Annons

"Stulna" bilder - vad göra??

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
I höstas plåtade jag för en rockklubb. Bilderna publicerades även i en facktidning. Ett av banden såg bilderna, hörde av sig och ville se fler bilder från deras spelning för att ev. använda till sin hemsida och affischer.

Jag mailade länken till den dolda websajt där jag lagt upp bilderna på dem, samt skrev i mailet att jag skulle vara schysst och inte ta så mycket betalt.

De svarade aldrig och jag glömde bort det hela, men nu upptäckte jag på Internet att de använt två av bilderna i ett collage som utgör ett nystartat bands affisch/flyer (två medlemmar ur bandet jag plåtade har startat ett nytt band).

Hur beter man sig nu?
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för samma sak

Kontakta ansvariga på det webhotell där sidan ligger och informera om att bilderna är stulna (vilket du kan bevisa med orginalfil om det behövs). Be dem att ta bort bilderna omgående.

Detta har fungerat på webhotell i USA, dom var jättesnabba!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag skulle nog hellre skicka en saftig räkning. Att bilderna plockas bort från servern har jag ingen 'nytta' av, men extra pengar på banken är inte fel...
Och i det fall jag skickar en räkning till någon som använt sig av mina bilder utan uttryckligt tillstånd i förväg skulle jag ställa hårda krav på snabb betalning.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Jag skulle gjort som Ulf säger. Skicka en räkning bara. Och lägg på lite extra för deras dåliga stil! Då fattar dom att det är allvar.. :)

Lycka till!
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Jag skulle också gjort som Ulf säger. Samla ihop mycket bevis först och skicka sedan en FET räkning eller kontakta dem på telefon. Betalar de inte snabbt så hota dem och säg att du då kommer att ta saken vidare (eftersom du har bra bevis) vilket blir betydligt dyrare för dem.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Bara att beklaga. Håll huvudet kallt. Men som andra redan skrivit, samla bevis, vidimerade kopior på hemsidor och annat. Kontrollera om de spridit ditt material på flera sätt.
Ta kontakt med t ex SFF eller BLF och förklara situationen och be om lite hjälp att räkna ut värdet för dina bilder enligt gällande tariff i varje enskild publiceringsform (dvs internet, ev trycksaker, ev konvolut etc), på detta värde görs påslag om namn under bild saknas, påslag för den olovliga användningen, påslag för olovlig manipulation av dina bilder.
På detta tillkommer sedan moms om 25%.

Gör även en eller förbered polisanmälan av ärendet. Bäst vore att du gör polisanmälan (helst så att kopior på innehållet skrivs ut och vidimeras på polisstationen där du gör anmälan).

Kontakta "bandet" eller dess ansvarige skriftligen. Förklara att de olovligen använt dina bilder och att de har brutit mot upphovsrättslagen och att du önskar en skälig ersättning för detta. All kontakt med dem skall vara skriftlig. Förklara för dem i brevet att i den händelse att de nekar, eller vägrar att betala så förklara att du antingen redan har eller kommer att polisanmäla ärendet och att detta är deras chans att göra upp i godo.

Bilägg en faktura, ange summan, specifikation samt vilken tariff den är baserad på. Betalningsvillkor bör lämpligen vara 30 dagar.
Om du vill spela hårt så säger du att ärendet vid utebliven eller försenad betalning kommer att överlämnas till kronofogden eller inkasso (du väljer).

Du behöver inte och skall inte avslöja bevisläget, de får de själva lista ut eller märka i samband med den eventuella rättegång som följer.


Lycka till.
 
Senast ändrad:

linaphoto

Aktiv medlem
collage?

Jag har hört att alla copyrightregler upphävs i och med att man gör ett nytt "konstverk" (collaget).

???
 

mipert

Aktiv medlem
Re: collage?

LinaH skrev:
Jag har hört att alla copyrightregler upphävs i och med att man gör ett nytt "konstverk" (collaget).

???
Nixpix.

Grunden för copyright är att din bild inte får användas av någon annan. Inte heller får den förändras utan ditt tillstånd, vill man vara riktigt petig kan man säga att du ka ha gett tillstånd för att din bild får tryckas men det visar sig att den blivit beskuren. Då kan du ha rätt till skadestånd om vi bara skall tänka som jurister.
Så att använda bilden till ett collage är en förändring av bilden samt att de inte hade rätt att använda den överhuvudtaget till någon affisch. Två icke tillåtna saker alltså.

