Annons

Efke OP12

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag har beställt den "nya" orthokromatiska bladfilmen Efke OP12 (24x30) som jag tänkt experimentera lite med. Någon som har testat filmen innan? Tips på experiment tas tacksamt emot!
 

Sumpen

Aktiv medlem
Har en gång provat Macos Ort25 (tror jag den heter) i 120-format. Exponerade den efter 12ASA.

Vad jag läst så är det något svårt att få en full gråskala, det är lätt att den blir grafisk, eller näst därtill. Jag framkallade den i Rodinal 1:300 men resultatet blev inte så övertygande. Ska göra ett nytt försök igen så småningom. Filmen visade dock ortokromatiska filmers karaktäristiska, dvs helt vita himmlar etc.
 

Liza

Aktiv medlem
Den är ganska grafisk men trevlig att arbeta med DOCK MYCKET REPKÄNSLIG och speciellt i vått tillstånd. Framkallad i vanlig Dektol 1/9 fick jag fram fina gråskalor.
 

frsk

Aktiv medlem
Tackar för tipsen! Eva - du kör den alltså i Dektol. Går den att soppa i vanlig filmframkallare också, t.ex. i FX-39?

Du har möjligen ingen inscannad bild som du kan lägga upp i forumet eller sända per e-post så att jag vet vad som väntar mig?

/ Fredrik
 

Liza

Aktiv medlem
Taget från Photax hemsida
"Efke OP12
En orthokromatisk bladfilm, avsedd för grafik och dylikt, som erfodrar en hög kontrast. Efke Op12 kan framkallas i vanlig pappersframkallare, men önskas maximal kontrast så rekommenderas en lithframkallare (ex. Kodak D-19).
Med en mjukarbetande filmframkallare så kan även ett stort tonomfång uppnås. Kan hanteras i rött mörkrumsljus.
Känslighet: 12 ISO"
så det ska tydligen gå, FX39 är väl inte den mest mjukframkallande det finns något som heter nånting typ Softol, men jag har inte provat. Berätta gärna resultatet.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har ett packe OP12 hemma, men inte testat den så mycket. Provade med höga spädningar Rodinal, men det blev ändå hög kontrast. Blev rätt bra med en extremt mjuk brenzkatekin-framkallare.

Maco ORT25, finns i 135-film, 120-film och bladfilm, och ett bättre alternativ än OP12 för "vanlig" fotografi.

Maco ORT25 är förresten också tillverkat av fotokemika, som gör Efke. I öst heter filmen Efke 25 Ortho.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Hur mycket skiljer det mellan efke ortho25 och OP12?

Jag har (mycket god) erfarenhet av den första framkallad i "trött" rodinal 1:50 i en timme. (stand development givetvis!)

Dock har jag ingen erfarenhet av den sistnämnda och funderar på att beställa hem ett par lådor 6,5x9.

Nån som testat stand development med OP12 eller bara kan jämföra den med ortho25 i frågan om kontrast?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag har bara testat OP12 vid några experiment, och den har hårdare kontrast än ORT25 och filmbasen är ungefär lika tunn som kopieringspapper.

Om man vill få en mer normal gråskala måste man nog exponera efter ISO 3 och använda en mjukare framkallare än Rodinal. Har inte testat den i pappersframkallare, som Liza skrev.

Jag slängde mina kvarvarande OP12-blad härom året. De var rejält slöjade efter fem-sex års lagring i rumstemperatur. :)
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Jo, den där stooora frysboxen som håller -25 och är full med allsköns rolig film är det inte många som har plats för tyvärr. Själv har jag bara ca 20 liter att tillgå så det blir att prioritera.

Tack för infon iaf!...Jag får nog börja de första testerna med tanken "lite hårdare" så får vi se hur långt man behöver gå därifrån.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jo, den där stooora frysboxen som håller -25 och är full med allsköns rolig film är det inte många som har plats för tyvärr. Själv har jag bara ca 20 liter att tillgå så det blir att prioritera.
Jag var bara slarvig och tänkte att jag snart skulle använda filmen igen, så den fick ligga i mörkrummet. Tiden gick...

Nu försöker jag komma ihåg att lägga bladfilmsaskarna i ziplockpåsar och frysförvara dem om jag inte planerat använda dem på ett tag. Å andra sidan gör dålig förvaring att man måste köpa färsk film fortare än annars, vilket gynnar tillverkarna och fortsatt produktion, dock inte ens egen plånbok! :-]
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Nej...den egna plånboken är ju en skral sak oftast och vorde det inte för den skulle nog min technika gå het. Men 3kr bladet för 6,5x9 är helt ok i mina ögon bara man kan hitta en process som gör att man får ut en vettig gråskala.
Man behöver ju inte direkt oroa sig över exakt hur distinkt korn man får när man kör med sådan här film på de formaten iaf så det gör nog urvalsprocessen lite enklare.

Photax hade nån "mjukarbetande" pappersframkallare som man kanske ska beställa hem samtidigt och testa.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Nu har jag fått hem en låda och har exponerat ett par blad så ska vi se om jag inte hinner framkalla ikväll också om jag har tur...

Håll tummarna för att det går i rodinal precis som ortho25 gör.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Man kan sänka kontrasten på OP 12 genom att förbelysa den, Framkallar den vanligtvis i en mjuk metolframkallare typ selectolsoft. Har fotat med den en del i storformat och har då förbelyst för att få en mjukare kontrast, har utgått från 10 ASA vid exponeringen.

mvh
Lasse
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Nu ligger de två första bladen i sköljen och jag kan bara säga; WOW!!!

Jag är mycket imponerad av vad jag sett än så länge, testbilden var tagen ner i kartongen med frigolitbönor som filmen levererades i (ett mackro i skala 1:2 med min xenar 100/3,5). Motivet var mjukt belyst fron en molnig himmel genom ett fönster med hadde rejäla högdagrar och djupa skuggor längre in bland bönorna så det var en utmaning för filmen. Som med all grafiks film verkar texturåtergivningen vara superb.
Helt klart ett hårt resultat men inte grafiskt, att få fram en användbar gråskala i denna ska nog inte vara nått problem så länge man håller sig till mulna dagar. Härnäst ska jag kolla lite hur den återger färger men det får bli när jag ids...först kommer jag nog plåta lite med den i största allmänhet.

FIlmen framkallades i (trött/återanvänd) rodinal spädd 1:50 i ca 50 minuter. Lite agiteringt just i början och sedan fick det bara stå och vila. 6,5x9 gick att fästa i spiralerna när de var utdragna för 120-film vilket underlättade en hel del, två blad i en spiral var inget problem.

Nämnas bör dock att filmen saknar "jack" så det gäller att få rätt sida fram när man laddar hållarna.

Jag återkommer mer när jag kollat på de torkade negativen mer ingånde, dett är basserat på en snabb blick.
 
ANNONS