Annons

Exposure vs Brightness i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

chilone

Avslutat medlemskap
Gör dessa reglage samma sak? Jag tycks ana en viss förändring beroende på vilken man använder. Det är som att exposure ger mer kontrast och brightness mer ett jämnt "skimmer" över hela bildens yta.

I anyone could shed some light on this matter it'll make my day.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som jag förstått det så påverkar exposure hela histogrammet, medan brightness mest påverkar mellantoner och "håller kvar" skuggor och högdagrar.

Har länge tänkt att man borde fota nån sorts gråkil för att se vad olika reglage egentligen påverkar...
 

erro.se

Aktiv medlem
Du kan ju bara ta en gråkil från nätet och testa på, så slipper du plåtandet
Visst, för att se själva grundprincipen... men jag tänkte mig att göra det i RAW för att dessutom se vad man kan rädda i form av utfrätta högdagrar och igensotade skuggor... men det kan ju räcka med en enkel JPG till att börja med.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Exposure arbetar främst med de ljusare tonerna i bilden medan brightness syns mest i mellantonerna, så vill man hämta hem för ljusa partiet är det främst exposure och även highlight som man bör använda.


/Daniel
 

Janne H

Aktiv medlem
Exposure arbetar främst med de ljusare tonerna i bilden medan brightness syns mest i mellantonerna, så vill man hämta hem för ljusa partiet är det främst exposure och även highlight som man bör använda.


/Daniel
Titta vad som händer med histogrammet när du drar i resp reglage :)

mvh.

/Janne
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Eftersom det skiljer sig hur kurvan böjer ovanför halva reglerområdet så påverkas också färgmättnaden olika beroende på vilken kontrol man väljer att använda. Brightness / Exposure har dessutom en annan påverkan på färgmättnad och färgtonsvridning än avsnittet "Curves" senare i behandlingen. Adobe gör inte en helt "ren" förändring i brightness/contrast, utan lägger till en del korrigeringar för att motverka intrycket av den oundvikliga färgförändringen.

MVH Joakim
 
ANNONS