Det finns dock möjlighet att använda en bild till ett nytt självständigt verk. Jag vet för lite om praxis just nu men att använda en bild av vattenglitter ( som inte är möjlig att känna igen för ursprungliga upphovsmannen) till en bakgrund kan fungera.

Men de har gjort fel i fallet med affischen, du kände ju igen din bild och då kan det knappast kallas ett nytt självständigt verk!
 

Gabriella

Medlem
Ni låter så väldigt hårda allihop! Det är ju inte alls säkert att den som publicerat bilderna struntat i att betala av ren elakhet. I de flesta sådana fall beror det nog på snarare på missförstånd eller okunskap!

Varför gå ut stenhårt med saftiga räkningar och hot, om någon bara haft bråttom och gjort ett misstag? Börja lite vänligt istället! Förklara situationen och personen ber kanske så hemskt mycket om ursäkt, betalar vad du begär och ni får en god kontakt som kan leda till mer samarbete i framtiden...

Om vänlighet inte funkar och personen verkligen tänker strunta i att betala, DÅ är det dags att sätta hårt mot hårt!
 

mipert

Aktiv medlem
Gabriella skrev:
Ni låter så väldigt hårda allihop!...
Jag tycker inte du kan räkna in mig bland de hårda. Jag är personligen motståndare till att skicka massa räkningar utan att talas vid först.

Ibland känns det på en del inlägg som att det bästa som kan hända är att någon stjäl ens bilder för då kan man äntligen få betalt för bilden.

Men jag tycker att man skall straffa hårt om en första kontakt inte går bra.
 

linaphoto

Aktiv medlem
Jag håller med Gabriella, jag kommer inte att skicka räkningar etc. till att börja med. Men det känns skönt att veta att jag SKULLE KUNNA vara hård emot dem, att jag har torrt på fötterna! Och blir de kinkiga så är det ju bara att sätta in det tunga artilleriet.
 

linaphoto

Aktiv medlem
fundering..

Det finns väl ingen risk att bandet har någon "rätt på sin sida", med tanke på att det ju faktiskt är de själva som figurerar på bilderna. Eller gör det varken till eller från för deras rätt att använda bilderna?
 

mipert

Aktiv medlem
Re: fundering..

LinaH skrev:
Det finns väl ingen risk att bandet har någon "rätt på sin sida", med tanke på att det ju faktiskt är de själva som figurerar på bilderna. Eller gör det varken till eller från för deras rätt att använda bilderna?
Spelar ingen som helst roll.
Det är du som bestämmer hur bilden får eller inte får användas.

Förekommer det ingen undervisning i upphovsrätt på din utbildning?
 

linaphoto

Aktiv medlem
Re: Re: fundering..

mipert skrev:
Förekommer det ingen undervisning i upphovsrätt på din utbildning?

Haha, bra fråga! Men det har vi inte kommit till än. Man kanske borde be dem skynda på det. Jag har iofs läst multimediejuridik på universitetet, men det gällde ju inte foton direkt! ;)

Men nu ska jag inleda attacken.
Tack alla, för alla svar!
 

linaphoto

Aktiv medlem
Okej, vad gör jag nu?

Jag mailade dem för ett par tre veckor sedan, och sa att de skulle lägga till mitt namn överallt samt sätta in den blygsamma betalningen på mitt konto. Inget svar, ingenting.

Ska jag ta för givet att han inte läser mail på sommaren, och istället försöka hitta ett telefonnr?

....
Resumé:

I höstas plåtade jag för en rockklubb. Ett av banden såg bilderna och ville se fler bilder för att ev. använda till sin hemsida och affischer. Jag mailade länken till den dolda websajt där jag lagt upp bilderna samt skrev att jag skulle vara schysst och inte ta så mycket betalt.

De svarade aldrig, men jag upptäckte på Internet att de använt två av bilderna i ett collage som utgör ett nystartat bands affisch/flyer.
 

Damocles

Aktiv medlem
Är dom normalt folk borde dom göra det, annars om du får tag på en vanlig adress kan du kanske skicka en räkning eller nåt. Efterföljs inte den efter påminnelse, kronokalle.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det råkar inte vara så väl att du bad att få kvitto på att mailet lästs eller levererats? Och exakt hur uttryckte du dig i mailet (utan att nämna namn)?
 

Matthias

Aktiv medlem
Offtopic/
mailkvitton funkar nästan aldrig om inte sändare och mottagare sitter på samma mail-domän/server. Det är ett alldeles för bra verktyg för spammare.
Om du får ett kvitto kommer det på sin höjd att betyda att mailservern tagit emot mailet, inte vad det gjort av det.

/M
 
ANNONS