Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare ska fotografera bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har blivit utvald att fotografera ett bröllop och måste nu köpa lite extra utsrustning tror ja :)

Jag har en sony A200 med orginalobjektiv, + ett Tamron 70-300 Teleobjektiv med macro.

Har funderat på att köpa ett vidvinkelobjektiv med en extra blixt eller är jag helt fel ute och snurrar då? Är det något annnat jag behöver?

Jag fotografera i kyrkan, proträttbilder efter och lite på festen. Vad ska jag tänka på och ska jag vara överallt men osynlig för att få de bra bilderna? Jag får betalt för detta och de vet om att jag bara gjort ett bröllop innan (mini).

Men vad ska jag ta betalt för dessa timmarna...Utan bilder bara för jobbet?

Bilden är från minibröllopet :)

Tack på förhand//Marina
 

Bilagor

swanvillage

Avslutat medlemskap
Finns väl ungefär trettioelva trådar som ger dig alla svar du behöver men...

Vad du behöver för kyrkan går inte att svara på utan att veta vilken det är, men jag skulle rekommendera att du har både ett vidvinkel och tele (med vidvinkel menar jag ~17-50 på en cropkamera) för att kunna få med "allt". Det är viktigt att gluggarna är någorlunda ljusstarka eftersom ljuset i kyrkor sällan är vad man vill att det ska vara.

Extern blixt är bra, försök att rikta den mot tak/väggar om möjligt för att få en större ljuskälla och en annan riktning på ljuset än rakt framifrån.

En backupkamera är också att rekommendera. Tänk om din går sönder/strular?
 

Walle

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera blixt i kyrkan, högt i tak/långt till vägg gör att man måste köra blixten rakt på, och det är inte snyggt tycker jag. Dessutom är det störande. Stativ rekommenderar jag inte heller, blir alldeles för bökigt att byta position.

Ljusstarka gluggar ska det såklart vara, f/2.8 eller ljusstarkare. Vidvinkeln är inte fullt lika viktigt att den är fullt så ljusstark, f/4 är kan vara helt ok.

Backupkamera är ett absolut måste när man fotograferar bröllop. Det kan inte diskuteras, som jag ser det. OM kameran går sönder under bröllopet så har man jävligt stora problem om man inte har en backupkamera.
Sen har man ju en fördel med ett till hus i.o.m. att man inte behöver byta objektiv lika ofta.
 

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
okej, men när jag är i kyrkan och fotograferar så sitter jag ju där framme under vigseln för att få bilder på brudparet, men hur förflyttar man sig sedan smidigt upp till orgel eller liknande? Jag vill ju inte vara störrande under vigseln, men jag vill ju få bra foto..
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
okej, men när jag är i kyrkan och fotograferar så sitter jag ju där framme under vigseln för att få bilder på brudparet, men hur förflyttar man sig sedan smidigt upp till orgel eller liknande? Jag vill ju inte vara störrande under vigseln, men jag vill ju få bra foto..
Det brukar gå bra att byta position när någon ska sjunga, brudparet vänder sig, solister/musiker går fram osv. Då blir det lite tumult där man omärkt kan röra sig. Generellt sett så går det i regel bra att röra sig vid varje "aktbyte".
 

Splanky

Aktiv medlem
Instämmer till 100% med Walle!

Jag hade nog tagit med ett stativ ändå, ibland funkar det att stå en stund fast vid något ställe och då kan du köra med längre slutaretid ifall bländaren inte räcker till riktigt.

Lycka till, nån gång är alltid den första.
Ju mer förberedd du är, desto tryggare för både dig och brudparet.
 

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
ja exakt, tack för all tips..Jag vill verkligen göra mitt bästa och verka prffsig när jag gör jobbet, för även om jag e nybörjare så ska det fram ett sjukt bra jobb från min sida och det är ju så jag lär mig. Med lite utmaning, Har ju gått kurser och så så något kan jag, men det är alltid nervös när det är en sån stor dag och man vill ju att brudparet blir nöjda. Det känns skönt att de iallfall vet att jag e nybörjare och har valt att gå med mig ändå, De har fått se tidigare bilder.

