulle nog våga påstå att deras påsar borde fungera bra :)

Dock så ska de fyllas upp ordentligt med luft innan djupare dyk, och då går den inte att använda över ytan. Men ska den bara användas kring vattenbrynet så behöver man inte fylla med luft.

Edit: Jag har ingen erfarenhet av deras påsar, utan baserar det jag skriver på vad jag har läst på deras hemsida. Har själv varit intresserad av att köpa en nämligen.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Ewa-marines påse har absolut sina begränsningar. Dels är det att den är svår att hantera på lite djup, då påsen komprimeras. Det kommer inte vara ett problem för dig. Ett annat är att det inte går att använda externa blixtar. Inte heller det borde störa dig.

Det som kan ställa till dig för dig är att du måste fota genom ett platt glas som inte är det allra bästa. Du tappar kantskärpa om du använder för mycket vidvinkel. Nu var det länge sedan jag använde påsen, men jag har för mig att det började märkas med en 28 mm. Nu vet inte jag vad du hade tänkt dig, men många surfbilder jag har sett som är tagna vid vattenytan är tagna med mer vidvinkel än så.

Plasten är tålig, så om du bara tar dig tid att hålla öppningen fri från skräp, och är noga när du stänger den, ska kameran absolut hålla sig torr.
 

Max Gennel

Aktiv medlem
Halloj.

Mycket bra svar, det är sådant här man vill läsa i ett forum. Trevligt bemötande och bra med kunskap.

Jag tänkte köpa en av deras värre modeller som kan användas med blixt i påsen. Står att man kan dyka ner till 50m men det är inget som jag har några planer på. Kanske blir det max 5m. (snorkling).
Men då får man väl beställa ett "påse"/hus och testa.

Kommer ni på några mera nackdelar med påsen så får ni gärna fylla på med info.

Tack
Mvh
MaxG
 

Albin Wiklund

Aktiv medlem
Ifall man kan använda den inbyggda blixten borde man ju kunna göra någon form av påsar till nikons blixtar och utlösa dem trådlöst med full automatik.
 
ANNONS