Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dykning

Produkter
(logga in för att koppla)

nikke_headdown.net

Aktiv medlem
Hej,

Jag åker till Thailand med familjen och kommer att dyka en del.
Det blir för dyrt och stort att köpa dykhus till min Nikon D300.

Jag har funderat på att låta den stanna hemma och stället köpa en Canon G11 med dykhus till.
Självklart kommer den att användas till semesterbilder ovan ytan också.
Jag vill också ha möjligheten att videofilma, både under och över ytan.

Verkar det som ett vettigt val?
Finns det något bättre alternativ?
 

Walle

Aktiv medlem
Ett alternativet är en påse från Ewa-Marine. De tuffare påsarna klarar att dyka ner till 50 meter.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag vet en rätt uppmärksammad ung fotograf som far runt med Ewa-Marine. Ett tips är att öva lite först, för jag kan hålla med om att de är lite otympliga att använda.

Mvh
Maverick
 

junglebum

Aktiv medlem
G11 låter klockrent

Jag har haft en ewa-marine påse o visst det går att ta kanonbilder, dock kräver det en hel träning. G11 är ett mycket smartare val, skulle dock ta med d300 ändå. Skönt att ha en extra kamera med sig, har lyckas dränka en d70 i början på en 4 månader resa i Kenya. Inte så roligt eftersom jag inte hade en extra kamera med mig.
 

nikke_headdown.net

Aktiv medlem
Jag har haft en ewa-marine påse o visst det går att ta kanonbilder, dock kräver det en hel träning. G11 är ett mycket smartare val, skulle dock ta med d300 ändå. Skönt att ha en extra kamera med sig, har lyckas dränka en d70 i början på en 4 månader resa i Kenya. Inte så roligt eftersom jag inte hade en extra kamera med mig.
Bra synpunkt!
Lite mer att att släpa på, men det kan det vara värt. Man vill inte vara utan kamera om man skulle dränka dyk-kameran.

D300'an får hänga med!
 

Maverick

Aktiv medlem
Robert Henriksson. Bilderna på Stefan Nystrand är t ex fotograferade mha en sådan påse. Påsen är ju betydligt billigare än ett dykhus+G11. Det senare är väl antagligen halvvägs till ett enklare dykhus till D300.

/Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag är inte säker, men jag tror det finns dykhus för runt 12', men jag kommer inte ihåg vad märket heter. De gjuts i nån slags plexiglas iaf.

/Maverick
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag är inte säker, men jag tror det finns dykhus för runt 12', men jag kommer inte ihåg vad märket heter. De gjuts i nån slags plexiglas iaf.

/Maverick
Det finns absolut bra skal för 12 000 om man handlar från USA. Lägg till några tusen om man handlar här. Tyvärr tillkommer portar på det. Och sedan vill man nog ha blixt. Då kommer kabel till den. Och blixtarmar. Och då är man lätt uppe i 25-30 000 för en inte alltför avancerad DSLR-utrustning. Och då ingår inte kamera eller objektiv.

UV-foto med DSLR är skitdyrt. UV-foto med bra kompakt är hyfsat överkomligt. UV-foto med DSLR i påse är rätt billigt. Fullt fungerande, rätt stökigt, men billigt och klart bättre bildresultat än med enklare kompakt i skal.
 

Maverick

Aktiv medlem
Min åsikt också. Men 12' var ett svenskt pris, för nått år sedan. Minns inte om det var port med men antagligen inte.

Påse är mitt tips, det finns så att du kan få med dig blixten också. Själv är jag notoriskt rätt för att skiten ska läcka. Plus att det är rätt svårt att försöka ändra några inställningar. Det bästa hade varit om man kunde programmera om kameran så att man ändrade tid/bländare med multiknappen på baksidan.

/Maverick
 

Sportdykare

Aktiv medlem
Komplett paket för ca 6000 kr

Nöjer man sig ned en äldre, enklare DSLR finns det begagnade paket till otroligt låga priser, exempelvis detta: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110458455706&ssPageName=STRK:MEWAX:IT
D100 + Sea & Sea (aluminium) uv-hus + fokuslampa + domport + en bra blixt för ca 6000 kr!!! Priset stiger antagligen mot slutet av auktionstiden men kommer gisningsvis att sluta på strax över 500 GBP. Det är ju ingen D300 men det går utmärkt att ta bra uv-bilder med en sådan utrustning.
Obs! Ingen tull eller moms på saker man köper från England.
 

goneaway

Aktiv medlem
Visst är det ett fint hus, dock är det inte helt i aluminium.
Sen skulle jag personligen aldrig köpa ett UV-hus osett, vare sig begagnat eller nytt.
Det finns 2 typer av UV-hus, de som har läckt och de som kommer att läcka.

Sen tycker jag att några av de påståenden som nämnts ovan är rent nonsens. Pris runt 12000 SEK för ett UV-hus till dslr, det är en fantasi.
Oavsett kameramärke och modell så ligger priserna runt 15000, och det är oftast utan någon port.
Min uppskattning, utan att ha jagat några dagsfärska priser, är att minst 25000 SEK för en skaplig rigg, då kan någon enklare blixt räknas in i priset.

