Annons

Brus i landskapsbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag sitter och går igenom mina bilder jag tog i somras och blir en aning irriterad på allt brus för att uttrycka sig milt. Efter att jag öppnat bilden i camera raw och enbart lagt på lite lyster och dragit ner svärtan samt tagit bort vinjetteringen så syns det i 100 % visning en massa fult färgbrus på alla svarta stenar i förgrunden. Då har jag inte skärpt bilden alls heller. Noise ninja jag testade hos en kompis rår inte på skiten så det enda jag kan göra är att antingen klona bort det som går och mata på med burn. Jag antar att det inte är det optimala att göra så frågan är, finns det nåt annat man kan tänkas hitta på?

mycket tacksam för svar.
 

Walle

Aktiv medlem
Att veta vad det är för kamera och att se en exempelbild i 100% (altså en 100% crop i 400x400 pixlar) skulle göra det mycket lättare att ge ett vettigt svar.

Hur har du exponerat? Om du har underexponerat och dragit upp mörkerdagrarna så ökar bruset i just mörkerdagarna markant.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Håller med Christoffer att du måste beskriva hur du exponerade och vilka inställningar. Vet av egen erfarenhet att ljusar man upp underexponerad partier så kommer bruset om man ljusar upp för mycket. Försöker därför att hålla exponeringarna så ljusa som möjligt utan att bränna ut och sedan mörka ner bilden i bildbehandlingen. Ibland är skillnaden mellan ljust och mörkt så stort och då får man tillåta lite igensotning eller ta två eller flera exponeringar.

/Gunnar
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Är du nåt så när fena på PS så hojta till så kan jag gå igenom ett sätt som kan lösa det åt dig.

/Joakim
Thanks a lot! Det vore toppen! Jag har väl använt photoshop en del. Även om jag inte är superbra på det så är det värt ett försök!

Såhär ser bilden ut med svärtan nerdragen för att lätta upp underexponeringen. Den är fortfarande för mörk och kontrastlös tycker jag.

http://i294.photobucket.com/albums/mm111/Henrik_L/IMG_87151-1.jpg

Och när jag ljusat upp den lite i kurvor så får jag smaka direkt.

 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det ser väl inte så illa ut tycker jag... :)

Men iaf.

Bilden i bottenlagret, ensam.
[ctrl-J] två gånger för att skapa två lagerkopior.

På den översta lagerkopian:
Median filter radie1
Gaussian blur radie 2
Surface blur /smart blur radie 10 threshold 10
Gaussian blur radie 2

Eftersom PS inte jobbar i linjär färgrymd kommer detta innebära att dessa blur-steg arbetar betydligt mer inom skuggpartierna än över zon-gränserna.

Sätt blandningsmode på översta lagret till "Color", och sedan merge down [ctrl-E]

Du har nu ett lager med väldigt "blurrad" färgtonsåtergivning, men med all kontrastinformation intakt. Vi vill inte att färg-suddningen ska arbeta i mer än skuggpartierna, så gå in i "channels"-tabben bredvid "layers" (där det nu bara ska vara bottenlagret och det färgblurrade kopielagret kvar.
Underst i "channels"-rutan finns en liten symbol som ser ut som ett punkt-streckat "O", sätter du pekaren över denna så ska det stå "Load channel as selection" eller vad det nu kan bli på svenska. Tryck på den.

Du har nu en "selection" som utgått ifrån ljusheten i bilden, du bör se en massa vandrande streckningar som markerar de valda områdena - någonstans mitt i mellangrått.

Gå tillbaka till "layers"-tabben, se till att det är kopielagret som är valt. På ungefär samma ställe som "Load channel as selection"-knappen finns det nu istället en knapp som ser nästan likadan ut, men nu sitter den i en liten ruta - och det ska stå "add layer mask" om du sätter pekaren över den. Tryck på den så omvandlas det valda området till en lagermask...

Masken är dock på "fel" håll, den släpper igenom det filtrerade laget i ljusa områden och blockerar i mörka - tvärtom vill vi ju ha det! Invertera masken med [ctrl-I].

Nu, med masken vald (det bör den vara automatiskt) så kan du med kurv-verktygen justera masken så att det blurrade lagret syns mer/midre i olika ljusheter i bilden... Du kan även sänka total-effekten på filtret, antingen genom att dra ner vitpunkten i kurvorna eller genom att ändra opacitet på lagret till t.ex 60%.

