Annons

Ställa ut foton.

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag ska ställa ut ett antal bilder på Biblioteket här i några veckor framöver. Ska man försöka göra ett axplock av sina bilder, eller försöka ha ett genomgående tema? Jag kommer bara ta med s/v (tror jag). :)
 

ariadne

Aktiv medlem
det där är nog en balansgång. jag tycker inte att man måste ha ett tydlig tema, däremot tycker jag att man ska känna att det finns en röd tråd. den behöver inte vara uppenbar men en samling bilder kan ju "kännas" väldigt sammanlänkade även om de skiljer sig på ytan.

jag tror inte det är bra att ta ett axplock av sina bästa bilder, för tillsammans kanske de inte funkar alls. kanske får man ta bort en bild som man tycker är bättre "i sig själv" för en annan bild som kanske inte är så stark ensam men som tillsammans med de andra funkar bra


själv upplever jag det som att bilder som är väldigt starka i sig själva och som drar åt helt olika håll kan ta ut varandra istället för att lyfta varandra.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Jag håller med Anna om att det kan bli fel om det inte finns nån sorts röd tråd man som betraktare kan följa - en tankegång. Ett axplock kan lätt ge intryck av att det är en provkarta.

Så är det ju så att en bild som kanske inte säger så mycket ensam, kan lyftas av det sammanhang den är med i.


En fördel med att ge bilderna ett tema, är att utställningen blir lättare att presentera. Temat kan då gärna vara brett och abstrakt, så att det kan tolkas på många sätt. Gör du affischer, tar du då med en bild, och sätter temat som "titel", och givetvis ditt namn i stort format.

Hur ska bilderna hänga? På en vägg? - Då kan det vara bra om de på något sätt har samma "känsla".
På skärmar? Då kanske du har möjlighet att ställa dem så att de bildar olika "rum" eller avdelningar, och kan ha ett tema eller ett uttryck i varje "rum".

Att ha enbart svartvitt tycker jag låter som en bra idé, men jag gillar svartvitt bäst, så andra skulle säkert säga annorlunda. Ska bilderna hänga på en vägg, tar ett par färgbilder lätt all uppmärksamhet från det svartvita. Har du tillgång till flera avdelningar kan du ha olika tekniker i de olika "rummen".
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Bilder kommer att sitta på en kortsidorna av bibliotektes hyllor, vet inte hur många. så det kommer ju inte direkt ge ett sammanhängande uttryck. Tanken är väl att man ska visa lite foton bara.

Annars hade jag tänkte haft en röd tröd med bilder från min tjejs sommarstuga, där mycket dokumenterats det senaste året. Allt från naturen runt om till husbygge.
 
ANNONS