Annons

Få en skarpare bild genom att kombinera flera exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

sidosak

Medlem
Hej

Jag minns att jag läste för några år sedan (kan ha varit här på fotosidan) om ny teknologi där man kunde kombinera ett antal exponeringar för att få ett skarpare resultat.

Exempelvis om man tagit 10 exponeringar på ett objekt (vid samma tillfälle) där man hela tiden missat korrekt fokus i bilden. Då kunde dessa exponeringar läggas samman och mjukvaran kunde därmed räkna ut en korrekt fokuserad bild.

Nån som känner igen detta?
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej

Jag minns att jag läste för några år sedan (kan ha varit här på fotosidan) om ny teknologi där man kunde kombinera ett antal exponeringar för att få ett skarpare resultat.

Exempelvis om man tagit 10 exponeringar på ett objekt (vid samma tillfälle) där man hela tiden missat korrekt fokus i bilden. Då kunde dessa exponeringar läggas samman och mjukvaran kunde därmed räkna ut en korrekt fokuserad bild.

Nån som känner igen detta?
Är det kanske "Focus stacking" du tänker på? Det används t.ex vid makrofoto. Då fokuserar man "genom hela djupet" i motivet och sätter ihop dem i datorn. Finns tydligen specialprogram för detta. Har inte testat något speciellt program själv, men gjort det manuellt i PS.
 

iSolen.se

Guest
Hej

Jag minns att jag läste för några år sedan (kan ha varit här på fotosidan) om ny teknologi där man kunde kombinera ett antal exponeringar för att få ett skarpare resultat.

Exempelvis om man tagit 10 exponeringar på ett objekt (vid samma tillfälle) där man hela tiden missat korrekt fokus i bilden. Då kunde dessa exponeringar läggas samman och mjukvaran kunde därmed räkna ut en korrekt fokuserad bild.

Nån som känner igen detta?
Digiskoping? används inom astronomin.
 

sidosak

Medlem
Är det kanske "Focus stacking" du tänker på? Det används t.ex vid makrofoto. Då fokuserar man "genom hela djupet" i motivet och sätter ihop dem i datorn. Finns tydligen specialprogram för detta. Har inte testat något speciellt program själv, men gjort det manuellt i PS.
Nej det var faktiskt inte detta jag tänkte på, men detta var både intressant och coolt. Det känns som det först och främst är till för att man i efterhand just ska kunna leka med fokusplanet eller för att få större fokusområde, och det var inte ämnet för den artikeln jag läste. Men det är möjligt att det är samma mjukara/teknik i bakgrunden så jag ska kika vidare på detta. Tack för tipset.

När du säger att du gjort det manuellt antar jag att du helt enkelt lagt ihop de exponeringar du har, du har inte skapat "nya" mellanliggande fokuseringar utifrån de tagna bilderna?
 

sidosak

Medlem
Digiskoping? används inom astronomin.
Jag kollade upp digiscoping och såg att det handlade om att använda teleskop som objektiv. Menar du att de använder någon speciell mjukvara för detta? Jag trodde det mest handlade om långa exponeringar, hmm som kanske försämras av jordens rotation?

Nu spekulerar jag: men kan man istället för en lång exponering ta många korta istället (för att minimera jordrotationens påverkan) som man sedan kan lägga ihop till en bild, där skillnaderna mellan bilderna (fort. rotationen) kan jämkas samman till en enskild skarp bild? Detta med hjälp av nån juste algoritm.
 

iBoat

Aktiv medlem
När du säger att du gjort det manuellt antar jag att du helt enkelt lagt ihop de exponeringar du har, du har inte skapat "nya" mellanliggande fokuseringar utifrån de tagna bilderna?
Nej precis. Det är 10 olika bilder med olika skärpepunkter som lagts ihop. Alla bilder ligger i varsitt lager och sedan använder jag "Align layers" för att passa ihop dem (eftersom fokuseringen även ändrar storleken lite). Efter det lägger jag en vit lagermask på resp lager och målar bort de oskarpa delarna på varje bild/lager.