Slå samman justeringslagret med bottenlagret när du är nöjd med mängderna - spara. Färdigt.

Hoppas du hängde med, annars får du komma med tilläggsfrågor. Tänker du skriva ut bilderna så tänk på att inte ta i för mycket med filtret - det behövs inte om du inte ska skriva ut enorma förstoringar! Radien på "smart blur eller surface blur kan du variera beroende på hur "stora" färgfläckar du har i bilderna, det går inte att se på den skala som du laddat upp exemplen i... Lycka till.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Det ser väl inte så illa ut tycker jag... :)

Men iaf.

Bilden i bottenlagret, ensam.
[ctrl-J] två gånger för att skapa två lagerkopior.

På den översta lagerkopian:
Median filter radie1
Gaussian blur radie 2
Surface blur /smart blur radie 10 threshold 10
Gaussian blur radie 2

Eftersom PS inte jobbar i linjär färgrymd kommer detta innebära att dessa blur-steg arbetar betydligt mer inom skuggpartierna än över zon-gränserna.

Sätt blandningsmode på översta lagret till "Color", och sedan merge down [ctrl-E]

Du har nu ett lager med väldigt "blurrad" färgtonsåtergivning, men med all kontrastinformation intakt. Vi vill inte att färg-suddningen ska arbeta i mer än skuggpartierna, så gå in i "channels"-tabben bredvid "layers" (där det nu bara ska vara bottenlagret och det färgblurrade kopielagret kvar.
Underst i "channels"-rutan finns en liten symbol som ser ut som ett punkt-streckat "O", sätter du pekaren över denna så ska det stå "Load channel as selection" eller vad det nu kan bli på svenska. Tryck på den.

Du har nu en "selection" som utgått ifrån ljusheten i bilden, du bör se en massa vandrande streckningar som markerar de valda områdena - någonstans mitt i mellangrått.

Gå tillbaka till "layers"-tabben, se till att det är kopielagret som är valt. På ungefär samma ställe som "Load channel as selection"-knappen finns det nu istället en knapp som ser nästan likadan ut, men nu sitter den i en liten ruta - och det ska stå "add layer mask" om du sätter pekaren över den. Tryck på den så omvandlas det valda området till en lagermask...

Masken är dock på "fel" håll, den släpper igenom det filtrerade laget i ljusa områden och blockerar i mörka - tvärtom vill vi ju ha det! Invertera masken med [ctrl-I].

Nu, med masken vald (det bör den vara automatiskt) så kan du med kurv-verktygen justera masken så att det blurrade lagret syns mer/midre i olika ljusheter i bilden... Du kan även sänka total-effekten på filtret, antingen genom att dra ner vitpunkten i kurvorna eller genom att ändra opacitet på lagret till t.ex 60%.

Slå samman justeringslagret med bottenlagret när du är nöjd med mängderna - spara. Färdigt.

Hoppas du hängde med, annars får du komma med tilläggsfrågor. Tänker du skriva ut bilderna så tänk på att inte ta i för mycket med filtret - det behövs inte om du inte ska skriva ut enorma förstoringar! Radien på "smart blur eller surface blur kan du variera beroende på hur "stora" färgfläckar du har i bilderna, det går inte att se på den skala som du laddat upp exemplen i... Lycka till.
Vad ska man säga? TACK! Det är suveränt med människor som tar sig sån tid för nån dom inte känner. Hoppas att fler har nytta av detta! Jag ska testa så fort jag kommer hem fårn dagens svampletning. :)
 

Walle

Aktiv medlem
Stor nytta kan du också ha av att lära dig undvika att få bruset från början, så slipper du tvätta bort det. Om det är så att det är handhavandet som ger upphov till bruset, vilket är svårt att veta eftersom du inte en nämnt vilken kamera du använt, trots fråga.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
Stor nytta kan du också ha av att lära dig undvika att få bruset från början, så slipper du tvätta bort det. Om det är så att det är handhavandet som ger upphov till bruset, vilket är svårt att veta eftersom du inte en nämnt vilken kamera du använt, trots fråga.
Ah, ursäkta! Jag kör med en Canon 5DMKII och Graduerade ND filter.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
I den typen av bild han länkade till är detta nästan omöjligt - jag skulle gissa att det finns minst 15-16Ev användbar information i verkligheten framför objektivet. Hur gör man detta utan HDR? Nu är det iofs ingen omöjlighet att just solnedgången i bilden hade gått att göra näst intill perfekt med en +2Ev tilläggsbild, om man tar den från stativ.

