Annons

Snygg bild på begagnad cykel, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
( "Reklam"? Jo, det måste det nog bli.... )

Jag ska sälja en hoj på blocket. Då måste man ta en bild. Det kan jag. Blir den snygg? Nix, inte det minsta! Hur tusan tar man en bild på en cykel så att den ser snygg ut? Jag kan ju luta cykeln mot staketet, men det blev inte bra. Inte mot ett träd i trädgården heller. Detta kanske inte betyder något alls för att få hojen såld, men litet självkritik har jag, och en bra kamera. Men som sagt inte någon bra idé.

Någon frivillig med idéer? Cykeln saknar stöd, f.ö.

Per.

PS. Jag glömde ju berätta vad som är problemet: bilden blir rörig! Cykeln smälter in staketet resp trädet, och en massa andra saker pockar på uppmärksamhet. DS.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag hade försökt satsa på fartkänsla/bakgrundsoskärpa..kanske :) Känns som att det kan bli lite jobbigt om man inte vill ha någon på cykeln när man fotograferar den. Alternativt ställa den så bakgrunden är långt bakom och nyttja kort skärpedjup. Men det hade varit snyggt med fartkänsla :)

Du får rulla fart på cykeln, släppa den så den rullar själv, rusa utav bara h-e, klämma av ett par snabba bilder med panorering, och rusa som bara den för att fånga cykeln innan den ramlar ;)
 

Stefan7

Aktiv medlem
1.Låg position med vidvinkel. Cykel och himmel. Blixt kan användas alt. gör det kanske inte så mycket om himeln blir utfrätt.

2. Långt håll med teleoptik, kort skärpedjup och en bra bit till bakgrunden. Horisont, öppen äng eller liknande. Även här tycker jag positionen kan vara ganska låg.

3. Hitta någon neutral bakgrund. Helt vitt kanske. Finns kanske någon slät vägg eller liknande.


Det är mina bidrag till lösningen.

mvh
Stefan Andersson
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Det beror ju även lite på vad det är för cykel, vad du vill sälja. Om det är en vanlig tantcykel, en extrem landsvägscykel eller en BMX så ska ju bilden attrahera lite olika människor... Försök sätta cykeln i ett sammanhang.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det beror ju även lite på vad det är för cykel, vad du vill sälja. Om det är en vanlig tantcykel, en extrem landsvägscykel eller en BMX så ska ju bilden attrahera lite olika människor... Försök sätta cykeln i ett sammanhang.
Det är mountainbike, men den har landsvägsdäck, så jag vet inte vad som skulle attrahera en sådan köpare.

Kanske så här?

http://ll.broadbandsports.com/images/mtb_2.jpg

Å andra sidan är nog priset en bra bit under en tusenlapp, så modellen blir väl därefter...

Skämt åsido, de flesta leverantörer verkar välja att presentera cyklarna mot en helt vit bakgrund, vilket jag nog får svårt att fixa.

Per.
 

J0£L

Aktiv medlem
Ett annat alternativ som jag har sett på ett cykelforum där jag emellanåt hänger är att låta en av pedalerna vara i lägsta läget och sen ställa något mellan pedalens undersida och marken, t.ex. en tegelsten eller så, då brukar den kunna stå ganska bra fritt.

Sen skjuter du med ett tele så får du en oskarp och fin bakgrund.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Hâll cykeln upprätt med en tunn lina fäst i en gren eller nâgot ovanför.
Välj en helt fri omgivning för bilden, typ pâ en grusväg med fält bakom.
Sen fâr du väl klona bort linan om den skulle synas.
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Sätt cykeln i ena änden av en barnkarusell och dig själv i den andra änden, sätt snurr på karusellen. Då får du en snygg panorering utan att behöva blanda in jobbiga medhjälpare eller att cykeln blir förstörd av att du låter den rulla själv.
 
ANNONS