Annons

Klippta kanter vid filmscanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag har förut scannat film med en flatbedscanner. Nu har jag fått låna en Nikon Coolscan 4000ED och det jag märkt är att scannern inte kan scanna HELA rutan utan att klippa lite på sidorna. Är det så med alla filmscannrar? Jag har inte märkt att någon recensent klagat på detta - är det bara jag som störs?
 

Måns H

Aktiv medlem
Jobbigt

Om man tagit med en kamera med 100% sökarbild och gjort bilden färdig i kameran så är detta ett stort problem.

Jag filade upp kanterna på ramen i min fladbäddsscanner och fick åtminstone formatet OK.

Tror att det finns scannrar där man kan välja. Har fått scannat på Crimsom och fått hela neg + lite svart kant när jag bett om det.

Måns H
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Du skall kunna få med hela bilden med din Coolscan, förmodligen har du skannerprogrammet inställt på att ge bilder med en förbestämd storlek (som är för liten i ditt fall). Om det nu inte är filmhållaren som klipper.
 

Abeltothpal

Aktiv medlem
Du skall kunna få med hela bilden med din Coolscan, förmodligen har du skannerprogrammet inställt på att ge bilder med en förbestämd storlek (som är för liten i ditt fall). Om det nu inte är filmhållaren som klipper.
Varför tror du det Sara? När scannern läser in Preview, så blir det vita kanter på sidorna av bilden, sen kan jag markera vad jag vill scanna (inklusive den vita kanten om jag vill, och det brukar jag göra, för att inte råka bli av med lite till av bilden).
 

alf109

Aktiv medlem
Har själv en coolscan 5000ed och filmadaptern sa-21 tar en del av negativen. Öppningen är helt enkelt för liten för att hela negativet skall komma med. Nu syns det inte här, men jag har vita kanter upp och nedtill från skanningen.
 

Bilagor

Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Man kan ju, på egen risk, fila lite i hållarna. Det har mina kollegor gjort på en Nikon 8000 och en av hållarna till en imacon. Ganska tjusigt faktiskt...
 

alf109

Aktiv medlem
Man kan ju, på egen risk, fila lite i hållarna. Det har mina kollegor gjort på en Nikon 8000 och en av hållarna till en imacon. Ganska tjusigt faktiskt...
Jo, men problemet med sa-21 är att det är en hel klump som innehåller matning m.m. Visst det går säkert att fila, men då får man fila bort ganska mycket, och då är frågan om den funkar över huvud taget efteråt ;)
 
ANNONS