Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla fotoprylar - nåt av värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
En fotograferande gammelfarbror dog för några år sedan och efterlämnade en del fotoprylar. Några Nikon-kameror, en videoprojektor, m.m.

Nu undrar jag om någon vet något om de här prylarna, och om det kan vara något av värde eller om det är tippen nästa...

Jag har fotograferat av allt och lagt upp bilderna på prylarna på denna länk: http://bit.ly/1Tao6T

Tacksam för all hjälp!

/Adam
 

Urr

Aktiv medlem
Kamerorna är en Nikon F, proffskamera från 60-talet och en Nikon F2a, en proffsmodell från 70-talets slut. Båda verkar vara i fint skick och de är mekaniska, outslitliga arbetshästar. Jag har själv en F2a. Ljusmätaren, Lunasix är också en kvalitesprodukt, blixten är en Braun.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Tack Urban!
Vet du om det finns någon marknad för sådana här prylar? Vad kan de isåfall vara värda, om du ska våga dig på en uppskattning?
/Adam
 

zwei

Aktiv medlem
Jag skulle nog vara intresserad av några av gluggarna ochkameran om du är intresserad av att sälja. Jag bor också i Malmö så vi skulle kunna göra en smidig affär om du är intresserad.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag är ju ingen expert på begagnade Nikon, även om jag haft just de modeller du visar på bilderna. På Tradera har jag sett Nikon F hus gå för allt mellan 500:- och 1500:- beroende på skick och funktion. Nikon F2 har legat mellan 1000:- och 2000:- men det finns ju undantag som gått för både mer och mindre ibland.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!
Någon som vet något om videoprojektorn?
Det är ingen videoprojektor utan en filmprojektor. Fabrikat RCA och att döma av bilderna verkar det vara en projektor avsedd 16-mm-film med ljudspår. Det kan dock vara en projektor avsedd för dubbel-8. Eftersom modellbeteckningen inte går att se i sin helhet är det svårt att vara helt säker.

Den liknar en 16-mm ljudfilmsfrojektor RCA kom med 1958. Se http://www.youtube.com/watch?v=ayNMRYlK1fI

Beträffande värdet så varken kan eller vill jag uttala mig.
 
ANNONS