Annons

Problem med vidvinkellins

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Winzell

Aktiv medlem
Jag har bekymmer med vidvinkelvåtlinsen som inte riktigt lirar med min kamera. Problemet är att jag får svarta hörn på bilderna. Kan komma undan genom att zooma in men då känns det det hela ogjort. Försöker bifoga en bild för att exempelfiera.

Undrar om det kan finnas något knep att veckla ut bilden under framkallningen? Har för mig att jag sett extremvidvinkelbilder (fisheye) rätas ut... Självklart är det långt från optimalt men man får anpassa sig efter utrustningen ibland :(

Mvh Anders
 

Bilagor

Martin F

Aktiv medlem
Vad är det för objektiv och vilken kamera har du? Ser ut som att du köpt ett objektiv för APS-C-formatet och har en fullformatskamera. Då får du inte bildteckning ut i hörnen.
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Utrustningen

Det är tyvärr lite mer avancerat. Kameran är en Olympus C-7070 Wide Zoom i ett Olympus PT-027 undervattenshus med en Inon UWL-100 våtlins

Mvh Anders
 

Torfa

Aktiv medlem
Ser ut som porten sitter i vägen.... men det kanske inte är nån port utan en våtlins? Jo våtlins stod det ju. men själva bilden ser inte så förvrängd ut.
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
DxO

Tror DxO Optics klarar biffen.

Googla på det.
Du har helt rätt, verkar trevligt. "Circular fisheye correction" påminner om mitt problem.

Däremot så förloras ganska mycket information om man hårdgranskar bilderna. I princip så verkar dom beskäras och vridas till lite.

Men då vet jag iallafall ett sätt att göra det.

Mvh Anders
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
Bara vidvinkel

Ser ut som porten sitter i vägen.... men det kanske inte är nån port utan en våtlins? Jo våtlins stod det ju. men själva bilden ser inte så förvrängd ut.
Nej, det är inte så extrem vidvinkel. Däremot om jag sätter ihop den med en Inon-dome som jag också har liggandes så blir det ännu värre... :(


Mvh Anders
 

Ajin

Medlem
Om jag har fattat rätt så är Inon UWL-100 en sk wideangel-converter?

Det blir likadant om man kopplar på en liknande fast till vanliga kameror på ett objektiv som redan är skapligt vidvinkligt.
Det är därför det går bra när man zoomar emot de längre brännviderna.
Objektivet klarar inte av mycket mera vidvinkel än det är gjort för.

dvs bildvinkeln blir större än bad objektiet som sitter på klarar av och då blir det grov vinjetering och distortion.

Jag kan ju ha fattat fel vad som gäller grejorna du använder också.

EDIT:Den konvertern är nog gjord för objektiv som är mera "tele-aktiga" och man inte vill köpa ett som är mera vidvinkligt.

Det du kan göra med den är att få ut den maximala vidvinkliga bilden så länge objektivet klarar av det. så att säga att du kanske kan få ut någon mera mm kortare brännvid än utan.
 

Anders Winzell

Aktiv medlem
3 sätt att lösa det...

Bifogar en bild på original helt obehandlad samt 3 sätt att bli av med dom svarta hörnen...

En är beskuren (K) och 2 är "lätt framkallade" (D och B).

Skulle gärna få kommentarer om vilken bild som känns bäst!


Tack på förhand

Mvh Anders
 

Bilagor

hrspicar

Aktiv medlem
Optiken är gjort för 35 mmm brännvidd

INON UWL-100 är gjord för kameror med 35 mm brännvidd. För att slippa ditt problem kan du programmera din kamera att låsa optiken på just 35 mm. Då slipper du problemet.
http://www.camerasunderwater.co.uk/general/lenses/inon_m67.html

Du har tydligen också domeporten till optiken. Du bör få färre andra optiska fel med den monterad.

För att få ut full vidvinkel med din kamera så behöver du en INON UWL-100 AD 28, den domeport jag tror du har och INON AD Mount adapter för Olympus PT-027.

Det finns också ett alternativ med en Olympus WCON 07 C zoombar vidvinkellins en Athena Optics domeport för PT-027.

Det är dock mycket tveksamt om något av ovanstående alternativ är värt pengarna. Det bästa är nog att använda det du har, zomma in något och fortsätta ta spännande bilder.

Hälsningar
Hans Spicar
www.resochdyk.nu
 
ANNONS