Annons

Specialarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

maddem

Medlem
Jag ska göra mitt secialarbete i foto. Jag skulle behöva massor av tips om hur/vad jag ska göra!!! Jag är nu ingen erfaren eller fantasifull fotograf, så att ni vet. Så det får inte vara alltför avancerat!:(
Snälla hjälp mej med lite ideer!!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Lite mer info får du ge oss. Hur omfattande skall arbetet vara, vad har du tillgång till för grejer och vad har du för idéer hittills?
 

maddem

Medlem
Okej...det är gymnasiets spec.arbete, på 20 poäng. inte särskilt stort alltså.
Som sagt idéer har jag ont om. Har väl varit inne på hästar lite, det är ett stort intresse har egna också, men det var som svårt att få nåt ordentligt av det. Det måste ju finnas liksom ett syfte, ett mål med det, gärna undersökande/forskande. Men det här blir ju iaf ett mer praktiskt arbete.
Framkallar själv på skolan. Endast svart-vitt.
Har bara använt helmanuell systemkamera, men det finns nog lite annat också. Digitalkamera finns ju så klart också och studio finns.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du får ursäkta men jag har inte en susning om vad en gymnasiepoäng innebär, det har hänt för mycket sen jag gick gymnasiet. Ungefär hur mycket tid motsvarar det?
 

maddem

Medlem
20 timmars arbete ungefär, men det är inte så petigt...svårt att förklara hur omfattande det ska vara
 

FredrikB

Aktiv medlem
20 timmar för allt arbete? I så fall skulle jag valt ett mycket väl avgränsat projekt, både i tid och omfattning.

Ta en dag och plåta en kompis, en företeelse eller en plats, t ex? Ju mera Du vet om vart Du vill komma med ditt arbete när Du börjar, desto bättre utnyttjar Du ju tiden.

Lycka till!

/Fredrik
 

maddem

Medlem
Jojo...så sant! Men vad jag skulle behöva är lite idéer för att komma igång, få nåt att spåna vidare på!
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Hej. 20 timmar hörs lite om du skall arbeta med hästar. Levande varelser och du blir väldigt beroende av ljus i stallet eller vädret ute osv. Med begränsad tid skulle jag ta något mer enkelt och som är lättare att kontrollera. Har själv planer som kanske kan passa dej också. Ta närbilder i din vardag. Kan passa bra i svartvitt och du har full kontroll. Arrangera bestick i diskhon, intressant vinkel på tandborste på handfatet, bilnycklar som speglar sej i en mörk glasbordskiva, låt en tvål glida ner för badkarskanten med lång slutartid så du får rörelseoskärpa. Etc,etc. Jag bara spånar men kanske du får någon ide.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ok. En dag fotografering och en i mörkrummet. Intressen är bra, då har du en relation till ämnet som låter dig komma under skinnet på det trots kort om tid. Försök fokusera på något i ditt hästintresse. Hästar är brett. Om du avgränsar dig kan det bli intressantare. Kan du inte be att få följa med hovslagaren under en arbetsdag och dokumentera hans/hennes yrke?
 

maddem

Medlem
Tackar för tipsen, kom gärna med fler idéer!!
Som sagt, tiden är inte så petig, när det gäller ett praktiskt arbete. Om jag ex inriktar mej på hästar så är jag ju beredd att lägga ner lite extra tid på det. Det är mitt eget val, bara inte arbetet blir så jättestort. Det kan ta lång tid att göra lite...
Problemet är ju också att jag måste ha ngt att skriva. Kanske lite teori bakom, analysera mitt eget arbete, jämföra och komma fram till egna slutsatser...det får inte bara liksom vara en bildserie, hoppas ni förstår vad jag menar! (borde kanske nämnt detta redan från början)
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
om jag inte hoppat av gymnasiet innan specialarbete hade jag gått runt på skolan och letat efter "udda typer" (punkare, synthare, dödsmetallare, hippies...) och gjort något åt subkultur-hållet i studio... det hade jag tyckt varit jävligt kul... :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hovslagaren borde vara lätt att skriva om. Hur har teknikutvecklingen i samhället påverkat det tusenåriga yrket? Hur blir man hovslagare? Yrkesskadorna måste ju ta död på de flesta innan de blir femtio. Och jag ser bilderna framför mig. Vidvinkel nära, befintligt ljus, Ilford Delta 3200. Men det finns säkert ett ton andra ämnen att utforska. Försök tänka lite fritt utan att vara bunden till det du ser i stallet varje dag. Vad är det som kan väcka andras intresse?
 