Edit: stavfel
 
Senast ändrad:

Walle

Aktiv medlem
Det finns några fria stackningsprogram att ladda ned.
För macrofoto CombineZP http://www.hadleyweb.pwp.blueyonder.co.uk/
För astrofoto Registax http://www.astronomie.be/registax/
Snacka om att de inte vet hur man gör hemsidor. Jag har inte efter ett bra jäkla tag lyckades jag hitta vad CombineZP verkligen gör med bilderna, men jag har inte lyckats lista ut det för Registax via deras hemsida. "Free software for alignment/stacking/processing of images" säger ju inte mycket. Vet du vad programmet gör?
 

Muni

Aktiv medlem
Kan hålla med om att hemsidan är lite "torftig".

Bägge programmen är stackningsprogram. De behandlar ett antal bilder till en bild.

CombineZP är ett fokusstackningsprogram.Vid macrofoto är ett kort skärpedjup ofta ett problem och man tar helt enkelt flera exponeringar med fokus på olika ställen (manuell fokusering gäller) och sammanfogar alla bilderna med CombineZP till en bild med ett stort skärpedjup.
Jag har startat en tråd om detta i ett annat forum. http://www.nikoncafe.com/vforums/showthread.php?t=205823&highlight=combinezp

Registax lägger också ihop flera exponeringar, men för astrobruk är det oändligt fokus som gäller. Programmet centrerar bilderna som kanske inte är exakta med tanke på Jordens rotation. Med hjälp av stackningen, kommer mer ljussvaga objekt att framträda.
 

Walle

Aktiv medlem
Hmm, jag ser att andra meningen i mitt förra inlägg blev väldigt konstig :D Jag höll på att redigera den men glömde bort mig mitt i ;)

Hursomhelst, tack för förklaringen! Speciellt om sista programmet, jag lyckades inte förstå vad vitsen med det var :)

Jag har tidigare använt stackingprogram för nattfoto och "startrailfoto", http://www.tawbaware.com/imgstack.htm , men de här programmen var något nytt för mig :)
 

elohim

Aktiv medlem
Eftersom de flesta misslyckats så gör jag ett försök:

Jag hade för några år sedan en betaversion av ett program för att lägga samman bilder som var tagna med stativ eller på fri hand för att få en ökat skärpa och upplösning av bilden.
Programmet var designat för att ta många lågupplösta "frames" från en filmstrip och läsa ut konturerna och dess skiftningar ut varje bild, typ samma teknik som för att få fram bilden på Anna Lindhs mördare.

Minns inte vad programmet hette, men minns jag att diskuterade grejen i en tråd här på fotosidan för några år sedan.
 

sidosak

Medlem
Eftersom de flesta misslyckats så gör jag ett försök:

Jag hade för några år sedan en betaversion av ett program för att lägga samman bilder som var tagna med stativ eller på fri hand för att få en ökat skärpa och upplösning av bilden.
Programmet var designat för att ta många lågupplösta "frames" från en filmstrip och läsa ut konturerna och dess skiftningar ut varje bild, typ samma teknik som för att få fram bilden på Anna Lindhs mördare.
Nja, misslyckats tycker jag de andra inte gjort direkt:). Har fått en hel del infallsvinklar jag kan leta vidare på. Det är ju mycket möjligt att min minnesbild inte stämmer helt.

Att stacka bilder med olika fokusering är åt hållet jag är ute efter, det jag inte verkar hitta info om är om det finns mjukvara som kan extrahera fram en fokusering mellan en över- och en underfokusering. Programmen som länkats verkar enbart så att säga lägga ihop redan färdigt fokuserade bilder för ett längre skärpedjup.Men jag hade som Walle problem att få fram vettig info från många sidor.

Ang. din minnesbild om mjukvara för att öka skärpa och upplösning från videomaterial hittade jag denna länk:

http://www.thedeemon.com/articles/what_is_super_resolution.html

från Wikipedias sida om Super-resolution:

http://en.wikipedia.org/wiki/Super-resolution

Här utnyttjar man att man har bilder från flera bildvinklar och kan därmed kombinera informationen från dessa till en stillbild av högre kvalitet. Detta är helt klart i rätt riktning och jag ska kika lite mer på detta. Denna teknik borde ju som du sa även fungera med bilder som inte är exakta, ex tagna på frihand.
 
ANNONS