Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snow Leopard

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Någon som installerat än? Erfarenheter? Hur fungerar CS3 t ex? Något annat som kan tänkas behöva en fix innan det rullar på helt friktionsfritt? Någon märkbar skillnad i prestanda? Har köpt lådan, men tänkte avvakta med installationen till de första uppdateringarna börjar komma.
 

Zepofan

Aktiv medlem
So far so good!
Har inte gjort några djuplodande tester men Photoshop CS3 verkar funka utan problem liksom Lightroom 2.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Köpte en Macbook Pro häromdagen och fick med SL på lös skiva. Jag har nu uppgraderat datorn och inte märkt något konstigt alls. Tydligen ska den ju vara snabbare nu, men eftersom jag inte använt datorn tidigare kan jag inte avgöra det.

Jag installerade Aperture och Final Cut från skiva och de funkar som de ska. Resten av programmen förde jag över från min Mac Pro med programmet Flyttassistent. Officepaketet, hela Creative Suite 3 och en del gratispprogram för web, ftp och surf. Inga konstigheter där heller.

Det enda som jag reagerat på när jag nu använder nya datorn är att det går snabbare att stänga av Aperture och Final Cut, vilket ibland kan ta märkligt lång tid på min Mac Pro. Den bärbara är ju mycket klenare och borde vara långsammare på alla sätt, så det kanske är nya OSet som gjort nytta.

Jag spelar inte, fultankar inte, använder inte bank-id och chattar aldrig. Det verkar som att det är de gör sånt som drabbats av problem. Inte vi gamla torrisar som bara kör några få bildprogram och är nöjda med det.
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag fick installera Rosetta för att få min printer Epson R1900 att funka. Jag fick installera på nytt Dymo Label software för att få den printern att funka. Allt annat funkar perfekt som det skall. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att bilden i EyeTV har blivit bättre.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Inga problem hittills.
Jag tror inte att jag inbillar mig, men kaffet har blivit lite godare när man sitter vid datorn och dricker det. Apple har skickliga programmerare :)
 

KoDanne

Avslutat medlemskap
Här

Flyter det på som bara den också, fick uppdatera Rapidweaver till 4.3 men annars är livet om än mer problemfritt.
Finder upplever jag toksnabbt, sedan kommer det nya gränssnittet inte att göra saken sämre heller! :)

Sedan är det ju en massa småsaker som man hittar under resans gång, tex förr när man tog en skärmavbild hette ju dom "Bild 1" osv, det gör dom inte längre. :)
 

Bilagor

tobias.e

Aktiv medlem
Lightroom-problem

Jag har fått lite problem med lightroom:
Dels att skärmritningen blir hackig vid zoomning (detta har jag läst att fler (typ alla) har).

Dels att alla filer inte öppnas i photoshop cs4. Riktigt jobbigt men det verkar inte dyka upp jämt: jag brukar markera 5-10 rawfiler i LR och sedan välja "edit in photoshop". Efter SL-installationen händer det ibland att bara hälften av filerna öppnas (verkar vara slumpmässigt vilka, men det kanske är någon speciell justering jag gjort?). De filerna som inte öppnas direkt går heller inte att öppna senare. Jag har provat att exportera bilderna till en ny katalog och öppna från den, utna resultat.

Min temporära lösning är att lägga till Photoshop som extern editor och använda den. Funkar men är långsamt...

Gillar inte lightroom men klarar mig inte utan...

EDIT:
Tror jag sett ett mönster (har dock inte verifierat ännu): det verkar vara bilder som är justerade med local adjustment brush som inte vill öppna i photoshop.
 
Senast ändrad:

Anderzon

Aktiv medlem
Jag har kört OSXSL sedan i måndags, allt som jag använder fungerar som tidigare, även CS3.

Jag upplever att det går snabbare, och jag fick 22gb extra utrymme på systemdisken. Datorn startar på exakt 35sek mot tidigare 50sek.

Jag gjorde en uppdatering, men skall göra en helt ren installation med en formaterad disk inom kort. Mest för att se om det blir någon skillnad...

Nu väntar vi med spänning på Adobe PS CS5!!!
Mvh // Martin
 

edsjo

Aktiv medlem
Jag fick installera Rosetta för att få min printer Epson R1900 att funka. Jag fick installera på nytt Dymo Label software för att få den printern att funka. Allt annat funkar perfekt som det skall. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att bilden i EyeTV har blivit bättre.
Hej!