Personligen tycker jag att glappet mellan hus till kompakter och dslr är enormt, därför förespråkar jag ett kvalitetshus till kompakt. Min favorit är Patima, men det finns även Fisheye och Ikelite.

//Fredrik
 

Maverick

Aktiv medlem
Du får säga det till Ikelite då, om 12k alltså för det var nog dom jag pratade med på en mässa för ett par år sen. Men du har nog rätt i att det var utan port eller dome som jag tror de kallade den för.

Men personligen skulle jag klara mig med ett hus där jag kan trycka av, ställa bländare och tid. Eller åtminstone en av dem. Plats för blixt vore ju inte fel, kanske för ringblixt iaf. Trådlöst tror jag inte riktigt på eftersom det fungerar sådär på torra land och det blir nog inte bättre under ytan.

Om det saknas tryckvakt så skulle jag vilja ha ett genomskinligt hus annars är väl aluminium bra. Läckande dykhus är för det mesta inte en katastrof annat än att man får avbryta dyket.

Men jag skulle vilja att det var tätt till 40m. Annars blir det liksom inget dykhus iaf, då blir det ett badhus... öhh...

/Maverick
 

nikke_headdown.net

Aktiv medlem
Vad får jag med ett Patima som inte Canon's WP-DC34 har?

Jag har försökt hitta priser på olika hus, det enda jag hittade var just Canon's WP-DC34 för 2195.-
 

Sportdykare

Aktiv medlem
Visst är det ett fint hus, dock är det inte helt i aluminium.
Sen skulle jag personligen aldrig köpa ett UV-hus osett, vare sig begagnat eller nytt.
Det finns 2 typer av UV-hus, de som har läckt och de som kommer att läcka.


//Fredrik
Nej, Sea & Sea-huset är inte helt i aluminium. Bakstycket är polykarbonat. Men Sea & Sea gör jättefina hus, som sagt.
Vad gäller att köpa begagnade hus osedda, har jag själv köpt fyra under årens lopp - tre Sea & Sea och ett Ikelite. Inget av de har visat några tecken på att ha läckt tidigare och inget har heller läckt i mina händer. Min erfarenhet är att ett bra uv-hus läcker inte om man handskas med det på rätt sätt och underhåller det.
 

goneaway

Aktiv medlem
Vad får jag med ett Patima som inte Canon's WP-DC34 har?

Jag har försökt hitta priser på olika hus, det enda jag hittade var just Canon's WP-DC34 för 2195.-
Du får möjligheten till bättre macrolinser och likaså vidvinkel. Samt TTL för blixtarna, dock krävs nog converter till de flesta hus för detta.
Det ska också tilläggas att just G10 och G11 är något av en styggelse när det kommer till just vidvinkelbiten, eftersom kameran har 28mm som vidaste läge har det visat sig vare ett svårt projekt att ta fram en lins och hus som klarar detta.
Reef Photo lanserade nyligen sin alldeles egentillverkar WA-lins för wetmount som tydligen ska vara den enda som ger ett riktigt bra resultat. (Jag får min i december och kan berätta mer då)

@Maverick
Definitivt inga portar för det priset till en dslr. De gör för övrigt ett vettigt hus till G10 som jag antar passar G11 också. Det är tyvärr väldigt skrymmande.
Var du får trådlösa blixar ifrån till UV vet jag inte riktigt men det kanske varit på tapenten tidigare.
För min egen del finns bara ett alternativ för såväl komapkt som dslr UV, och det är strobes från t.ex Inon eller S&S.

@Sportdykarn
Absolut inget fel på vare sig S&S eller Ikelite. Personligen tycker jag det är ett för stort risktagande att stoppa prylarna i ett hus som jag inte vet hur det blivit behandlat. Ny tänkte jag främst på det i den länkade auktionen. Man står sig ganska slätt om det visar sig vara slut i portkopplingen eller om det är materialutmanningssprickor (långt ord men ni fattar) i det.


//Fredrik
 

Sportdykare

Aktiv medlem
@Sportdykarn
Absolut inget fel på vare sig S&S eller Ikelite. Personligen tycker jag det är ett för stort risktagande att stoppa prylarna i ett hus som jag inte vet hur det blivit behandlat. Ny tänkte jag främst på det i den länkade auktionen. Man står sig ganska slätt om det visar sig vara slut i portkopplingen eller om det är materialutmanningssprickor (långt ord men ni fattar) i det.


//Fredrik
Som sagt, alla fyra begagnade hus jag har köpt på e-bay har visat sig vara i mycket bra skick och det hade inte varit någon katastrof om de inte hade varit det eftersom e-bay/Paypal lovar att man får tillbaka sina pengar ifall det man köper inte motsvarar säljarens beskrivning till fullo. Priset på paketet i den länkade auktionen är dessutom så lågt att man knappast kan göra en dålig affär.
 
ANNONS