Annons

Hålkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
I en annan tråd har jag ställt (hittills obesvarade) frågor om orthokromatisk bladfilm (Efke OP 12, 24x30cm).

En av mina tankar med filmen är att konstruera en enorm hålkamera att använda till filmen. Mina kunskaper om hålkameror är dock allt annat än bra. Tips tas därför gärna emot!

/ Fredrik
 

aleklint

Aktiv medlem
Det kommer nog att funka bra, mina erfarenheter är att desto större film (papper) och ett litet hål ger bäst kvalitet. Jag använder själv 18*24 papper i min hålkamera, och det funkar superbra. Om du vill kan du titta in och kolla på dom dom ligger här på fotosidan, tex dörren och farmor..

En bra sida som man kan titta in på är:
www.pinhole.org
 

aleklint

Aktiv medlem
Kom på en grej till, i min hålkamera använder jag ett välvt negativplan, ca 120 grader, för att bilden ska bli jämt exponerad i kanterna också. Annars blir det lätt underexp0onerat där, det kan ju i och för sig vara snyggt men, bara ett tips!
 

frsk

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Detta med filmplanet verkar nyttigt att veta något om. Hur har du gjort det välvt?

Fina bilder, särskilt den på dörren! Känner du till om det finns några andra bilder tagna med hålkameror på fotosidan?

/ Fredrik
 

aleklint

Aktiv medlem
Hej!

Jo negativ planet gjorde jag som så att jag jag tog ca 5 st spånskivor ca 18*24 och lade dom ovanpå varann och sedan limmade jag ihop dom. I denna spånskivebit sågade jag sedan en halvcirkel som är ca 120 grader. I denna halvcirkel placerar jag sedan mitt fotopapper. Papperet sitter fast med hjälp av fyra stycken skruvar sitter fast i spånskivan, man klämmer fast papperet i mellan dom. När man har ett välvt negativplan som detta så blir ju kanterna väldigt förvrängda, blir lite fisheye effekt. Gillar själv denna effekt..

Kul att du gillade dörren!


Sökte lite på hålkamera här på fotosidan:

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorLogin=&authorFirstName=&authorLastName=&days=&ratingsOp=gteq&ratings=&commentsOp=gteq&comments=&rating1Op=gteq&rating1=&title=&description=&equipment=H%E5lkamera&location=&sort=title&maxrows=50&limit=100


Mvh Mats
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett superenkelt sätt att bygga en stor hålkamera med krökt filmplan är att utgå från en plåthink med lock, typ målarfärgshink. Måla hinken mattsvart invändigt. Sätt fast två lister på hinkens krökta insida så att du kan spänna in ett fotopapper. Hålet placerar du förstås diametralt sett från fotopapprets mittpunkt.

Hinkhålkameran har den fördelen att exponeringen blir helt jämn ända ut till papprets kanter.
 
ANNONS