Blir utskrifterna OK med Epson R1900? Jag har en Epson R800 och mina utskrifter blir nu alldeles för mörka (från Lightroom). Apple har ju ändrat gamma-inställningen från 1.8 till 2.2, men det korrigerar ju Lightroom för när den visar bilden, dock verkar det bli knas när jag skriver ut (jag skriver ut genom att använda de profiler Epson tillhanadahåller och stänger av färghantering i skrivaren). Kollar man på nätet verkar det vara fler som har liknande utskriftsproblem. Såvitt jag har förstått kan det lösa sig genom att kalibrera om skrivare och skärm, men om man som enkel amatör som jag håller sig till de profiler som tillverkarna tillhandahåller är ju inte det någon riktig lösning. Jag har testat att installera om skrivardrivrutinerna, men det blir samma problem ändå.
 

robert nordin

Aktiv medlem
Det som hittills inte velat fungera är CuteFTP, har ominstallerat utan resultat, installerade ClassicFTP istället. BankID med kabel fungerar ej, finns dock workarounds att ta till om man behöver just BankID-funktionen. Lightroom 2.4 kraschar lite oftare ,CS4 rullar på. Parallells fungerar som det skall.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Adobe flash blir ner graderad under uppgraderingen så den måste ominstalleras på nytt.

Har även fått kalibrera om monitor.

Annars så har jag inte märkt något förutom att den går lite snabbare. Kör på MacMini senaste rev och 4GB minne.
 

tobias.e

Aktiv medlem
Lightroomproblemen med att bilder editerade med adjustment brush inte vill öppna sig i photoshop efter att jag installerat SL har löst sig: Efter att ha pratat med Adobes support fick jag tips om att slänge en preference-fil (.plist) och sedan var allt nice and dandy!
 

edsjo

Aktiv medlem
Hej!

Blir utskrifterna OK med Epson R1900? Jag har en Epson R800 och mina utskrifter blir nu alldeles för mörka (från Lightroom). Apple har ju ändrat gamma-inställningen från 1.8 till 2.2, men det korrigerar ju Lightroom för när den visar bilden, dock verkar det bli knas när jag skriver ut (jag skriver ut genom att använda de profiler Epson tillhanadahåller och stänger av färghantering i skrivaren). Kollar man på nätet verkar det vara fler som har liknande utskriftsproblem. Såvitt jag har förstått kan det lösa sig genom att kalibrera om skrivare och skärm, men om man som enkel amatör som jag håller sig till de profiler som tillverkarna tillhandahåller är ju inte det någon riktig lösning. Jag har testat att installera om skrivardrivrutinerna, men det blir samma problem ändå.
Hej!

Jag har nu äntligen fått utskrifterna att bli OK i SL med Lightroom och min Epson R800. Efter mycket googlande, avinstallerande av drivrutiner och återinstallation visade det sig att en lösning var att välja 'Färghanteringen: Colorsync' i printerdialogrutan, trots att jag har valt att Lightroom ska hantera färghanteringen (tidigare har jag alltid valt 'No color adjustment' i utskriftsdialogrutan, som man ju egentligen ska göra.) Jag vet inte vad detta egentligen innebär, men med drivrutiner från amerikanska Epson (ej europeiska Epson, de verkar inte kompatibla med SL) och färgprofiler från amerikanska Epson ser det nu snyggt ut igen. Kanske ett litet tips att prova om du har problem med utskrifter efter uppgraderingen till SL.
 

andnils

Aktiv medlem
Sådärja! Då var uppgraderingen klar - Snow Leopard är igång. Det gick smärtfritt, allting verkar fungera (möjligtvis med undantag av Growl som spottar ut en del i loggen, men det snurrar som det ska ändå).

Kör själv med Aperture, så det var väl inget oväntat att det fungerar som det skall. Skrivaren funkar fint.

Finder rapporterar även här cirka 12 GB extra utrymme på disken (en viss del beror ju såklart på OSX nya definition av gigabyte...).
 

KGS

Aktiv medlem
Nu har jag pillat in mitt SL också. Gick hur smidigt som helst. Bara att börja botanisera bland nyheterna.

Hittade snabbt en miss... mina stående bilder ser inte längre stående ut i finder :-(
De blir rätt när de öppnas i PS (CS3 dessutom) men inte vid bläddring i Finder. Det gör lite ont. Hoppas de fixar till den buggen illa kvickt.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Nu har jag pillat in mitt SL också. Gick hur smidigt som helst. Bara att börja botanisera bland nyheterna.

Hittade snabbt en miss... mina stående bilder ser inte längre stående ut i finder :-(
De blir rätt när de öppnas i PS (CS3 dessutom) men inte vid bläddring i Finder. Det gör lite ont. Hoppas de fixar till den buggen illa kvickt.
Mina jpg som är stående (från IXUS 100IS) är stående i finder också. Neffar från Nikon D70 är också på rätt håll.
 
Senast ändrad:
ANNONS