Annons

Fota barn-porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirai

Medlem
Har åtagit mig att fota en kompis barn.
Det är tre st och väldigt ljusa alla tre.
Vad är bäst som bakgrund, mörkt eller ljust?
Inne eller ute? (beroende på väder)

Mest troligt är att jag fotar i deras vardagsrum om vi tar det inne. Det är ett stort väldigt ljust rum så nog bör man kunna fota utan blixt?

Vilket objektiv är bäst?
 

lumor_

Aktiv medlem
Har åtagit mig att fota en kompis barn.
Det är tre st och väldigt ljusa alla tre.
Vad är bäst som bakgrund, mörkt eller ljust?
Inne eller ute? (beroende på väder)

Mest troligt är att jag fotar i deras vardagsrum om vi tar det inne. Det är ett stort väldigt ljust rum så nog bör man kunna fota utan blixt?

Vilket objektiv är bäst?
Ljusstarkt kort tele brukar funka bra för sådana bilder (oavsett väder)
 

Roq

Aktiv medlem
Jag gillar ljusa barn med en mörk bakgrund. Ett 50mm f1.8 är prisvärt och passar jättebra för ändamålet. Då kan du lägga dig på f2.2 - 3.2 så får du ett fint kort skärpedjup på ett par meters fotoavstånd.
 

edsjo

Aktiv medlem
Hej!

Problemet med ett mörkt lakan är att få det att se mörkt och snyggt ut och inte bara grådaskigt, speciellt om du inte tänker använda blixt. Jag tror också att du ska överväga om du ändå inte ska använda blixt. Jag har själv ett stort ljust vardagsrum och ljusstarka objektiv, men att ta porträtt på barnen utan blixt tycker jag inte blir bra. Då skulle jag ha behövt ha ett vardagsrum som mer är som en ateljé, med mycket och bra ljusinsläpp. Nu vet jag inte åldern på dessa barn, men mina (4 och 6 år) rör sig ganska mycket, så jag vill åtminstone inte ha längre tider än 1/125 s eller 1/250 s, för annars blir det rörelseoskärpa på ögon och annat. Det löser man enkelt med blixt förstås.

När jag tar på mina barn brukar jag placera en blixt till vänster om mig, riktad upp i (det vita taket) mot barnen. Jag har en Nikon SB-800 som har en liten vit reflexskiva man kan dra upp, den brukar jag använda för att få lite direkt ljus i ögonen (ett vitt papper bakom blixten fungerar lika bra). Till höger kan man ha en vit reflexskärm (eller vit lakan), men oftast är jag för slö för att orka rigga upp det och förlitar mig på de vita väggarna som ger lite extra ljus i skuggorna. Denna uppsättning fungerar ganska bra. Som bakgrund brukar jag använda några färgade fleece-filtar jag köpte billigt på Hemtex (riktiga foto-bakgrunder är ju jättedyra...). Jag brukar ha en ljusblå som jag tycker det blir ganska bra med. Jag har också köpt ett helsvart tyg (typ sammet) som suger åt sig det mesta av ljus om jag vill ha helsvart bakgrund.

Ett tips om du är osäker på hur du ska rigga upp det är ju att prova med att fota någon annan i samma rum först. Barn brukar inte ha så mycket tålamod med detta, så du hur nog inte jättelång tid på dig att prova dig fram med dem framför kameran (beroende på deras ålder förstås).

PS. Var har du för utrustning förresten? Jag och de ovanför har förutsatt att du har en systemkamera med extern blixt och/eller mer objektiv än kit-objektivet, men det kanske du inte har? Om du inte har något av detta är det nog bäst att köra utan blixt (om du inte har en du kan vinkla) och så stor bländaröppning som möjligt (litet tal på bländaren).
 
Senast ändrad:

Kirai

Medlem
Jag har en Nikon D70 men ingen extern blixt.
Ev kan jag låna kanske.Har ett kitobjektiv 18-50mm,
ett tele(?) 28-105mm och ett annat som jag inte vet riktigt vad det är 35-70mm
 

edsjo

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D70 men ingen extern blixt.
Ev kan jag låna kanske.Har ett kitobjektiv 18-50mm,
ett tele(?) 28-105mm och ett annat som jag inte vet riktigt vad det är 35-70mm
Är 18-50-objektivet med ljusstyrka 2.8 skulle jag nog använda det, speciellt om du inte har extern blixt.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D70 men ingen extern blixt.
Ev kan jag låna kanske.Har ett kitobjektiv 18-50mm,
ett tele(?) 28-105mm och ett annat som jag inte vet riktigt vad det är 35-70mm
Jag gissar att det blir bäst utomhus. Du behöver ordentligt med ljus för att dina objektiv ska ge riktigt bra bilder.
Kör med 28-105:an, kanske nedbländat något snäpp, och testa brännvidder runt 70-80. Undvik att zooma in maximalt eftersom objektivet är mindre skarpt i de yttersta lägena. ISO max 400 (över det blir det väl snabbt grusigt på d70?).
Är det något som hindrar dig att testa olika kombinationer i förväg?
 
ANNONS