Annons

IR-foto med Leica M8

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Bäst att starta en ny tråd istället för att besudla M9-tråden med ännu mer OT;-)

M8 har ju ett väldigt svagt IR-filter framför sensorn, vilket tillsammans med mätsökaren borde göra den ideal för IR-foto. Om IR-känsligheten är tillräckligt stor borde man nämligen kunna plåta handhållet, vilket ju blir lätt som en plätt eftersom man inte kollar genom objektivet.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Det finns ju IR-filter med olika våglängdsgräns för där transmissionen sjunker mot noll uppåt (eller nedåt beroende på hur man ser det) i det synliga registret. Om det går, så vore det ball att plåta endast ickesynligt ljus, alltså med en våglängd på uppåt 800 nanometer.
 

Makten

Aktiv medlem
Den tanken har slagit mig också, och precis som du skrev så är handhållet ir-foto med m8 inte omöjligt: http://www.flickr.com/photos/padraigmerr/3302441797/
Ball! Fint också att de flesta objektiv har väldigt liten filtergänga. Det "stora" Ultron 28/2 har 46 mm, medan många Leica-gluggar har 39 mm. Så det borde vara rätt billigt att hitta ett riktigt bra IR-filter:)

Tillägg: Sen vet man förstås inte hur IR-transmissionen för olika objektiv ser ut. Den torde kunna skilja rejält.
 

paco

Aktiv medlem
Jag har en IR-modifierad Fuji S9100. Den klarar 1000-nm, min första 5D gör inte det. Svårt att gissa sig till om M8 är lämpad för kraftigare filter.

Du kan ju maila dessa http://www.maxmax.com/ och fråga ifall de vet. Det var där jag köpte Fujin för några år sen. De har ett fint sortiment av allt inom IR.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har en IR-modifierad Fuji S9100. Den klarar 1000-nm, min första 5D gör inte det. Svårt att gissa sig till om M8 är lämpad för kraftigare filter.
M8 har ju så svagt filter framför sensorn att det blir problem med svart textil i vanligt ljus, till exempel. Det borde betyda att den är extremt mycket känsligare för IR än vilken "vanlig" spegelreflexkamera som helst. Jag har fått rätt bra resultat med Nikon D50 och ett filter som klipper vid 720 nanometer.

Jag får helt enkelt prova:)
 

paco

Aktiv medlem
Med Hoya R72 är det inga problem. Tänkte på dina funderingar om att fota endast icke synligt ljus. Det märkliga med 5D var att det blev helt gråa bilder utan detaljer med 1000nm. Kanske var för smalt område som den registrerade. Fujin ser upp till 1200nm, så bilderna blir väldigt vita på sommaren, 1000-1200nm. Hoya R72 ger mer utrymme för efterbehandling om man vill ha fram falska färger.
 

Makten

Aktiv medlem
Med Hoya R72 är det inga problem. Tänkte på dina funderingar om att fota endast icke synligt ljus. Det märkliga med 5D var att det blev helt gråa bilder utan detaljer med 1000nm. Kanske var för smalt område som den registrerade. Fujin ser upp till 1200nm, så bilderna blir väldigt vita på sommaren, 1000-1200nm. Hoya R72 ger mer utrymme för efterbehandling om man vill ha fram falska färger.
R72 klipper ganska precis där det synliga spektrat slutar, men det släpper också igenom ett uns grönt, tyvärr. Tillräckligt mycket för att det ska påverka IR-mässigheten negativt eftersom det gröna är så mycket starkare i motivet.

Att du fick gråa bilder (antar att du menar låg kontrast?) kan nog bero på att objektivets transmissionsvärden i IR-bandet var för usla. "Vanligt glas" släpper ju inte igenom IR helt heller. Tänk skillnaden i solens strålningsvärme med en ruta emellan, jämfört med om man solar utomhus.
 

Makten

Aktiv medlem
Har du fått förtian idag, Martin?
Näe:´-( Och inte har jag hört från Robert White om pengarna för 28:an har trillat in heller. Mycket frustrerande, så jag får fylla ryggan med lite tunga prylar imorrn istället. Det går det också:)

Tillägg: Jag är lite skeptisk till om 40:an kommer funka så bra heller, eftersom 90:an uppenbarligen felfokuserar på långt håll. Men vi får se. Det funkar säkert skitbra nedbländat i alla fall.
 
ANNONS