Annons

"Bildbyrå"

Produkter
(logga in för att koppla)

Boris

Aktiv medlem
För ett tag sedan så var det en annons i "Fototidning" där ett nystartad företag "Publicity" söker bilder till sitt bild arkiv. Deras ersättning till fotografen är 20-30%. Är det inte alldeles för lågt!? Vad jag vet så ligger det till mellan 40-50%. Själv klart så tackade jag nej till det, men undrar vad ni andra tycker om sådana "erbjudande". Eller ska man sälja sina bilder för 20-30%?
 

Micke H

Aktiv medlem
Nej, det hade inte jag gjort...

Men sedan så är det så mycket annat som spelar in, tex hur duktig byrån är på att sälja bilder osv....

Jag är redan kopplad till en byrå, men även om jag inte vore det så skulle jag nog inte vara intresserad av dem, det var alldeles för lite information i annonsen... Kändes lite tunt på något vis...

/Micke
 

Jeppe

Aktiv medlem
Mmm det kan ju vara så att den här "bildbyrån" läger sig i ett lägre prisintervall än vad som är normalt för branschen. De flesta bildbyråer går efter SFF eller BLF's prislistor. Den här bildbyrån kanske försöker sälja bilder genom att erbjuda billigare bilder för kunden.. På fotografens beskostnad. Bildbyrån tjänar förmodligen lika mycket... Nej sånt gillas inte.
 
ANNONS