Annons

Filmscanning med Nikon Coolscan 4000 ED

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående "ljusstyrkan" vid scanning av negativ film.

Jag använder programmet Nikon Scan 4 och scannar för tillfället Ilford HP5 svartvita negativ, men jag antar att min fråga även gäller för färgfilm. Vad jag märker är att scannern/programmet ofta vill klippa en del av högdagrarna - alltså att det som är ljusast på bilden blir helt vitt. Histogrammet visar även detta. Men på histogrammet verkar det som att den inte klipper nåt i det mörka området, tvärtom, att det nästan går för långt ner (en bit under där det svarta börjar).

Då har jag dragit ner på ljusstyrkan ("analog gain") och då kommer högdagrarna med fint, MEN nu blir de mörka områdena sämre. På histogrammet verkar det fortfarande inte klippas nåt från lågdagrarna, men på bilden ser jag att det visst är klippt, på nåt sätt.

Jag undrar om histogrammet är lite (mycket?) felaktigt pga att den räknar med kanterna (svarta) på negativet runt bilden?

Min andra och viktigaste fråga är: Går det att få med hela histogrammet fint, från mörkaste till ljusaste områdena, på en scanning, eller måste jag offra någon av delarna lite?

TACK FÖR ALL HJÄLP OCH INFO!
 

alf109

Aktiv medlem
Jag kör själv med en coolscan 5000ed och rent generellt så tycker jag att nikonskannern har svårt för negativ med mycket kontrast. Just HP5+ är en av de svåraste filmerna att skanna, jag kör även neopan 400 som har lite av samma problem. Lite mjukare filmer funkar som regel bättre, den bästa jag hittat hittills är den nya Kodak TMAX 400 TMY-2.

Hur som helst så får man bättre resultat med SilverFast AI Studio där man kan öka dynamiken genom multiexponering. En del gillar även VueScan som är billigare, men inte alls lika proffsigt tycker jag.

Du kan gå in och hämta testversioner av programmen för att kolla om det verkar vara något.
 

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag funderade på att det kanske är så att man måste scanna en gång med hög ljusstyrka och en gång med låg för att sedan ta det bästa ur två världar i photoshop...
 

alf109

Aktiv medlem
Jag funderade på att det kanske är så att man måste scanna en gång med hög ljusstyrka och en gång med låg för att sedan ta det bästa ur två världar i photoshop...
Det är ungefär detta som silverfast gör om jag förstått det rätt. Det tråkiga med silverfast är att det är ganska dyrt.

Hur som helst, när jag skannar hårda negativ försöker jag dra ned kontrasten för att senare justera upp denna i PS. Du kan även testa att skanna som dia och vända i PS, det kan funka för en del negativ.
 
ANNONS