Men tack för er hjälp :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ang. stativ - ett vanligt trebensstativ är nog som sagt för bökigt om man ska röra sig mycket (det skadar dock inte att ha ett sånt med sig), men jag skulle i första hand rekommendera ett enbensstativ. Det är mycket smidigt att använda och ger bra extra stabilitet. Inte lika mycket som ett riktigt trebensstativ förstås, men ofta fullt tillräckligt för att man ska klara av avsevärt längre slutartider än då man fotograferar på fri hand. Speciellt om man har ett ljussvagt objektiv (som ju kitzoomarna och din Tamron telezoom är), behövs långa slutartider om man inte vill köra med iso på 1600 eller över.

Rekommenderar också att skaffa någon ljusstark fast glugg, t.ex. en 50/1.8, de brukar vara ganska billiga och ljusstyrkan räcker långt. Annars finns det ju ljusstarka zoomar med bländare 2.8 över hela zoomomfånget, men de är generellt mycket dyrare.
 

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
okej, tack så mycket. Jag hade faktiskt en fråga till. Har suttit hela kvällen och kollat på en extern blixt och ett Vidvinkel objektiv. Men ska jag köra på sonys egna eller sigma? Och isåfall har ni nått tips på ett ljusstark och inte över 5000 för objektivet. Då jag ska köpa ny bättre kamera när jag tjänat ihop pengarna till det.
Detta är då både till i kyrkan och protträten sen.

Tack på förhand
 

JazzBass

Aktiv medlem
okej, tack så mycket. Jag hade faktiskt en fråga till. Har suttit hela kvällen och kollat på en extern blixt och ett Vidvinkel objektiv. Men ska jag köra på sonys egna eller sigma? Och isåfall har ni nått tips på ett ljusstark och inte över 5000 för objektivet. Då jag ska köpa ny bättre kamera när jag tjänat ihop pengarna till det.
Detta är då både till i kyrkan och protträten sen.

Tack på förhand
Varför vidvinkel? Det som jag tror avsågs i ett av inläggen ovan var en normalzoom som sträcker sig från måttlig vidvinkel till kort tele (typ 18-55mm).

Utan eftarenhet av Sonys kameror eller objektiv, så tror jag du skulle bli nöjd med detta: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sony50

Fast brännvidd gör att man tvingas zooma in och ut med fötterna, men det gör jag själv gärna för den extra ljusstyrka man får. Ett fast 50mm objektiv funkar förstås inte som enda objektiv, men garanterat väl till porträtt. Sigma har också ett 30/1.4 som är mer allround och lär vara skarpt som attan, men det kostar uppemot 5000kr. Det lönar sig bara att kolla in att det inte har fram- eller bakfokus på ens kamera före köp, det lär vara ett ganska vanligt fel på det objektivet.

Sigmas 18-50/2.8 och Tamrons 17-50/2.8 är bra val de också tror jag, om man prioriterar zoom och att inte behöva byta objektiv framför maximal ljusstyrka. Jag har provat Sigmas och jag gillade det.
 

foag

Medlem
Förutom ett extra hus så ha med dig många minneskort och byt ett par gånger. Skulle det strula med ett så har du iaf inte blåst alla bilder.. Det är ett misstag man bara gör en gång i livet, ta det från en som vet..
 

Ravestream

Aktiv medlem
Ja bröllop är väl det svåraste man kan fotografera, oftast svårt ljus, ögonblick när allt ska klaffa, och det är en så viktig dag så det är väl inget som rekommenderas om man kanske inte har ytterligare en fotograf med sig eller att man känner sig säker på sitt fotograferande.
jag personligen skulle inte våga mig på det utan att ha gjort det några ggr som vid sidan av fotograf möjligen.

Det sägs ju lite så vill du förlora en vän fotografera hennes bröllop.

Extra kamera,extra minneskort rekomenderas ju varmt, tänk om kameran går sönder i början av bröllopet ? Tänk igenom dom värsta sakerna som kan hända och förbered dig för det så är det bara bra om inget av det händer, men gör det det så är du redo.
 

Walle

Aktiv medlem
Det sägs ju lite så vill du förlora en vän fotografera hennes bröllop.
Jo, det har man ju läst både en och en annan gång om. Alla har varit överrens o.s.v, men så blir inte bilderna bra och då är läget plötsligt helt annorlunda. Har väl dykt upp ett gäng sådana trådar här genom åren vill jag minnas. Troligtvis ännu fler på bröllopstorget.