maddem

Medlem
Det är ju en bra tanke, att göra ett bildrepotage, alltså kombinera fotot med ett ämne, inte behandla själva fotograferingen i arbetet. Det är väl kanske så jag måste göra för att det ska bli nåt av det... :)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Skriv om hovslagarens arbeta och använd fotografierna som illustrationer.
20p är bara en formell tidsangivelse.
I vår skola i höstas hade vi tex 1 vecka avsatt enbart för infosök till specialarbetet...

Själv ska jag skriva mítt specialarbeta om foto men mer på fyskalisk nivå.
 

maddem

Medlem
Vi har ingen tid alls avsatt för det här, utan får göra det på håltimmar och fritid! Ja det är nog ganska olika...
Vad menar du att du ska skriva om?
 

gunte

Aktiv medlem
Utan att verka för ohövlig..men är det inte lämpligt att vederbörande som ska utföra detta har en del ideér själv..? eller har hon hamnat på fel utbildning..
Hur som..du har väl något intresse som kan omvandlas till bilder i ett specialarbete...
mvh/gunte..
 

acke

Avslutat medlemskap
20 timmar är en väldigt, väldigt kort tid. Betalar skolan förbrukningsmaterial, framkallning och sånt? I så fall föreslår jag att du lämnar bort framkallnings- och kopieringsjobbet och koncentrerar dig på fotograferandet och skrivandet. Såvida inte mörkrumsarbete är det absolut roligaste du vet, förstås.

Hovslagaridén är jättebra. Ett annat "hästjobb" är att helt enkelt dokumentera "tjejsporten" ridning, som är oerhört stor i Sverige men som får oförtjänt lite uppmärksamhet jämfört med typiska "grabbsporter". Vad är det som lockar ungdomar till ridsporten? Fundera igenom det, intervjua ridkompisar och fotografera på ridklubben några kvällar. Plåta så många rullar som ekonomin tillåter, så att du har många bilder att välja bland.

Vem vet, det kanske blir en hel fotoutställning i slutänden?

/Acke:)
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
maddem skrev:
Vi har ingen tid alls avsatt för det här, utan får göra det på håltimmar och fritid! Ja det är nog ganska olika...
Vad menar du att du ska skriva om?
hmm, lite svårt att förklara utan att skriva ner för mycket
Ämnet är i alla fall fysik och det är lite grand åt hållet "hur funkar filmen egentligen", typ.
Ska alltså skriva om ljus och hur ljuset reagerar med emulsionen på filmen och hur framkallningen funkar och lite sånt. Får väl se var det slutar :)

Min skola tillåter inga praktiska arbeten.
Why can't we do practical projects?
We are a theoretical school that prepares for university.

urdrag ur FAQ i "Student's manual to Extended project at Intercollege"
 

NestFreemark

Avslutat medlemskap
Håller på med mitt specialarbete just nu. Jag ska göra ett om ämnet vänskap med hjälp av foton. Så jag fotar min vän. Fotar henne och oxå små detaljer av henne som jag älskar. Och skriver om dom oxå. Det ska typ bli en liten fotobok om min och min väns vänskap...

peace and love
//Jenny
 

Liax

Aktiv medlem
Hade jag varit som du hade jag fördjupat mig i ämnet hästar utan att ta en enda bild på en häst. Nej jag skulle tagit bilder på sådant som finns runtikring hästarna. Glada småtjejer med sina ridhjälmar som ska till ridskolan, någon som mockar i ett för tilfället tomt stall, trafikskyltar som indikerar hästspår, hovslagaren som inventerar i lagret, osv osv.

Sedan hade jag skrivit om hästens inflytande i mångas vardag ännu idag, trots att hästen sedan årtionde tillbaka är ute ur bilden som fortskaffningsmedel och dragdjur.

Hälsn. Joakim
 
ANNONS