Annons

Fråga om bildvisning i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

ingvar12

Medlem
Varför ser min bild kanonfin ut i photoshop men inte när jag tittar på den i explorer eller ännu sämre Acdc? Måste jag ha 2 skilda inställningar på skärmen,en för kort avsedda för pappers utskrift och en för datorbilder?
Vad använder ni för program att titta på bilder i datorn med?

/IA
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Vad har du för problem, är det färgerna som blir fel?

Vad har du för färgrymd som arbetsrymd i PS?

Prova att konvertera bilden till sRGB och titta på den, dvs konvertera till färgrymden i PS.

Roine
 

Copy_Con

Aktiv medlem
ingvar12 skrev:
Varför ser min bild kanonfin ut i photoshop men inte när jag tittar på den i explorer eller ännu sämre Acdc? Måste jag ha 2 skilda inställningar på skärmen,en för kort avsedda för pappers utskrift och en för datorbilder?
Vad använder ni för program att titta på bilder i datorn med?

/IA
I ACDSee kan du ställa in gammavärdet, det kan hjälpa. Jag vill inte gärna konvertera om mina högupplösta så jag tar alltid bildvisarens färgåtergivning med en nypa salt. För webbilder är det en fördel att göra som roine säger.
 

ingvar12

Medlem
Konstiga färger ja, och med ACDC så får jag korn i bilden.
Jag hadde Adobe RGB. Då bör man alltså växla över till sRGB när man jobbar med en bild för datorn?


/IA
 

ingvar12

Medlem
Tack, jag har kikat lite och blivit lite klokare kanske...

Om man har en bild som är tagen i sRGB från början. Kan man då omvandla till aRGB? Har man inte redan förlorat de färgerna då?

Om man printar samma bild 2 ggr. en gång sparad i sRGB och en gång i aRGB blir de då olika på papper?

Klurigt det här........

Jag har jämfört bilder som varit bearbetade i aRGB med vad man får ut och färgerna är klart blekare, liknar mer sRGB så därför tror jag det är bättre att bara arbeta i sRGB och i stället justera upp mättnaden. Då borde det man får ut på pappret likna det man ser på skärmen väl?



/IA
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Man kan ju inte få tillbaka det man förlorat.

Vad jag förstår så förlorar du en del i det gröna området om du väljer sRGB.

Ang utskrifterna skall de ju i princip bli bra om du har rätt ICC profil invald oavsett färgrymd (men med förlusterna i färgrymden)

Roine
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Om du konverterar färgerna i bilden från en profil till en annan så skall färginnehållet vara detsamma.
Om du däremot tilldelar en annan profil till bilden så förändras färgerna.

>>>Om man printar samma bild 2 ggr. en gång sparad i sRGB och en gång i AdobeRGB blir de då olika på papper?

Det är lurigt det här. Jag har en sublimeringsskrivare (från stenåldern) som är optimerad för Apple RGB, konverterar jag inte bilderna till det så ser det skit ut på utskriften, fastän bilden inte förändrats det minsta på skärmen.

Använder du någon speciell skrivarprofil, är den kalibrerad? Är din skärm kalibrerad? Utan dessa saker är det nästan omöjligt att få riktigt bra utskrifter.
 

ingvar12

Medlem
Grejen är att jag skickar till lab både för scanning och sen utskrift på vissa bilder.

När bildfilerna öppnas (från cd) och sRGB profilen är inställd så säger pshop inget så därför antar jag att bilderna redan är i sRGB format. Kan man kolla det på något annat sätt?

Skärmen är kalibrerad med adobe gamma.

Det blir en klar skillnad på bilderna om jag går över till aRGB (på skärmen i pshop alltså) snyggare tycker jag. Men huvudproblemet är att bilderna från labbet mer liknar sRGB än aRGB när man jämför. Därför tänkte jag jobba i sRGB och justera nyans, mättnad osv för att få en så lik kopia som möjligt.
 

ingvar12

Medlem
En grej till........

Om nu filen är sparad i sRGB från början så borde väl jag inte se någon skillnad när jag växlar mellan aRGB och sRGB i pshop?



/IA
 

Copy_Con

Aktiv medlem
ingvar12 skrev:
En grej till........

Om nu filen är sparad i sRGB från början så borde väl jag inte se någon skillnad när jag växlar mellan aRGB och sRGB i pshop?
Inte om du använder dig av "Konvertera till profil", sen är ju frågan om labbet kompenserar ytterligare genom att addera en ICC för sin printer.

Adobe gamma är en väldigt approximativ kalibrering, så den är inte att lita på till 100%
 

sinduda

Aktiv medlem
Relaterad fråga om profiler i IE

Inget svar men en fråga inom samma område:
Jag bäddar in Adobe RGB i mina bilder från Minolta 7Hi för att i grundmaterialet få den omfångsrikaste tonomfånget.
När jag gör bilder för webben, har jag tidigare konstaterat att jag bör konvertera till sRGB. Men jag blir fortfarande inte nöjd, bilderna som Internet Explorer visar upp är fortfarande mycket blåare än vad de ser ut i PhotoShop!
Någon som vet varför?

Hälsningar
Christer
 

haze

Aktiv medlem
Rgb??

Skall ni printa hos en extern leverantör så jobbar de säkert med postscript som är det "riktiga" sättet att printa. Isåfall är en EPS bild i CMYK det riktiga formatet.

