Annons

Användningsavgift plus arbetstid

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Hur omfattande användning av bilderna är det vettigt att inkludera i arbetstiden.

Tankeexempel, produktfotografering som tar 16h att genomföra och bilden skall skall gå som reklamuppslag i Aftonbladet (1.2 milj läsare) 10 ggr. Jämfört med produktfotografering som tar 16h att genomföra och bilden skall gå som liten annons i aftonbladet 1 gång.

Om man följer SFFs rekomendationer så blir timersättningen 16*1475=23600kr
Om man följer rekomendare användaravgifter för arkivbilder så blir det 21500*10=215 000kr för 10 uppslag och 9000 för en publicering av liten bild.

Enligt SFF är det praxis att låta det ingå ett visst användande. Hur omfattande användning är det vettigt att inkludera? Hur skulle ni agera i detta exempel?

Obs! Jag söker inte svar från tyckare utan av fotografer med erfarenhet i ämnet (om det finns några som hänger här på FS).

Mvh
Mårten
 
ANNONS