Annons

Hur mycket kan jag förstora bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hej.

Jag har blivit tillfrågad om att fotografera en bild till en utställningsmonter. Hur är det egentligen med förstoringar?

Jag kommer att fotografera med min D300 och mitt 18-70 3.5-5.6 alternativt Sigmas 105 macro 2.8 och självklart i RAW.

Hur stort är det möjligt att förstora upp en sådan bild?

MVH
Måns
 

tettimul

Aktiv medlem
Jag skulle vilja säga, hur stor som helst beroende på vad du ska ha den till och vilka krav. Ju större bild, desto lägre dpi eftersom betraktiningsavståndet ökar.
Utsällningsmonter... ska den vara knivskarp för detaljstudier eller som bakgrund? Jag skrev ut en bild från min gamla D70 på 6 mpix på canvas i storlek 1 * 1.70 meter utan problem. Interpolerade upp den i photoshop innan iofs men allt går.
 

monsfornander

Aktiv medlem
Hej den ska användas som bakgrund i en monter, kan tänka mig att den kommer att behöva vara någonstans i de storlekarna, största sidan 2m ungefär?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det beror på var i zoomomfånget och hur mycket du ska blända ner...

18-70 klarar mycket väl av att "övertrumfa" kameran i upplösning om du bländar ner till F/8 och håller dig mellan 24-55mm. Men KAN du med tanke på avstånd osv - använd sigman. Framför allt om du vill ner mot F/4-5.6.
 

tettimul

Aktiv medlem
Hej den ska användas som bakgrund i en monter, kan tänka mig att den kommer att behöva vara någonstans i de storlekarna, största sidan 2m ungefär?
De som gör så stora bilder klarar av att blåsa upp dom i den storleken så hör med firman direkt om hur de vill ha bilden. Sen vore de tkul att få rapport här :)
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag skriver rutinmässigt ut bilder i format upp mot 2 x 1,4 meter tagna med min D300.

Det finns några saker att tänka på: Fel såsom att fokus ligger fel syns direkt. Du behöver som redan nämnt förmodligen inte speciellt hög upplösning. Jag brukar interpolera mina bilder till 100-150 dpi beroende på var bilden skall hänga. Räcker finfint i den printer som jag använder. Bilderna ser faktiskt oftast skarpa ut även på relativt nära håll men då får det inte finnas alltför många jättefina detaljer. Ögonen i ett porträtt är ett område som kan vara svårt. Själva ögat är inget problem men ögonfransarna brukar inte se så där jätteskarpa ut....men backar jag bort en meter så är problemet bortblåst och det är väl ändå minst så långt bort som bilden skall betraktas om den är 2 meter hög......
 

wozzgirl

Aktiv medlem
De som gör så stora bilder klarar av att blåsa upp dom i den storleken så hör med firman direkt om hur de vill ha bilden. Sen vore de tkul att få rapport här :)
Skrivarna som skriver ut såhär stora planscher klarar galant att skriva ut relativt små bilder som stora planscher.
Hör med dem som ska göra planschen först.
Vi skriver regelbundet ut bilder som eg inte är så stora som stora planscher och resultatet blir överraskande bra.
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
Hej.

Jag har blivit tillfrågad om att fotografera en bild till en utställningsmonter. Hur är det egentligen med förstoringar?

Jag kommer att fotografera med min D300 och mitt 18-70 3.5-5.6 alternativt Sigmas 105 macro 2.8 och självklart i RAW.

Hur stort är det möjligt att förstora upp en sådan bild?

MVH
Måns
Har skrivit ut en bild från en D100 som blev 2x lite drygt 3m, som användes som monterbakgrund. Utskriven på tyg som var uppspänt på en ställning.
 
ANNONS