Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmspolning F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Hej!

Är det nån som ver om/hur man ställer in F90X så att den spar en bit film när den spolar tillbaks? Hade tänkt jobba lite mer seriöst med dubbelexponeringar och vill göra alternativexponeringar vid första exponeringstillfället innan jag "lägger på" nästa motiv. Ledsen om jag lägger in YTTERLIGARE en "dum fråga om något som står i manualen" men kameran är gammal och jag har inte känt behovet av denna funktion tidigare, så manualen är visst på vift...

Tack på förhand!

/Peter
 

Emil-G

Aktiv medlem
Min manual hade inte lyckats rymma, däremot hittade jag inget i den om hur man ställer om återspolningen till att lämna en flik utanför filmdosan. Möjligt att det går att ställa in via dator men kabel och programvara kostar 2-3000:-

Du får nog göra ett märke på filmen som du matchar mot nåt i kameran vid nästa isättning.

Lycka till!
 

sigmundl

Ny medlem
Min F90X är fixad (köpte den begagnad) så att den inte spolar tillbaka hela filmen.

Tror du får lämna den till Nikon som gör detta åt dig. Så är det med F100an i alla fall.

/S
 

Chano

Aktiv medlem
Med mb 10 på F90X så är det rätt enkelt
Skruva lös batteripacken tills kameran slocknar.
(Skuva inte lös all gäng, bara tills du är säker att kameran slocknar när du inte håller in den.)
Sen trycker du in packen med handen eller håller den mot bordet tills kameran startar igen. Spola tillbaka filmen.
När kameran passerar ettan så släpp batteripacken så den åker ut och stänger kameran.
Går det åt pipan så använder jag filmutdragare. Men det funkar i prncip jämt.
Sen måste du när du sätter in batteripacken igen.
Göra en tom tillbakaspolning igen innan du sätter in nästa film. Det för att kameran ska fatta att du spolat tillbaka hela filmen.
Detta om kameran stannar på filmruta nr 1 och inte tror att hela filmen är tillbaka.
Ska helst stanna efter att 1:an släcks om man törs:0)

Har du ett vanligt batteripack kan det hända att du måste skuva ut sista biten med skruven för att få kameran att stanna när du spolat tillbaka filmen. Lite knepigare men det går även det.
Har gjort det många ggr med 801-s.
-Anders
 
ANNONS