Det är viktigt att ha en lista med bilder man ska ta. Det är rysligt lätt att glömma någon bild i bara farten, och det vinns vissa viktiga bilder som man inte får missa.
 

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
ni ger värligen super tips, allt är välkommet. Vi ska ha vårt första möte den 19 dec där de ska gifta sig.
Hom vet om att jag aldrig gjort detta innan, men jag känner mig självsäker i det läget att när jag gjorde detta första gången så var jag super nervös men bilderna blev kalas =) Så jag får lite på mig själv, och hon har sett vad jag gjort. Plus att jag pluggar pluggar och läser tittar över allt. Vill vara så proffsig som möjligt.

Jag har försökt hitta en fotograf som jag kan följa med, men hittar ingen som är villig att dela med sig av sin kunskap, lite tråkigt. Men jag tror att jag kommer lära mig väldigt mycket av denna fotograferingen och jag tror inte jag kommer misslyckas helt, det hoppas jag inte.

Jag har fångat in massa modeller som jag ska ta och fotografera nu några månader innan. Hoppas att jag lär mig något där :)
 

brasse Bosse

Aktiv medlem
Förutom ett extra hus så ha med dig många minneskort och byt ett par gånger. Skulle det strula med ett så har du iaf inte blåst alla bilder.. Det är ett misstag man bara gör en gång i livet, ta det från en som vet..
Var dock försiktig vid byten, minneskort kan även tappas bort...ta det från en som vet...
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag fotade ett bröllop förra helgen och som tur var så sken solen in genom kyrkans fönster. Men jag hade ändå problem att få vettiga tider när jag körde ISO 800 och f/4. Fick till slut byta till mitt 35/1.8G, tror jag hamande på f/2.5 och 1/80 om jag inte minns fel.
Så mitt tips är att ju ljusstarkare objektiv du kan troll fram ju bättre.
 

hanning

Aktiv medlem
Tänkte bistå ett tips som sades tidigare, leta på nätet efter sidor där det listas vilka must-have bilder som skall tas. Med listan till hands missar man inte lika många (men ändå vissa). Bilder jag direkt kommer tänka på jag var noga med att ta är:

Före vigseln (sminkning, lunchen, håruppsättn etc)
Ankomsten till kyrkan
Kyssen i kyrkan
tärnor/best man
släkt & vänner i kyrkan
Brudbuketten
Prästen
ev sång/framträdande
Riskastning

Finns som sagt många fler på nätet...

Och försök få med både helhet och detaljer. Mycket plats på minneskorten som sagt.

Och jag hade nog också satsat på 50mm 1,8, det enda objektivet som i slutändan klarar dåligt ljus i kyrkan och bättre porträttobjektiv har jag aldrig använt.

"Offra brus för skärpa", om du ser att ljuset ändå inte räcker till och bilderna blir suddiga, skruva upp ISO och se till att få skarpare bilder. En suddig bild är inte användbar, en brusig kan städas upp (till viss del iaf) och går det inte så kan man rädda mycket av den genom att göra bilden s-v.

Hoppas det blir ett toppenbröllop!

//Hanning
 

Marina.Farina

Avslutat medlemskap
Tack så jätte mycket, ska verkligen kolla upp vilka bilder som är måste. Har tagit ert tips till mig och betällt 50/1,8 Slapp man lägga 4990 som vidvinkel objektivet kostade :)
 

hanning

Aktiv medlem
Hehe, nu kommer allt tillbaka från senaste bröllopet jag fotade. Kom precis på vad jag störde mig på att jag missade där:

Ringarna, bild på dem på händerna (se min sida) och liggandes på nåt, ett podium eller dyl. (där kommer 50mm väl till pass, kort skärpedjup!)

Jag glömde även att gå i förväg ut ur kyrkan och invänta paret, gör man inte det blir det svårt att få med när de kommer ut ur kyrkan. Oftast så ställer sig paret och ger gästerna tid att fota precis när vigseln är klar, ta en serie bilder där snabbt och gå ut innan alla andra. Kom ihåg att ställa om ISO bara så du inte står i dagsljuset med ISO 1600 och fotar ! :) Ställ kontinuerlig fokus och bränn av bilder under hela tiden de kommer ut ur kyrkan.
 
ANNONS