Annons

Skarpa portätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Hade tänkt att fota lite "seriösare" porträtt och liknande nu i sommar. Har tillgång till mörkrum både för färg och sv/v (kan dock inte kopiera färg än, har inte hunnit lära mig). Planerar dessutom att köpa ordentliga blixtar. Vore super om någon kunde svara på mina frågor!

Blixtar på 250ws, hur långt kommer man med ett par (2 st) såna? Hade mest tänkt att fotografera porträtt (inte helfigur alltså), men hur långt kommer man? Vill ju inte vara alltför begränsad..
Och, klarar man sig utan blixtljusmätare i huvud taget, om man kör med studioblixtar? Eller kan man kompromissa lite?

FILM! Är det eviga dilemmat.. Jag vill ha en färg och en svart-vit. Är det bara dia som gäller? Vill helst inte ha så mycket begränsningar i filmen heller, vill nog kunna kopiera upp till A4 med hyffsad kvalitet. Vilka filmer är lämpliga?

Tacksam för svar!
/cj
(fotar med systemkamera, kanske ska tilläggas)
 
Senast ändrad:

pej

Aktiv medlem
Film? Om du vill ta skarpa porträtt så talar vi stativ och då kan du välja långsamma filmer. Som färgfilm hade jag valt en negativ lågkontrastfilm och som svartvit film hade jag valt en med traditionell kornteknologi.

Ljus? Undvik direkt ljus. Om du måste arbeta med direkt ljus så försök att diffusera det genom ett tunt tyg eller något.

Blixtar? Jag vet inte mycket om blixtar eftersom jag föredrar befintligt ljus men 250 Ws låter lite lite.
 

mipert

Aktiv medlem
250 Joule (Ws) motsvarar ungefär ledtal 45.

Om du bara skall fotografera porträtt i halvfigur med paraply så räcker 250 J.

Men om du har möjlighet skulle du nog överväga at skaffa starkare blixtar. Förr eller senare skall du fotografera en stor grupp eller en maskin i en lagerlokal och det är lättare att ta bort än att lägga till ljus man inte har.

Blixtmätare behöver du inte alls, så länge du fotograferar med endast blixt som belysning.
Ställ upp blixtarna så som du tänkder använda dem och ta ett antal olika exponeringar med varierande bländare.
Framkalla och analysera.
Sedan tar du fram ett snöre och mäter upp det avstånd du använde mellan blixt och motiv. Klipp av snöret och använd sedan blixten på snöravståndet (och med den bländare som gav bäst resultat) varje gång du fotograferar.
Har fungerat ypperligt i tusentals porträttateljéer i hundra år.
 

Hassan

Aktiv medlem
Det kan lätt bli för mycket ljus också. Om man vill använda en softbox och ställa den nära, på några dm avstånd för att få ett mjukt ljus är det bra att kunna sänka effekten rejält. Annars får man så stort skärpedjup med småbild. Svårt att lägga en bakgrund i oskärpa om man vill det. I ett större utrymme kan man naturligtvis öka avståndet till bakgrunden.
Jag har blixtar på 500Ws och använder dom oftast med 1/16 eller 1/32 effekt för att kunna köra med lite större bländare. (Lägenhet som studio..:)
Man kan naturligtvis minska ljusmängden genom att öka avståndet mellan blixt och modell men då blir ljuset lite hårdare.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Tack för era svar!
Blixtarna funderar jag fortfarande över, det är ju lite en kostnadsfråga också (kanske en 500ws och en 250, skulle funka?).

Film.. Jag har använt Tmax 100 till porträtt förut, och är nöjd med den. Så jag ser ingen anledning till att byta? Dock har jag ingen aning om vad jag ska ha för färgfilm. Någon som kan komma med ett konkret förslag? Gärna flera i olika prisklasser och med lite olika egenskaper..

