Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

photoshops dokumentinfo

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
en dag i sverige vill att man skriver information till sina bilder i photoshops dokumentinfo...

vilket är det?

är det Notes Tool i paletten?

eller är det när man högerklickar på bildens övre kant och väljer File info... ?

kan någon förklara hur man sedan får fram informationen efter att man sparat den?
 

Toste

Aktiv medlem
Jag struntade i det för min del. Jag antar att de menar fileinfo?
Det är väl inget krav att man måste ha Photoshop för att deltaga. Vad jag vet är inte projektet sponsrat av Adobe.
 

gors

Aktiv medlem
Genom Photoshops "filinformation" (hette "dokumentinfo" i tidigare versioner) lägger man till något som heter IPTC-data (International Press Telecommunications Council). Det är en öppen standard. Massor av bildprogram stöder IPTC, Photoshop är bara ett i mängden.

Det är idag standard på de flesta bildbyråer att använda IPTC. Det är ett enkelt sätt att försäkra sig om att informationen alltid följer med bildfilen, vart den än skickas i världen.
 

Toste

Aktiv medlem
Jag använder Corel Photopaint 10 och ACDsee. Ingen av dom verkar använder sig av metadata på samma sätt som Photoshop gör.
I princip tycker jag det är fel att i detta, förhoppningsvis, seriösa projekt hänvisa till att man ska använda sig av ett program från ett visst företag som dessutom kostar skjortan.
 

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Har man PS så kan man ju använda funktionen, men syftet är ju att det skall finnas förklarande text till bilden.
Tog mej ca tre timmar att välja tio bilder,
och ca tre dagar att komma på någon bra text.

EDIS kan ju inte gärna veta vad bilder föreställer mer än det som är uppenbart.

Skapa en fil i det allra enklaste dokumentprogrammet, notepad i windows.
Ett dokument per bild och döp det till samma som filnamnet. Spara ner på CDn.

Om sen EDIS skriver ihop en story baserat på biltexten eller klipper in den som den är vet bara dom.

Den som hittar CDn i riksarkivet om 100 år kan ju ha problem att identifiera de mest uppenbara saker i t.ex ett kylskåp med alla förpackningar.

Skriv texten för dom.
 

annelito

Aktiv medlem
jag gjorde så att jag fyllde i formuläret på edis-sidan för varje bild och tryckte på skriv ut, men då sparade jag sidan som en html-fil istället och döpte den till sin bilds nummer och lade med det på cd-skivan i en separat mapp. kan väl vara ett alternativ.

jag struntade i att skriva info på bilderna i ps. som sagt, jag tror inte att det är ett måste, för alla har ju inte den möjligheten. även om jag har det.
jag kommer ju även att skriva ut formulärsidorna (för varje bild) där beskrivningen följer med skivan. för så var det väl sagt på leveransvillkoren?!

tack för tips, råd och funderingar.

det tog sin stund att skriva bildtext och få ett ordnat system på det hela. men roligt förstås.
 
ANNONS