Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilproblem i Bridge CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

jotaernst

Medlem
Bildproblem i Bridge CS4

Hej, har på senare tid lagt märke till att när jag kollar igenom mina bilder i Bridge så läggs det på nåt extra som gör bilden väldigt kontrastrik, går även miste av en del skärpa.

Här ser ni mitt problem:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bridgeprob.jpg
Bilden till vänster är innan bilden "laddat" så att säga.
Bilden till höger är efter.

Kan det vara nåt strul med färgrymder eller nåt? Provat en del inställningar redan.
Vore tacksam för svar.
/Jens
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Det finns en autojustering som du kan slå av. Jag kommer inte ihåg detaljerna nu eftersom jag använt Lightroom en längre tid, men det finns en inställning där du kan välja bort funktionen.
 

matlep

Aktiv medlem
Det är väl så att Bridge först läser den inbäddade Jpeg bilden som ligger i RAW filen, sedan när bridge laddat in RAW datan så visar den rå-formatet och skippar eventuella inställningar från kameran som ligger i Jpg-filen.

Detta är ett vanligt fenomen som finns i Lightroom, Camera Raw osv.
 

Anders Östberg

Guest
Undrar om det inte var i Camera RAW man måste ändra. Tyvärr har jag inte CS4 på jobbdatorn, om ingen hinner svara kan jag kika på det när jag kommer hem om någon timme.
 

jotaernst

Medlem
Det är väl så att Bridge först läser den inbäddade Jpeg bilden som ligger i RAW filen, sedan när bridge laddat in RAW datan så visar den rå-formatet och skippar eventuella inställningar från kameran som ligger i Jpg-filen.

Detta är ett vanligt fenomen som finns i Lightroom, Camera Raw osv.
Verkar som det. Högerklickade på bilden och valde "generera snabbminiatyr" då fick jag fram den första bilden igen.. Men när jag öppnar den i Camera Raw är den andra bilden tillbaka igen..
 

Anders Östberg

Guest
Nu ska vi se... det har visst ändrat sig en del sedan jag sist använda den (CS3). Har du provat detta?

Gör preview på en bild, högerklicka och välj "Öppna i Camera Raw"
Under histogrammet och ikonerna till höger finns en liten menysymbol, klicka på den
Här finns lite att labba med, t.ex. "Reset Camera Raw Defaults"

Lite vagt, men jag tror lösningen kan finnas ungefär här någonstans.
 
ANNONS