Annons

Hur använder man Agifold?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Hittar inga instruktioner på nätet, men principen är samma som för många andra bälgkameror, t.ex. denna: http://www.butkus.org/chinon/agfa/agfa_isolette_4_5/agfa_isolette_4_5.htm

Principen är enkel. När man har laddat filmen vrider man fram den tills man ser en etta i rödfönstret. Man ställer in fokusavståndet med hjälp av skalan runt frontlinsen. Vrider på ringen runt slutaren för att ställa in tiden, och ställer in bländaren med bländarspaken. Sedan spänner man slutaren med en spak, kollar i sökaren och trycker av. Därefter drar man fram filmen tills man ser en tvåa i rödfönstret, och är redo att ta nästa bild.

Kameran tar 120-film, som fortfarande tillverkas.

Det verkar som att din kamera saknar avtryckarknappen.Man kan skruva in en trådutlösare direkt i slutaren istället, och använda den.

De två piggarna som sticker upp bredvid varandra på slutaren är en tidig form av blixtkontakt.
 

meldert

Aktiv medlem
Agilux Agifold

Här hittar du mer info om kameran.

http://www.camerapedia.org/wiki/Agilux_Agifold

Din modell är inte en rangefinder men har två sökare, en genomsiktssökare och en waist level finder, d v s du tittar uppifrån ner på kamerans topp och ser motivet via en spegel (hålet till höger om genomsiktssökaren). Sannolikt lika enkelt som Patric beskriver och du skulle ha god hjälp av en handhållen exponeringsmätare. Alternativt kan du använda en digitalkamera som är inställd på samma ISO som filmen för att bestämma tid och bländare. Avstånd får du bedöma med dina ögon. En bra träning =) Lycka till med din fina retrokamera. Den började tillverkas av Croydon i England 1948 och ska ha 120-film som går att få tag på hos seriösa fotohandlare.
 
Hittar inga instruktioner på nätet, men principen är samma som för många andra bälgkameror, t.ex. denna: http://www.butkus.org/chinon/agfa/agfa_isolette_4_5/agfa_isolette_4_5.htm

Principen är enkel. När man har laddat filmen vrider man fram den tills man ser en etta i rödfönstret. Man ställer in fokusavståndet med hjälp av skalan runt frontlinsen. Vrider på ringen runt slutaren för att ställa in tiden, och ställer in bländaren med bländarspaken. Sedan spänner man slutaren med en spak, kollar i sökaren och trycker av. Därefter drar man fram filmen tills man ser en tvåa i rödfönstret, och är redo att ta nästa bild.

Kameran tar 120-film, som fortfarande tillverkas.

Det verkar som att din kamera saknar avtryckarknappen.Man kan skruva in en trådutlösare direkt i slutaren istället, och använda den.

De två piggarna som sticker upp bredvid varandra på slutaren är en tidig form av blixtkontakt.

Avtryckarknappen har jag fått dit, den hade bara ramlat av, men var bara att skruva dit igen.
Jag tror att jag gör rätt, men det som förvirrar mig är att det låter så lite när man tar bilden. Det klickar bara till lite fjuttigt. Men sen vet jag ju inte om det kanske är så på äldre kameror.
Men en vän till mig ska hjälpa mig lite.

tack för hjälpen ändå :)
 

ojanson

Aktiv medlem
...det låter så lite när man tar bilden. Det klickar bara till lite fjuttigt. Men sen vet jag ju inte om det kanske är så på äldre kameror.
Om du är van vid spegelreflexkameror kommer du mycket riktigt att uppleva den som väldigt tyst. Äldre kameror har ofta centralslutare och en sådan hörs inte mycket. Om du ändå hör ett litet klick är det säkert allt du behöver höra. :)
 
Om du är van vid spegelreflexkameror kommer du mycket riktigt att uppleva den som väldigt tyst. Äldre kameror har ofta centralslutare och en sådan hörs inte mycket. Om du ändå hör ett litet klick är det säkert allt du behöver höra. :)
Okej, ja jag hoppas verkligen det :)
Skulle vara roligt om den fungerar
 

marjos

Aktiv medlem
Lycka till med kameran. Med lite övning kommer du att lära dig mycket mer om fotografi med den än med en modern kamera, just för att du tvingas till det, ingen automatik gör det åt dig. När du sedan har framkallat och skannar filmen så får du ut ca. 55 megapixel redan med en några år gammal flatbädds konsumentscanner.
 

meldert

Aktiv medlem
Fotolycka

Mellanformat är fotolycka. En digitalkamera med samma bildkvalitet kostar många månadslöner =)
 

Dez

Aktiv medlem
Om det sitter en mycket gammal film i kan bilderna vara mycket värda för dig och din familj. Skicka i så fall filmen till någon som är van med gammal utgången film. Tex http://www.processc22.co.uk/processc22
Tror det kostar typ 250:- per rulle, men är det bilder från din mors barndom är det småslantar.
 
ANNONS