Sen är det inte alla som gillar att man bara sänker allt som finns nedanför -9Ev till block-svart (detta löser ju "brus-problemet").... Det finns ju fortfarande en massa information att hämta i dessa områden!

Man behöver inte ens göra en tone-mapping av den, det räcker med att framkalla de två bilderna, sänka den ljusare av bilderna och sedan blanda dem så att man inte tar med de ljusa (antagligen utblåsta) partierna från den överexponerade bilden. Då har man en bild som ser ut ganska exakt som en-bilds-varianten, men som är i stort sett brusfri ända ner i djupaste skuggorna. Detta är ju dock MER än dubbelt så mycket arbete som att bara ställa upp stativet, trycka på self-timer 2s och ta en exponering - man måste ju lägga till efterbehandlingstiden också.

Så gör jag i stort sett alltid om jag fotar i Aula/teater och vet att hållet jag riktar kameran mot kommer vara konstant en stund - då kan jag lyfta in en helt brusfri scenbakgrund och omgivning i "action-bilderna" helt enkelt genom att bara köra en action över bilderna där jag automatiskt maskar bort större förändringar/förflyttningar mellan referensbilden och actionbilden. Ofta får jag minska effekten lite, då en helt brusfri omgivning inte stämmer med sakerna som rör sig i bilden upplevelsemässigt... :)
 

Henrik_L

Aktiv medlem
I den typen av bild han länkade till är detta nästan omöjligt - jag skulle gissa att det finns minst 15-16Ev användbar information i verkligheten framför objektivet. Hur gör man detta utan HDR? Nu är det iofs ingen omöjlighet att just solnedgången i bilden hade gått att göra näst intill perfekt med en +2Ev tilläggsbild, om man tar den från stativ.

Sen är det inte alla som gillar att man bara sänker allt som finns nedanför -9Ev till block-svart (detta löser ju "brus-problemet").... Det finns ju fortfarande en massa information att hämta i dessa områden!

Man behöver inte ens göra en tone-mapping av den, det räcker med att framkalla de två bilderna, sänka den ljusare av bilderna och sedan blanda dem så att man inte tar med de ljusa (antagligen utblåsta) partierna från den överexponerade bilden. Då har man en bild som ser ut ganska exakt som en-bilds-varianten, men som är i stort sett brusfri ända ner i djupaste skuggorna. Detta är ju dock MER än dubbelt så mycket arbete som att bara ställa upp stativet, trycka på self-timer 2s och ta en exponering - man måste ju lägga till efterbehandlingstiden också.

Så gör jag i stort sett alltid om jag fotar i Aula/teater och vet att hållet jag riktar kameran mot kommer vara konstant en stund - då kan jag lyfta in en helt brusfri scenbakgrund och omgivning i "action-bilderna" helt enkelt genom att bara köra en action över bilderna där jag automatiskt maskar bort större förändringar/förflyttningar mellan referensbilden och actionbilden. Ofta får jag minska effekten lite, då en helt brusfri omgivning inte stämmer med sakerna som rör sig i bilden upplevelsemässigt... :)
Aha! Alltså överexponera en och underexponera en? Kan man inte fixa deet om man har RAW-filen? "processa" två st liksom?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nej tyvärr, bruset finns ju redan i raw-filen. Tyvärr så fungerar det inte så bra med att ta två likadana bilder och lägga ihop med 50% blandning (detta halverar bruskraften annars) på en 5D2 - då förstärker man bara effekten av bandning som den kameran tyvärr är behäftad med.

Lättaste sättet att göra det är precis som jag skrev - grundexponera efter högdagrarna och ta sedan en exponering till på +2Ev som du sänker i efterhand och blandar med den "korrekta" bilden. Den här typen av bilder (solnedgången över mörkt hav) är jättesvåra om man vill ta med lite detaljering i det mörka, även om man håller sig på bas-ISO på en så pass bra kamera som 5D2.
 
ANNONS