Annons

Sugen på köpa makroobjektiv till Nikon D90 - vill ha råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

iBestOne

Medlem
Hej, jag e sugen på köpa ett makro objektiv till Min Nikon D90 undrar vilken e bäst, jag hade tänkt på Sigmas EX 70/2,8 DG Macro for Nikon eller Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 for Nikon vet ni vad är skillnad mellan de här två?? vilken ut av de som tar bäst bilder??? prismässigt så har jag sett att 50mm kostar ca 3200kr och den andre e lite dyrare ungefär 4600kr!!

Det vore jätte snällt om ni kan hjälpa mig med mitt objektiv köp!

Mvh
iBestOne
 

skyfire

Aktiv medlem
Har tyvärr ingen erfarenhet utav objektiven men kolla på fotosidans produktrecensioner och pröva gärna sökfunktionen i forumet, makro-objektiv har det skrivits mkt om
 

dumbo

Aktiv medlem
Den främsta skillnaden mellan olika makroobjektiv är att olika brännvidd ger olika arbetsavstånd. Längre brännvidd ger mer arbetsavstånd, typ. Sedan finns det, såklart, skillnader i bildkvalitet osv åxå, men de är i regel ganska små och i stort sett alla amkroobjektiv är mycket bra. Jag skulle nog personligen kolla på ett objektiv runt 100mm, då jag tycker det är en bra kompromiss vad gäller pris/vikt/arbetsavstånd. Tamron 90 och Tokina 100 är två bra val. Av de två Sigmorna skulle jag valt 70:n, av nämnda anledning.
 
ANNONS