Annons

Tips för framkallning av film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
I helgen framkallade jag mina egna negativ, som såg helt OK ut. Dock undrar jag i vilken ordning ni framkallar era filmer.

Jag följande ordning på framkallningen:

Samtliga vätskor ska vara 20 grader C.

1. Förskölj (3 min).
2. Framkallning TriX i D-76 (8 min)
3. Kort skölj (1 min)
4. Fix (6 min)
5. Kort skölj (1 min)
6. Fixförstörare (3 min)
7. Slutskölj (15-20 min)
8. Torkning (15 min)

Frågor:

1) Ska man använda samma vatten i 1, 3, och 5? får man sedan hälla ut detta? Det har jag inte gjort hittills.

2) Vad är fixförstörare och måste man använda det? Jag gjorde inte det i helgen, men negen ser bra ut ändå... jag har iofs inte kopierat från dem än...

3) Jag har även blivit rekommenderad att efter skutskölj doppa filmerna i vatten med två droppar vätmedel. Funkar det med Yes diskmedel?

Min ordning i helgen var 1, 2, 3, 4, 7 och 8. Jag hoppade alltså över 5 och 6 samt dopp i vatten med vätmedel.

Hur framkallar ni er film och i vilken ordning?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
1) Ska man använda samma vatten i 1, 3, och 5? får man sedan hälla ut detta? Det har jag inte gjort hittills.
Vatten är ju billigt, så det finns väl ingen anledning att snåla och riskera föroreningar. Jag brukar hälla ut skölj och stopp i tron att det är så lite skti i det. All annan kemi lämnar jag till miljöstationen.
2) Vad är fixförstörare och måste man använda det? Jag gjorde inte det i helgen, men negen ser bra ut ändå... jag har iofs inte kopierat från dem än...
Det påverkar inte utseendet, dock åldringsbeständigheten. Med fixförstörare kan man korta sköljtiden.
3) Jag har även blivit rekommenderad att efter skutskölj doppa filmerna i vatten med två droppar vätmedel. Funkar det med Yes diskmedel?
Jag har kört det ett par gånger och det verkade funka bra. Men normalt kör jag Ilfotol (tror jag den heter). Billigt och drygt, precis som Yes ;)
Min ordning i helgen var 1, 2, 3, 4, 7 och 8. Jag hoppade alltså över 5 och 6 samt dopp i vatten med vätmedel.
Borde inte leda till några problem om du inte kortar sköljtiden för mycket.

Men en fråga; Hur får du filmen att torka på 15 min???
 

HenningE

Aktiv medlem
Oftast...

framkaller jag innan jag fixerar. Nån gång har jag dock gjort tvärt om och det kan inte rekommenderas... :(
 

J. Patric

Aktiv medlem
Fixförstörare rekommenderas eftersom badet med hjälp av joner hit och dit byter ut tiosulfatet från fixet med sulfit, som är mycket lättare att skölja bort. He he, fick med ett rim där. :D

Bara en snabb förklaring, då jag inte har alla papper framför mig just nu. Något som ovan är det i alla fall. :p

Enkelt recept på Fixförstörare:

800 ml varmt vatten
200g Natriumsulfit
2g Natriumbisulfit
Vatten till 1000 ml.

Utspädes 1+5 eller 1+9, Materialet badas i 3-10 minuter i 20ºC bad.

Annars är Kodak HCA det de flesta köper. (HCA-Hypo Clearing Agent)

Nä huvva, använd inte diskmedel som vätmedel! Förutom att det kan ge fläckar innehåller det parfym och annat skit som passar disken och ibland medel som inte ska torka ut händerna. Vätmedlets funktion är ju att förhindra fläckar, inte att ge fläckar!

En flaska rent vätmedel som är anpassat för foto kostar inte mer än en liter framkallare eller fix, och det räcker i närmast evighet. Jag köpte min flaska för 60 kr eller så, för tio år sedan. Jag fyller på en liten flaska vart annat år från literflaskan. Det går ju åt bara ett par droppar per framkallningstillfälle.