Skall man exempelvis skapa en PDF sida för tryck brukar PH.tiff och andra filer som finns monterade i dokumentet bli betydligt blekare än om man sparat dem som PH.EPS, dessutom kan texter gjorda i PH bli trasiga vid tryck om bilden inte sparas som EPS. Kan vara en bugg i PH7/Distiller men faktum kvarstår.

Adobe är Adobe och håller man sig "innanför familjen" så brukar det lira fägmässigt (PH,Illustrator, Postscript, Distiller PDF, etc) dessutom kan man köra filerna både i mac och pc beroende på vad printshoppen har.
 

Copy_Con

Aktiv medlem
Re: Rgb??

haze skrev:
Skall ni printa hos en extern leverantör så jobbar de säkert med postscript som är det "riktiga" sättet att printa. Isåfall är en EPS bild i CMYK det riktiga formatet
Så länge du inte trycker bilden i fyrfärg så behöver du inte konvertera till CMYK. Skall du skriva ut på en bläckstråle så görs detta oftast med en RGB-profil speciellt för detta. Samma gäller för fotoprints, ljuset är ju RGB och inte CMYK.
 

haze

Aktiv medlem
Re: Re: Rgb??

Copy_Con skrev:
Så länge du inte trycker bilden i fyrfärg så behöver du inte konvertera till CMYK.
Sant, men har du en skrivare som skriver/ trycker/ kopierar Cyan, magenta, gul + svart så är det fyrfärgstryck vare sig det är en tryckpress eller bläckstråleskrivare.

Copy_Con skrev:
Skall du skriva ut på en bläckstråle så görs detta oftast med en RGB-profil speciellt för detta.
Konverteringen till CMYK görs mycket riktigt med RGB profilen, men som tyvärr ger lite olika resultat på olika profiler och mjukvaror. Vill du använda profiler och RGB så får du lita på leverantörens mjukvaror och kalibreringar.
Vill du påverka färglagren själv kan du jobba i CMYK.

Copy_Con skrev:
Samma gäller för fotoprints, ljuset är ju RGB och inte CMYK.
? Tryckbara subtraktiva färger (färger applicerade på föremål, påsiktsbilder, tavlor) och additiva spectrumfärger (ljusets färgspectrum, monitor, tv, diaprojektor) är 2 helt skilda färgsystem. dvs en färgton du ser på skärmen går i många fall inte att konvertera och återge med 4 färgstryck vilket gör att man får ta närmast möjliga färgton som kan ge helt andra slutresultat, tex en blå himmel blir grå. Men det är ett helt annat kapitel.
Varningstrianglar för färgtoners tryckbarhet finns i PHs färgmeny.

Lycka till..
 

mipert

Aktiv medlem
Att skicka CMYK till en bläckstråleskrivare fungerar men är inte att rekommendera. Ett fåtal skrivare i den högre klassen (de som används för förprovtryck) vill ha CMYK annars vill de ha RGB.

Skickar du en CMYKfil till en Epson Photo XXX kommer filen göras om till RGB i Operativsystemet för atts sedan internt omvandlas till CMYK igen. Skrivaren är konstruerad för att ta emot RGB.
Två omvandlingar alltså, som du inte har kontroll över. Bilden kan bli jättefin men du lär märka att du tappat färgomfång jämfört med originalet, färgerna är lite mattare. Och, vilket CMYK skulle du göra om bilden till? Det vet du inte eftersom den informationen ligger dold.

Bäst att skicka RGB som skrivarna är konstruerade för, har du koll på profiler kan du också veta redan på skärm hur det kommer se ut tack vare förhandsvisning i Pshp.


De skrivare som används av exempelvis Fotolabo skall gå som RGB eftersom de inte skriver ut pigment utan skickar ljus mot ett fotopapper, precis som en förstoringsapparat. Skrivaren måste veta mängden RGB-ljus i varje pixel och då är CMYK inte någon hit. Det krävs en omvandling som man återigen inte har koll på.
 
Senast ändrad:

haze

Aktiv medlem
Instämmer i Mipert inlägg.

Vill bara nämna att mitt inlägg (se tidigare) endast avser riktiga provtryck, CMYK och Postscript då vi jobbar med reklam och tidningar.
Vi jobbar således med bilderna i CMYK läge (europaskalan, glättad) i PH för att kunna påverka/ redigera tryckbara färglager etc på ett traditionellt sätt.

Har personligen aldrig printat "en bild för användning" på en bläckstråleskrivare mer än då vi gör montrar, storbild mm. Men även där anv. vi ovan nämda inställningar och printar via RIP.
Huruvida sRGB, aRGB eller CMYK i PH påverkar slutresultatet synbart är ju svårt att säga på en stortavla då många andra faktorer kommer till.

Kanske bör tillägga att samtliga våra bilder är monterade i QuarkXpress eller andra layoutprogram före utskrift vilket också påverkar ev. utskriftsinställningar.

För vanlig skiss etc använder vi HPs bläckstråleskrivare utan postscript men den kvalitetsnivån blir ju mer en skärmdump =).

Hoppas jag inte rört till det för dig som gör bilder för eget bruk, då är säkert RGB alternativet bäst, vilket det nu var...a eller s..
 
ANNONS