Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör jag ett automations-skript för mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Hur gör jag egna automations-skript som exempelvis ska göra en ram och min signatur runt varje bild utan att behöva göra så mycket mer än ett par knapptryckningar? Gäller i Photoshop CS4

Idag så använder jag mig av canvas-size och lägger en tunn vit ram runt hela bilden, sen en svart lite tjockare ram runt bilden för att få ett roligare "ram-intryck" av bilden. Samt till sist sätter jag en signatur i ett hörn.

Detta blir ju rätt långtråkigt att göra om man tagit 10-20 bilder som man sedan har efterredigerat i efterhand.

På enklaste sätt, hur gör jag?
Mvh Patrik
 

Splanky

Aktiv medlem
Spela in hela händelseförloppet under ACTIONS. Du skapar ett Macro.
Sen kan du använda scriptet under t.ex File/Automate/Batch eller Create droplet.
Eller fristående under Action.
Läs på om Macron för mer detaljerad info, -som förövrigt är en utomordentligt förnämlig funktion för att skapa snabba arbetsflöden.
 
ANNONS