Tack så mycket för hjälpen!
/cj
 

pej

Aktiv medlem
Kör med Tmax om du trivs med den. Den kan kännas lite rå så framkalla den försiktigt. Å andra sidan kan råheten ha sina poänger. Om du vill hitta en snällare film från Kodak så kan du prova Plus-X. Den kan vara lite tråkig i de ljusa partierna i jämförelse med Tmax men å andra sidan ger den ofta bättre detaljer i skuggorna.

När det gäller färgfilmer så hade jag nog valt Kodak Porta 160NC eller Fuji NPS 160. Annars är jag lite svag för Fuji Reala och som budgetalternativ finns alltid Fuji Superia. Det är möjligt att det finns fler intressanta filmer från Kodak men jag kan inte deras sortiment lika som jag kan Fujis sortiment.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Tack för svaret! Ska prova Portran. Har lite fler funderingar här dock :)... Jag hade tänkt att använda min Nikon med 50/1.8 objektivet och eventuellt brorsans 50/1.4 (och stativ och blixtar självklart). Normalobjektiven är ju trevliga, men tar man porträttbilder måste man gå så jäkla nära! Den stackars modellen (offret) blir självklart besvärad av att ha kameran så nära sig. Fungerar mellanringar? Kan inget om mellanringar.. Tappar man skärpa/ljus? Är det en bra ide?

/cj
 

mipert

Aktiv medlem
Mellanringar gör bara att du måste gå ännu närmre. De används för närbildsfotografering.

En klassisk regel (som inte alls måste följas) för porträtt är att man skall fotografera på ett avstånd som är tio gånger avståndet mellan nässpets och bakre örsnibb. Brukar ge ett avstånd på 1,5 meter. Sedan väljer du brännvidd för att få lagom utsnitt så 50 millimeter ger halvfigursbild. Ofta vill man ha mellan 85-135 för porträtt.
 

tager

Aktiv medlem
mipert skrev:
250 Joule (Ws) motsvarar ungefär ledtal 45.
Låg det något mattematiskt bakom det där?

Har fotat med 250 Ws i studio förut och ska köpa en 550EX med ledtal 42 (50mm), kan jag räkna med att få ungefär samma ljus då?

//Nyfiken
 

mipert

Aktiv medlem
Nej, bara jämförelse med olika blixtar och exponering uppmätt med blixmätare.

Jag garanterar ingenting, särskilt som angivna värde kan tas med en nypa salt vad gäller styrka.

För femton år sedan jämförde jag 16 blixtar (kamerablixtar) och bara en höll ledtalet efter vad min mätning mot gråkort visade. Den var från Sunpak. Resten låg oftast ett steg för lågt.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Mikael: Så långt hänger jag med. Men är det en bra ide´ att lägga på en ganska fet mellanring på mitt normalobjektiv, för att få en bättre porträtt-brännvidd?
 

mipert

Aktiv medlem
Nej. mellanringen gör att du kan fokusera närmre än närgränsen vilket gör att du kommer ännu närmre modellen.

Du kanske tänker på telekonverter som förlänger bränvidden och kan göra ditt 50 till ett 100?

Skulle jag inte göra, köp ett begagnat 85-105 istället.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Hmm. Blandar ihop konverter och mellanring... Men varför inte en konverter? Det borde väl bli billigare, och dessutom behåller jag ljusstyrkan i mitt 50?
 

mipert

Aktiv medlem
Nja, rubriken var skarpa porträtt och visserligen är många konvertrar bra men skärpan försämras ändå något lite.

Och ljusstyrkan minskar två steg, så ditt 1,8 blir ett 3,6 i ljusstyrka.

Se om du kan låna en konverter, kanske av en medlem på fotosidan, innan du fattar ditt beslut.
 

Petsan

Aktiv medlem
Convertrar är konstruerade för objektiv med betydligt längre brännvidd än normalen. Convertrar försämrar bildkvaliteten till viss del, och till ett normalobjektiv misstänker jag att bilderna blir rent usla. Satsa på den utrustning du har eller skaffa/låna ett kort tele.

/P
 
ANNONS