Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linsskydd Rolleicord?

Produkter
(logga in för att koppla)

Babelfish

Aktiv medlem
Igår så fick jag hem min Rolleicord III type 2 som jag köpt på tradera. Jag skulle dock vilja kunna ha möjligheten att ha den i min vanliga kameraväska, och inte beredskapsväskan jag fick med, utan att riskera repor på objektiven.
Och jag fick ju inte med något linsskydd så jag söker nu med ljus och lykta efter någon nätaffär som kan tänkas sälja sådant? Någon som har någon idé om vart man hittar sånt? Helst inom Sverige.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Igår så fick jag hem min Rolleicord III type 2 som jag köpt på tradera. Jag skulle dock vilja kunna ha möjligheten att ha den i min vanliga kameraväska, och inte beredskapsväskan jag fick med, utan att riskera repor på objektiven.
Och jag fick ju inte med något linsskydd så jag söker nu med ljus och lykta efter någon nätaffär som kan tänkas sälja sådant? Någon som har någon idé om vart man hittar sånt? Helst inom Sverige.
Ett alternativ kan ju vara ett motljusskydd. Om din Rolleicord liknar min, minst inte exakt vilken typ jag har, så har den en bajonettfattning för filter och motljusskydd.
Finns ibland att få på tradera.
Eller testa med LPFoto som brukar ha det mesta av äldre kameror.

/johan
 

Urr

Aktiv medlem
Om jag förstått saken rätt så kan du antagligen använda även objektivlock/motljusskydd från Rollecordkopior, typ Yashica. Men bäst är att prova innan köp. Själv har jag ett lock till min Rolleiflex, som jag aldrig använder för jag har kameran i beredskapsväskan för det mesta.
 

Stodene

Ny medlem
Ebay-säljaren "heavystar" säljer nya lock av plast som passar Rollei baj I, dvs den bajonettfattning som Rolleicord har. Han tar 4,88$ per styck plus frakt som är någon dollar. Jag har köpt annat av honom och man brukar ha det inom en vecka.
 
ANNONS