Tar det inte en timme, och inte en kvart att torka film i rumstemperatur? Det finns förvisso speciella bad man kan använda, med alkohol, som gör torkningen snabbare. Torkskåp finns också, med småvarm luft. Hårtork har jag använt, men aldrig till viktiga filmer.
 

steinick

Aktiv medlem
Både Kodak och Ilford avråder från försköljning på grund av risken för ojämn framkallning. Det finns ingen anledning att förskölja konventionella filmer.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Nej, det låter rimligt. Efter försköljning blir ju emulsionen våt. Om framkallaren sedan ska "komma åt" emulsionen måste ju vattnet ersättas. Bättre då med torr emulsion. Skippa försköljningen säger jag...
 

J. Patric

Aktiv medlem
Annars brukar det heta förvätning, då dosan fylls med vatten och agiteras en eller ett par minuter. Enligt somliga ska detta förfarande ge en jämnare framkallning. Speciellt rekommenderas detta för tunnskiktiga filmer som Efke 25 och 50. Jag har dock inte märkt något nödvändighet med förvätning eller fått ojämnt framkallade filmer.

Om man agiterar nogrannt med flera vändningar i en halv eller en minut efter man hällt i framkallaren, och stöter handen i botten på dosan (eller i bänken) för att få bort bubblorna från filmen, så går det ju bra i 99,999% av fallen...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det inte så att förvätning rekommenderas speciellt när det handlar om korta framkallningstider, typ 5 minuter och under, för att undvika ojämn framkallning? Då blir ju tiden framkallaren inte är jämnt utspridd över filmen en proportionellt sett lång tid. Med förvätning så tar det ju som sagt tid för vattnet att bytas mot framkallare, men det tar lika lång tid överallt. Sen måste man ju kombinera förvätningen med längre framkallningstid.
 

steinick

Aktiv medlem
Kortare framkallningstid än 5 minuter är alltid vanskligt, det är bättre att sänka temperaturen eller öka utspädningen.
 

mipert

Aktiv medlem
Fast, att sänka temperaturen är lite lurigt, det påverkar uttnyttjandet av filmens känslighet.

Att framkalla vid 24° gör att känsligheten hos filmen utnyttjas maximalt.

När jag framkallar Tri-X vid 20° får jag en känslighet av 320, vid 24° 400+. Ingen stor skillnad men ändå...

Andra filmer visar samma effekt.

Naturligtvis anpassar jag tiden så kontrasten blir densamma.
 

steinick

Aktiv medlem
mipert!
Jag kan bara rekommendera studium av Kodaks publikation J-107 "KODAK XTOL Developer for Small Tank and Tray Processing".

En sak till, jag skriver inte mina inlägg för dig - som ju redan vet allt - utan för dem som frågar för att de vill lära sig något.
 

J. Patric

Aktiv medlem
steinick skrev:
Kanske det, var 100000e rulle blir alltså flammig! Hur många rullar framkallar du per år?
Bara cirka 1.000.000 rullar. Mest förhärligande självporträtt. :p

Annars håller jag med Jim H. Hade helt glömt bort den anledningen till förvätning. Men så använder jag ju inte den metoden.
 

hedefalk

Aktiv medlem
Är det någon som verkligen har fått fläckar av ett par droppar Yes? Jag har alltid använt det och inte haft några problem. Jag trodde att det var dyrt med vätmedel, men om en "evighetsflaska" kostar runt 60:- så kan det ju vara vettigt för att slippa sova dåligt om nätterna.
 

J. Patric

Aktiv medlem
hedefalk skrev:
Är det någon som verkligen har fått fläckar av ett par droppar Yes? Jag har alltid använt det och inte haft några problem. Jag trodde att det var dyrt med vätmedel, men om en "evighetsflaska" kostar runt 60:- så kan det ju vara vettigt för att slippa sova dåligt om nätterna.
Vätmedlet kan kanske kosta lite mer nu än när jag köpte det strax efter Gustaf Vasa dog, men nog värt att rekomendera fortfarande. Lika drygt som Yes. :D


Jag fann den här intressanta tråden om förvätning av film på www.photo.net

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000skm
 
ANNONS