Annons

Problem med HDR

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Hej på er, har börjat med HDR sedan i somras.
Kör 7-9 exopneringar: Processar i PhotoMatix.
Jag får små gråa fläckari den slutgiltiga bilden.
Det ser ut som det fattas info där ??
Måste klonas bort.
Är det någon här som har en susning om vad som är fel ?
// MVD
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Frank, se bilden "Sommarhamn" i HDR-polen.
Träden till vänster.
(Vet inte hur man länkar på bästa sätt)
// MVD
 

wfrank

Aktiv medlem
Menar du bruset i tex molnen? Det är samma sorts effekt du får vid tex skärpning i PS (eller elements). Du kan brusreducera sånt - även selektivt om du vill. Photomatix har så mycket inställningar att det är svårt hitta källa efter en lång process (speciellt med 9 bilder). Tittar jag på din bild hade du nog klarat dig bra med 3 exponeringar +/-2 EV.

PS. Om du vill visa någon detalj så kan du alltid bifoga bilder i trådar som denna. Du måste beskära(/alt. förminska) till max 400x400 och se till att filen inte är större en 100kb.
 

robertenglund89

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem!
Efter att ha dragit i alla reglage och trixat som en galning gav jag upp. jag brukar nöja mig med att klona bort difekterna i ps.
 

Mwd

Aktiv medlem
Nä, jag köper inte detta.
Först allt jobb med att ta bilden och redigera.
Sedan få svarta prickar på detta vis.
I hemlen har jag fått flera större "döda" fält som jag klonat bort.

Försöker bifoga ett prov:
Se träden till vänster.

// MVD
 

Bilagor

PierreS

Aktiv medlem
Nä, jag köper inte detta.
Först allt jobb med att ta bilden och redigera.
Sedan få svarta prickar på detta vis.
I hemlen har jag fått flera större "döda" fält som jag klonat bort.

Försöker bifoga ett prov:
Se träden till vänster.

// MVD
Du har inte för långt avstånd mellan exponeringerna...? Jag testade att fota med två bländarstegs mellanrum och då fick jag grå partier...Nu kan man i och för sig göra så men då bör man göra 2 tiffbilder av raw-bilderna med ett stegs mellanrum på exposure i CR.

ett bländarstegs mellanrum brukar funka...En grej är ju att brus förstärks mem kraftigt i detaljs enhancer. Vet inte om det är det du menar bl.a.

Omvandlar för övrigt alltid till tiff innan jag öppnar i Photomatix.
 

Mwd

Aktiv medlem
Hej Pierre, det var ett steg mellan exponeringarna.
Jag skall maila suporten på Photomatix och fråga om detta.

Varför omvandlar du till Tiff ?
Utgår du från RAW ?
(Dessa togs i JPEG).

// Mats W
 

wfrank

Aktiv medlem
Vad är det med träden t.v.? Har du klonat bort andra problem i himlen så vi inte kan se dom men vi ska kommentera dom? Är det bruset du menar med "svarta prickar"? Vad är det för redigering du gjort innan du matat in dom i Photomatx? Svår nöt det här...
 

Mwd

Aktiv medlem
Om du tittar i det gula löv-verket så der du fullt av svarta prickar.
Sommar man in på originalbilden så ser det gräsligt ut.
I himlen fick jag större "blanka"fält som jag klonat bort.
//Mats W
 

wfrank

Aktiv medlem
Det där är lövträd. Vinden gör att löven rör på sig, liksom trädtoppar och tunna grenar (ser det ut som). Det är ett vanligt misstag. Fullförstorat hade det varit lätt att se. Övrigt går inte att uttala sig om eftersom du klonat bort det.

Om du nyss börjat med HDR, ägna dig ett tag åt 3 exponeringar - det räcker långt. Då hade du antagligen sett "lövskuggor" istället för "svarta prickar" och klurat ut det själv.
 

Mwd

Aktiv medlem
Tack för värdefull info !!
Jag har fotograferat lövträd och dessa rör sig i vinden.
Detta resulterar i prickar som är större än löven....logiskt!
Bra, då vet jag.
// Mats
 

PierreS

Aktiv medlem
Hej Pierre, det var ett steg mellan exponeringarna.
Jag skall maila suporten på Photomatix och fråga om detta.

Varför omvandlar du till Tiff ?
Utgår du från RAW ?
(Dessa togs i JPEG).

// Mats W
Ja supporten på Photomatix rekommenderade detta...eftersom programmet själv konverterar...Tycker att PS är bättre på att konvertera raw-bilder....Jag gör oftast 3 tif-bilder av en raw-bild (+1 0 och -1 i exposure). Ibland kan det bli fler. Har kommit fram till att det ger bäst resultat när det gäller sk "fuskHDR" av en raw-bild. Sen kan mellanrummet i exposure diskuteras. Gör man riktig hdr kan man ha två stegs mellanrum (tom tre steg) mellan raw-bilderna och ta ut tifbilder enligt ovanstående. Tycker dock att en bild ger tillräckligt bra resultat för det mesta. Fast nattbilder, motljus mm så...
 

PierreS

Aktiv medlem
H
(Dessa togs i JPEG).

// Mats W
ok missade det..kan också va en förklaring. Det kanske inte är så bra dynamik i jpg-filer. Fotar alltid i RAW eftersom det finns mest information i dem enligt min erfarenhet och konverterar till 16-bitars tif som i sin tur har mer info än 8-bitars jpg
 

Mwd

Aktiv medlem
Skall köra RAW hädanefter.
Det är ju överlägset när man fotograferar kreativt.
Nu väntar jag bara på våren så att man kan få lite inspiration också.

// Mats W
 

Mwd

Aktiv medlem
Näe, jag tycker inte att det där speciella "HDR-stuket" kommer till sin rätt med snöbilder.
Tog en i lördags som jag skall göra ett försök med så vi fårt se.
Jag återjommer i HDR-poolen när den är klar (om det blir någe att visa upp :),
Höres

Mats W
 
ANNONS