Annons

Problem med Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecklaz

Ny medlem
När jag drar mina RAW-filer från mitt iPhoto-program (Mac) till Photoshop så öppnas de inte alltid i Camera Raw-programmet. Oftast får jag inte upp CR utan de öppnas direkt i Photoshop. Det verkar vara helt godtyckligt vilket de öppnas i. Finns det någon som har en teori om vad detta kan bero på?
/Jenny
 

sewi

Aktiv medlem
Är dom alla i samma format? I defaultläge öppnar Camera Raw endast rawformat, men du kan ändra inställningarna så att också .jpg och TIFF öppnas i CR.
Om du laddar ner bilderna från kamera/minneskort behös ju iofs iPhoto inte, utan du kan tanka dom direkt i Bridge/Photoshop.
 

Per

Aktiv medlem
När jag drar mina RAW-filer från mitt iPhoto-program (Mac) till Photoshop så öppnas de inte alltid i Camera Raw-programmet.
Det går väl överhuvudtaget inte att öppna en raw-fil direkt i Photoshop, så det är något annat som händer. Om du verkligen får upp filen direkt i photoshop så måste det vara en annan filtyp du öppnar, däremot så kan man ju åtminstone i Bridge välja att öppna Camera Raw fristående, eller att öppna via Photoshop - då ser det kanske ut som om du öppnat en fil direkt i PS men du känner igen reglagen från Camera Raw.

Edit och lite OT: Slog mig nu att det kanske visst går att öppna en raw-fil med aktuella bildinställningar alt standardinställningar från t.ex. Bridge direkt till PS, det borde kunna gå och t.om. vara smidigt ibland? Tror aldrig jag sett funktionen dock. Typ shift+ctrl+alt+åtta-andra-knappar+dubbelklick..? :)
 
Senast ändrad:
ANNONS